پویا سرایی: جشنواره موسیقی جوان با اهداف والایی که دارد، می تواند مقابل موسیقی مصرفی بایستد

به گزارش مجله ایرکا، تهران (پانا) - پویا سرایی داور جشنواره موسیقی جوان که خودش در سال 74 یکی از شرکت کنندگان جشنواره بوده؛ معتقد است که امروزه در زمینه موسیقی به هر جایگاهی رسیده؛ از دستاوردهای حضورش در جشنواره موسیقی جوان است و براین نظر است که جشنواره با اهدافی که دارد، می تواند مقابل موسیقی مصرفی بایستد و راستا متفاوتی را پیش روی شرکت کنندگان قرار دهد.

پویا سرایی: جشنواره موسیقی جوان با اهداف والایی که دارد، می تواند مقابل موسیقی مصرفی بایستد

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، پویا سرایی نوازنده سنتور و داور بخش آفرینش در تکنوازی جشنواره پانزدهم با بیان اینکه جشنواره از بدو شکل گیری تا امروز، همیشه برآن بوده است تا به ارزیابی زیرساخت های فنی و آکادمیک بپردازد،گفت: دست اندرکاران برگزاری جشنواره درطول این سال ها هدفشان این بوده که مولفه های موسیقی آکادمیک را به نسل جوان انتقال دهند.

این هنرمند افزود: در بخش آهنگسازی هم که سال جاری اضافه شده به نظرم هدف جشنواره این بوده است که هنرجویانی که دراین رویداد شرکت نمایند، بتوانند با خلق آثارشان به سنت ها عمق بخشند. همین مسئله باعث شده جشنواره موسیقی جوان از سایر جشنواره ها متمایز شود. اگر این موضوع را به عنوان پیش فرضی درباره جشنواره جوان قراردهیم، می توانیم بگوییم این جشنواره طی سالهای برگزاری، همیشه در ارتقاء و رشد شرکت نمایندگان نقش زیادی داشته است و برای شرکت نمایندگان، یک جور ایجاد انگیزه توام با هدف گذاری درراستا درست موسیقی به شمارمی رود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که خود من از هنرجویان علاقه مندی بودم که از سنین کودکی دراین جشنواره شرکت کردم؛ گفت: من برای اولین بار درسال 1374 درجشنواره موسیقی جوان شرکت کردم و حضور دراین جشنواره، روزنه امیدی برای من در آن سال ها بود. شاید به این خاطر که احساس می کردم، این جشنواره به مثابه نخ باریکی است که می توانم از طریق آن به عالم هنر وصل شوم . حضورم درجشنواره باعث شد تا انگیزه هایم قوت یابد و رشته موسیقی را در دانشگاه ادامه دهم. به همین دلیل است، براین باورم، هرچه دارم از دستاوردهای تاثیرگذار حضورم در جشنواره موسیقی جوان بوده است. ضمن این که، جشنواره جوان درحالی درچارچوب پارامترهای اصولی، فنی و آکادمیک آثار متمرکز می شود که امروز با موسیقی مصرفی روبه رو هستیم. بنابراین، جشنواره موسیقی جوان با اهدافی که دارد می تواند، مقابل موسیقی مصرفی بایستد و راستا متفاوتی را پیش روی شرکت نمایندگان قرار دهد.

این نوازنده سنتور با اشاره به حمایت از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان گفت: سابقه حضور من در جشنواره موسیقی جوان چندان که اشاره کردم، به ربع قرن پیش برمی شود. امروز هم باوجود آن که به عنوان مدرس در دانشکده هنر حضوردارم، می بینم جشنواره توانسته ازاین منظر به فرازهای مطلوبی دست یابد. درسال های گذشته نیز، حمایت هایی از برگزیدگان دراین جشنواره صورت می گرفت. برای نمونه، خاطرم هست، استاد حسین علیزاده کاستی را ضبط کردند که مشتمل بر آثار برگزیدگان رشته تار بود. البته این حرکت بعدها درباره برگزیدگانی که دوم هم شده بودند محقق شد. هرچند، درسال هایی که من از سنین پایین دراین جشنواره شرکت می کردم و برگزیده میشدم، حمایت ها فقط به اهدای هدیه هایی چون کتاب ردیف و سکه محدود می شد.

پویا سرایی هم چنین با اشاره به این که امروز در شرایطی قرار داریم که هنر خواه ناخواه تبدیل به یک کالا شده است،گفت: درچنین شرایطی، خوشبختانه جشنواره ای به نام جشنواره موسیقی جوان را داریم که ساختار آن کاملا فنی و براساس مولفه های علمی و کارشناسانه پایدار شده است. البته در طول سال هایی که داور این جشنواره بوده ام، دیده ام آثار برخی از هنرمندان جوان دراین جشنواره به موسیقی مصرفی نزدیک بوده یا به طورکلی، گاه شاهد این مسئله بوده ایم که در برخی از آثار ارائه شده درجشنواره، رگه هایی از موسیقی پاپ به چشم می خورده است. درعین حال، جوانان خوش فکری هم در جشنواره داشته ایم که کوشش نموده اند آثاری ارائه دهند که درون زا، عمیق و برپایه سنت ها باشد. درواقع، کوشش این عده از هنرمندان جوان این بوده است که از دل سنت به سمت خلق کارهای نو بروند.

این هنرمند درپاسخ به این سوال که اساسا جشنواره موسیقی جوان طی این سال ها توانسته چه جایگاهی نزد هنرمندان و دانشجویان داشته باشد نیز گفت: از آنجایی که عضو هیات علمی دانشگاه هنر هستم، خیلی خوب از گرایش جوانان نسبت به این جشنواره مطلعم. دراین ارتباط، دو دیدگاه بین جوانان وجود دارد. برخی از دانشجویان اشتیاق دارند تا دراین جشنواره حضور یابند و برخی از دانشجویان هم دیدگاهی مخالف این جشنواره دارند. دلیلشان هم این است که معتقدند، جشنواره از ساختار پیچیده و دشواری تشکیل شده است. متاسفانه، غلبه هنر مصرفی دراین سال ها درجامعه باعث شده تا برخی ازجوانان به سمت این نوع موسیقی که هم سالن های کنسرت را پرمی کند و هم درفضای مجازی از تعداد فالوور بیشتری برخوردار شود ،بروند. درحالی که این گروه از جوانان دراشتباه هستند و نتوانسته اند هنوز به مرزبندی بین سنت و مدرنیته در موسیقی برسند. آنچه مسلم است این که جشنواره ای مانند جشنواره موسیقی جوان توانسته طی این سال ها به واسطه ویژگی ها و اهدافش در جهت رشد و ارتقاء سطح بینش و سلیقه هنرمندان جوان نسبت به موسیقی علمی نقش زیادی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1206

به "پویا سرایی: جشنواره موسیقی جوان با اهداف والایی که دارد، می تواند مقابل موسیقی مصرفی بایستد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پویا سرایی: جشنواره موسیقی جوان با اهداف والایی که دارد، می تواند مقابل موسیقی مصرفی بایستد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید