تور ارزان آلمان: نمایشگاه کرنش به حافظ در برلین افتتاح شد

به گزارش مجله ایرکا، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی بنیاد، سعدی، همزمان با برگزاری هفته فرهنگ ها در شهر فرهنگی-تاریخی وایمار، نمایشگاه کرنش به حافظ با اسم کرنش به حافظ: شرق و غرب دیگر نمی توانند از هم جدا شوند! به مناسبت روز بزرگداشت خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی با وجوه نوینی از همکاری های فرهنگی و هنری میان ایران و آلمان (نه مهرماه) افتتاح شد.

تور ارزان آلمان: نمایشگاه کرنش به حافظ در برلین افتتاح شد

با تور ارزان آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

این نمایشگاه به مدت یک ماه با مشارکت موزه گوته در دوسلدورف، انجمن بین المللی هنر و فرهنگ و رایزنی فرهنگی و خانه ایران در برلین و شهرداری وایمار دایر خواهد بود.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه هنری، پتر کلاینه، شهردار شهر وایمار، رایزن فرهنگی ایران در برلین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین، آندریاس کرنباخ، از مجلس فدرال آلمان و مشاور مجموعه هنری مجلس آلمان، توماس دویچ، مدیر دفتر دبیرخانه مجموعه هنری مجلس آلمان، کریستف وینگرت سان، رییس موزه گوته دوسلدورف، باربارا اشتاین گیسر، سرپرست هیئت امنای موزه گوته در دوسلدورف، بعضی از اعضای شورای شهر وایمار و بعلاوه جمعی از هنرمندان و فرهیختگان علم و ادب آلمانی حضور داشتند.

اولریکه شوابه، مسئول امور فرهنگی و اتباع خارجی شهر وایمار در سخنانی، از اینکه برگزاری هفته فرهنگی و بزرگداشت روز حافظ در این شهر موجب تعامل بیشتر میان دو ملت ایران و آلمان خواهد شد، ابراز خرسندی کرد و گفت: برگزاری چنین جشنواره های فرهنگی موجب شناخت افزون ملت ها از یکدیگر می گردد.

تأکید بر تعامل فرهنگی ایران و آلمان

پتر کلاینه، شهردار وایمار برپایی این نمایشگاه را عامل مهمی در نزدیکی مردم دو کشور و تعامل فرهنگی ایران و آلمان دانست. وی از حافظ و گوته شاعران مشهور دو کشور به اسم شخصیت های تأثیرگذار دنیای در عرصه فرهنگ و ادب میان دو کشور نام برد.

شهردار وایمار ابراز امیدواری کرد که اشتراکات فرهنگی و ادبی که به واسطه اشعار حافظ و گوته بین اندیشمندان و ادیبان دو کشور ایجاد شده، به نزدیکی بیشتر دو ملت بینجامد.

وی در ادامه ضمن بیان ویژگی های شهر وایمار و ظرفیت های آن، از این شهر به اسم یکی از قدیمی ترین شهرهای آلمان یاد کرد و گفت: امید است در چارچوب خواهرخواندگی با شهر شیراز، شاهد توسعه همکاری در ابعاد مختلف باشیم.

حمید محمدی، رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان اظهار کرد: هر سال در چنین روزهایی، شهر وایمار به میزبانی شهرداری، شاهد برنامه هایی در بزرگداشت گوته و حافظ است. باعث افتخار است که سال جاری شاهد افتتاح نمایشگاه کٌرنش به حافظ آثار هنرمند توانا و چیره دست اوکر باشیم.

نام گوته و حافظ در آسمان ادبیات آلمان در هم آمیخته و یکی شده است. زیرا گوته پیشگام ترین معرف حافظ در آلمان بوده است.

حافظی که به راستی در ادب و شعر فارسی و عرفان ایرانی شاخص ترین شاعر و عارف به تعداد می آید.

وی در ادامه، اضافه کرد: به عقیده پژوهشگران ادبیات آلمانی، مجموعه اشعار گوته دیوان غربی - شرقی، که از ترجمه آلمانی دیوان حافظ اقتباس شده است، برترین کار گوته پس از نمایشنامه مشهور فاوست است.

