نوروز، 3400 نفر از نخستین موزه وقفی کشور بازدید کردند، ایجاد نمایشگاه دائمی اسناد در موزه ملک

به گزارش مجله ایرکا، محسن حق گو، معاون فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره برنامه ها و خدمات تازه این موسسه برای مخاطبان در سال تازه اظهار کرد: در سال تازه طرح توسعه، استانداردسازی و افتتاح سالن های تازه را در بخش موزه ای داریم؛ به عنوان مثال در بخش اسناد تا به امروز فضایی برای نمایش نداشتیم و امسال طرحی که از سال پیش برای انتخاب و نمایش اسناد پیگیری شده را عملیاتی خواهیم کرد و فضایی را برای نمایش دائمی اسناد اختصاص خواهیم داد.

نوروز، 3400 نفر از نخستین موزه وقفی کشور بازدید کردند، ایجاد نمایشگاه دائمی اسناد در موزه ملک

وی با بیان اینکه سالن و نمایشگاه دائمی اسناد در نیمه اول سال جاری افتتاح خواهد شد، ادامه داد: در طبقه همکف موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یک فضای هشتی 50 متری برای نمایش اسناد موجود در موسسه در نظر گرفته شده است و تا به امروز 100 عنوان سند با موضوعات تاریخی برای نمایش گزینش شده که تا لحظه افتتاح این تعداد بازهم تعدیل خواهد شد.

1500 سند و 200 عنوان نسخه خطی فهرست نشده در کتابخانه ملک

حق گو با بیان اینکه 1500 سند در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک وجود دارد که اطلاعاتش هنوز استخراج نشده، اظهار کرد: همچنین 200 عنوان نسخه خطی و 600 جلد کتاب چاپ سنگی در این موسسه وجود دارد که هنوز سازماندهی و فهرست نویسی نشدند و قرار است این منابع با ثبت اطلاعات به مرور وارد مخازن کتابخانه شوند.

طرح نمایش سکه های نو با روایت کامل تر

معاون فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به طرح بهینه سازی و استاندارسازی سالن سکه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: قرار است این سالن با روایت کامل تر و امکانات به روز تر به نمایش گذاشته شود. امیدواریم با تامین اعتبار در نیمه دوم سال جاری این استانداردسازی انجام شود.

وی با بیان اینکه قرار است در این طرح بخشی از سکه های قدیمی با سکه های نو با روایت کامل تر جایگزین شوند. افزود: متراژ سالن سکه مجموعه موسسه ملک 200 متر مربع است و مقرر شده این سالن از نظر کیفی بهینه شود. اکنون 400 سکه در این مجموعه به نمایش گذاشته شده اما با توجه به مجموعه های نوی که دریافت کردیم؛ قرار است در مجموع، 600 سکه به نمایش گذاشته شود و بخشی از سکه های قدیمی با نو جایگزین شوند.

حق گو با اشاره به نیازهای حفاظتی در بخش مجموعه های لاکی، قلم دان ها و جلدهای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، عنوان نمود: طرح های مطالعاتی نیز برای استاندارد سازی، بهینه سازی و حفاظت از این آثار در نظر گرفته شده و سال جاری قرار است درباره شیوه عملیاتی شدن این طرح ها فکر شود.

توسعه پایگاه های اطلاعاتی و فهرست نویسی منابع نو

معاون فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک درباره ارائه خدمات نو در بخش کتابخانه ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک عنوان نمود: در بخش کتابخانه ای قصد داریم پایگاه های اطلاعاتی را توسعه دهیم و مجموعه های نسخ خطی، کتاب چاپ سنگی و اسناد اهدایی نو را فهرست نویسی کنیم و اطلاعات آن ها در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

انتشار هشت عنوان کتاب نو در بخش انتشارات موسسه ملک

حق گو با اشاره به انتشار 6 تا هشت عنوان کتاب مرتبط با پژوهش های کتابخانه و موزه ملی ملک اظهار کرد: پیش بینی موسسه این است که سال جاری 6 تا 8 عنوان کتاب مرتبط با پژوهش های موزه ای و کتابخانه ای شامل فهرست نسخه های خطی موسسه یا انتشار مجموعه هایی درباره اسناد را در دستور کار قرار بدهد. همچنین این موسسه انتشار آثار تخصصی مکتوب در حوزه هایی مانند کاغذشناسی و موضوعات کتابخانه ای و موزه ای را مد نظر دارد.

وی درباره برنامه های آموزشی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در سال نو نیز گفت: سال جاری تلاش می کنیم 10 دوره ه آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت تخصصی در موضوعاتی مانند نسخه شناسی، سند شناسی و موضوعات مرتبط با آموزش هنرهای اسلامی و ایرانی، مانند تذهیب و نگارگری را برگزار کنیم.

افزایش ظرفیت بخش مخزن کتاب های چاپی

حق گو با اشاره به افزایش ظرفیت مخازن کتاب های چاپی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در سال جاری گفت: در بخش مخازن برای افزایش ظرفیت، بهینه سازی و حفاظت از منابع قصد داریم با خرید تجهیزات و قفسه بندی های نو ظرفیت و گنجایش مخزن منابع کتابخانه را افزایش دهیم. امیدواریم با تامین اعتبار فضای بیشتری برای منابع نو بتوانیم فراهم کنیم.

وی درباره جزئیات این طرح اظهار کرد: اکنون گنجایش مخزن کتابخانه ملک در حوزه کتاب های چاپی 140 هزار جلد است و مقرر شده این ظرفیت به 180 هزار جلد افزایش پیدا کند و برای افزایش این گنجایش قصد داریم بخش آرشیو را با قفسه بندی ها و تجهیزات نو بهنیه سازی کنیم.

افتتاح بخش کودک موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

معاون فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک درباره مجموعه فعالیت های نوی که در سال گذشته اجرا شده نیز گفت: 27 اسفندماه سال 1401 در طبقه منفی یک در نزدیکی نگارخانه و سالن همایش موسسه بخش کودک مجزای این موسسه در فضایی 50 متری افتتاح شد.

حق گو با بیان اینکه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک پیش از این نیز فعالیت هایی را برای بچه ها انجام داده است، اظهار کرد: بر اساس رویکرد تجمیع فعالیت ها برای این گروه از مخاطبان؛ تصمیم گرفته شد بخشی مجزا برای بچه ها در کتابخانه ملک در نظر گرفته شود تا در قالب روایت، قصه و بازی های تعاملی این گروه نیز با موضوعات مرتبط با موزه و کتابخانه ملک آشنا شوند.

وی درباره میزان بازدید از موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در ایام تعطیلات نیز اظهار کرد: در طول عید این موسسه از پنجم تا 11 فرودین ماه ازساعت 9 صبح تا 17 عصر خدمت رسانی داشت و بخش کودک نیز در این زمان فعال بود. در طول این هفت روز 3400 بازدیدکننده داشتیم و میانه روزانه 500 نفر از موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردند.

بازدید رایگان دانش آموزان، دانشجویان و نهادهای کودک از کتابخانه ملک

حق گو درباره تعرفه بازدید از کتابخانه ملک گفت: نرخ ثابت تعرفه بازدید از موسسه و کتابخانه ملی ملک 5 هزار تومان برای هر بازدیدکننده است؛ البته بازدید های دانش آموزی، دانشجویی و نهادهای کودک و بازدید های هماهنگ شده با موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، رایگان انجام می شود.

افتتاح نمایشگاه و فروشگاه دائمی محصولات فرهنگی

معاون فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک درباره ایجاد بخش فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک در آستانه نوروز سال جاری نیز گفت: در 14 سال گذشته بیش از 120 عنوان کتاب، کتابچه و کاتالوگ های تخصصی مجموعه های مختلف موسسه را منتشر کردیم و سال گذشته همه این منابع سازماندهی و برای آن ها یک نمایشگاه و فرشگاه دائمی ترتیب داده شد.

وی درباره کتاب ها و محصولات عرضه شده در این فروشگاه و انتشارات عنوان نمود: بخشی از این محصولات بازنشر کتاب ها و نفایسی است که کتابخانه در اختیار دارد؛ قسمتی از این محصولات شامل فهرست نسخه ها، اسناد و همچنین کاتالوگ نمایشگاه ها و مجموعه های مختلف مانند قلم دان ها و مجموعه های اهدایی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک است. در مجموع بیشتر محصولات مکتوب و فرهنگی عرضه شده در این فروشگاه، متعقل به هنر ایرانی و اسلامی هستند.

حق گو درباره استقبال از نمایشگاه و فروشگاه دائمی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در ایام نوروز گفت: استقبال بسیار خوب بود زیرا همیشه مطالبه ایجاد انتشارات مستقل و دایر شدن فروشگاه برای ارائه محصولات این موسسه از سوی مخاطبان وجود داشت و با نمایش این آثار امکان انتخاب، رویت و خرید نیز برای مخاطبان فراهم شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 فروردین 1402 بروزرسانی: 18 فروردین 1402 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1565

به "نوروز، 3400 نفر از نخستین موزه وقفی کشور بازدید کردند، ایجاد نمایشگاه دائمی اسناد در موزه ملک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز، 3400 نفر از نخستین موزه وقفی کشور بازدید کردند، ایجاد نمایشگاه دائمی اسناد در موزه ملک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید