موتمنی: با این روال قیمت خودروسازان در دراز مدت ورشکسته خواهند شد
به گزارش مجله ایرکا، رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران گفت: خودروسازان بیش از هر فراوری کننده ای دچار ضرر و زیان شده اند و باید فاصله قیمت کارخانه و بازار نصیب فراوریکننده گردد.
به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه از سال 97 تا به امروز که قیمت هر کالایی 10 برابر افزایش یافته و هزینه های فراوری بالا رفته، این خودروساز است که بیش از هر زمان دیگری دچار ضرر و زیان شده است، اظهاردشت: بنابراین باید به آن ها فرصتی داده گردد تا محصولات خود را با درصد سود معقول و منطقی و به اندازه تقاضای مشتریان، در حاشیه بازار به فروش برسانند.
سعید موتمنی با تاکید بر اینکه هر فراوری نماینده ای باید کالای خود را با بهره مندی از سودی معقول عرضه کند، اضافه نمود: اگر خودروسازان با همین آهنگ محصولات خود را زیر قیمت تمام شده به فروش برسانند، در دراز مدت ورشکسته خواهند شد.
وی در ادامه با بیان اینکه وقتی خودروساز کالایی را به صورت قطعی پیش فروش می نماید، نرخ تورم موعد تحویل را محاسبه نمی نماید، مطرح نمود: این منجر می گردد که در زمان تحویل، محصول با قیمتی بسیار کمتر از قیمت تمام شده عرضه گردد. سود حاصل از این شیوه عرضه در جیب افرادی می رود که خودرو را به قصد سرمایه گذاری و نه مصرف، خریداری نموده اند و آن را به قیمت روز در بازار به فروش می رسانند؛ بنابراین شرکت باید در قرارداد های پیش فروش خود درج کند که قیمت محصول در زمان تحویل بر اساس نرخ تورم محاسبه خواهد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران اضافه نمود: در طی سال های گذشته خودروسازان این مورد را لحاظ نکردند که موجب زیان های بسیاری برای آن ها شده است. در حال حاضر ابتدا باید شیوه قیمت گذاری خودرو اصلاح شده و هر خودرویی که حاشیه بازار آن تعیین است، با درصدی معقول و زیر قیمت به مشتری واگذار گردد. از سوی دیگر نیز خودروساز باید توان خود را بسنجد که آیا ظرفیت فراوری خودرو در تیراژ مورد احتیاج مردم را دارد و آیا نمایندگی های سراسر کشور می توانند جوابگوی خواست و احتیاج مشتریان باشند. تنها در این صورت است که قیمت خودرو در بازار نیز واقعی خواهد شد.
وی با بیان اینکه نرخ تورم و هزینه های فراوری افزایش یافته و این موضوع موجب شده است تا قیمت محصولات داخلی افزایش یابد؛ به مقایسه قیمت خودرو های خارجی و داخلی اشاره نمود و گفت: این مقایسه در حالی اتفاق می افتد که هزینه های بالای فراوری ناشی از تورم محاسبه نمی گردد. این تورم به صورت ناخودآگاه بر روی محصولات فراوری داخل تاثیرگذار است. در حال حاضر متاسفانه هزینه های فراوری اعم از حقوق کارمندان که به نرخ تورم چند سال پیش محاسبه می گردد، قیمت بالای نهاده های فراوری، قیمت بالای قطعات وارداتی و... بر روی فراوری خودرو تاثیرگذار است و موجب می گردد تا خودروساز محصول خود را با ضرر و زیان فراوری کند.
موتمنی با اشاره به اینکه سایر محصولات داخلی مانند لوازم خانگی قیمت های خود را متناسب با اندازه تورم به روزآوری نموده اند و در حال حاضر نیز شاهد قیمت بالای این محصولات نسبت به ماه های گذشته هستیم، اعلام کرد: باید به خودروسازان نیز این امکان و فرصت داده گردد تا محصولات خود را با قیمت واقعی عرضه کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران با تاکید بر اینکه واقعی سازی قیمت خودرو و افزایش سود خودروسازان موجب می گردد تا به بخش تحقیق و توسعه خودروسازان توجه بیشتری گردد. تاکید نمود: هیچ شهروندی دوست ندارد در صورت وجود کالای باکیفیت داخلی، کالای خارجی مصرف کند و از سوی دیگر نیز، هیچ دولتی نمی خواهد محصولات خارجی را وارد کشور کند مگر از سر اجبار و شرایط بازار؛ بنابراین خودروسازان در صورت افزایش سود می توانند با پرداخت بیشتر به بخش تحقیق و توسعه، محصولات جدیدی را فراوری نمایند که مطابق با استاندارد های روز جهان بوده و بازار تشنه آن است. در این صورت نه میلی برای خرید خودروی خارجی از سوی مشتری و نه واردات آن از سوی دولت وجود خواهد داشت.
منبع: خبرگزاری دانشجو