محمدی اذعان کرد: گوته با اثر فاخر خود افق وسیع و تازه ای برای بسیاری از شعرای آلمانی زبان گگردد و دانشمندان آلمانی را به مطالعات ژرف و مهمی در زمینه عرفان ایرانی برانگیخت.

وی یادآور شد: اندیشه گوته و آنچه از اندیشه حافظ می شناسیم و آن گونه که آثار خلق شده اوکر به ما نشان می دهد، این واقعیت را آشکار می سازد که فرهنگ هایی که از فطرت پاک انسان ها نشأت می گیرد چه در شرق باشد یا در غرب، چقدر به هم نزدیک هستند و وجه اشتراک دارند. در واقع هنر زبانی است که به روانی و شیوایی این همدلی و همنوایی فطری را بازتاب می دهد.

محمود فرازنده، سفیر کشورمان در آلمان با اشاره به اینکه برپایی این نمایشگاه موجب شناخت افزون ملت ها از یکدیگر می گردد، اضافه کرد: شهرهای شیراز و وایمار دارای وجوه مشترک فراوانی هستند. هر دو شهر به علم و ادبیات معروفیت دارند. حافظ و مولانا از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ شعرای ایران زمین است که پیغام آنها در آثارشان عشق و محبت است. عشق به خالق و محبت به مخلوق.

وی ادامه داد: شعر عاشقانه ظریف ترین و مجذوب کننده ترین فرم برای بیان احساسات است و در ادبیات ایران و دنیا صندلی ویژه ای دارد و گونتر اوکر توانسته است با برپایی نمایشگاه کٌرنش به حافظ در شهر وایمار، پیوند عرفانی میان گوته، حافظ را به نمایش بگذارد.

سفیر کشورمان اضافه کرد: ما می توانیم در چارچوب یک دیپلماسی فرهنگی همه گستر به بسط و تعمیق همکاری های دو جانبه علمی و فرهنگی خود با یکدیگر اقدام کنیم. بی شک این نوع تعاملات فرهنگی و هنری فرصت مناسبی برای آشنایی با غنای فرهنگ ایران و حلقه اتصال خوبی برای توسعه روابط فرهنگی است.

سخنرانان بعدی این مراسم، باربارا اشتاین گیسر سرپرست موزه گوته در دوسلدورف و گونتر اوکر بود.

وی با اشاره به موفقیت نمایشگاه گونتر اوکر در دوسلدورف از وی به اسم یکی از مشهورترین هنرمندان نسل پس از جنگ در دنیا یاد کرد. گونتر اوکر هم به قرائت اشعاری زیبا پیرامون قرابت حافظ و گوته و تفاهم میان فرهنگی ملت ها و دوستی و محبت پرداخت.

لازم به ذکر است؛ نمایشگاه آثار هنری گونتر اوکر، هنرمند معاصر و شهیر آلمانی از تاریخ دوم اکتبر تا ششم سپتامبر 2021 در تالار هنری شهر وایمار برگزار می گردد.

این نمایشگاه ویژه با اسم اوکر-حافظ- گوته؛ شرق و غرب دیگر نمی توانند از هم جدا شوند سومین نمایشگاه گونتر اوکر طی دو ساله اخیر در آلمان است. وی قبلاً این نمایشگاه را در شهرهای روستوک و دوسلدورف برگزار نموده بود که با استقبال بسیار خوب روبه رو شده بود.

در نمایشگاه شهر وایمار 42 اثر از این هنرمند 91 ساله آلمانی به نمایش گذاشته شده است. این آثار شامل 31 اثر مشبک و 6 اثر چاپ با شن و ماسه روی مقوای رومی و 5 اثر چاپ برجسته بر روی لوح های دست ساز است.

گونتر اوکر مجموعه آثار خود را با برداشت از خاطرات سفرش به ایران به وجود آورده است. او قبلاً از سال 2016 تا 2020 در هشت شهر ایران از جمله شیراز، تهران، اصفهان، کرمان، مشهد، رشت، بوشهر و کیش این نمایشگاه را به نمایش گذاشته بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1167

به "تور ارزان آلمان: نمایشگاه کرنش به حافظ در برلین افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان آلمان: نمایشگاه کرنش به حافظ در برلین افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید