چاره ویروس هندی، رعایت پروتکل هاست

به گزارش مجله ایرکا، در روزهای اخیر همه از ویروس جهش یافته هندی می گویند؛ ویروسی که می تواند از راه های مختلف وارد کشور گردد و سلامت جامعه را تهدید کند.

چاره ویروس هندی، رعایت پروتکل هاست

اما شخصا معتقدم دانستن این که این ویروس در کشور وجود دارد یا نه آنقدر اهمیت ندارد؛ چرا که بهتر است بیشتر از این که بر شناخت نوع ویروس موجود در کشور تمرکز کنیم، همه هم و غم مان را بر رعایت بیشتر پروتکل ها بگذاریم.

همان طور که در ماه های اخیر دیده ایم، فرایند ایجاد جهش در ویروس کرونا بسیار سریع اتفاق می افتد و گونه های جدیدی را با ویژگی هایی به مراتب قوی تر و کشنده تر از قبل ایجاد می نماید اما به نظر من در برابر ویروس جهش یافته، آمادگی خاصی لازم نداریم و قرار نیست استراتژی هایی متفاوت از کاری که همواره اجرا شده است، برقرار کنیم.

واقعیت این است که ما باید همچنان و در برابر انواع جهش های ویروس کرونا، خواه انگلیسی و خواه هندی همان کارهایی را که همواره و در طول این یک سال انجام می دادیم، ادامه بدهیم.

مثلا در سطح فردی باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها را جدی بگیریم چون قرار نیست تغییر خاصی اتفاق بیفتد و راه جدیدی به رویمان باز گردد.

در سطح کلان و مدیریت دولتی هم، گروه های شغلی غیرضروری باید همچنان بسته بمانند و محل رفت و آمد و اجتماعات مردم به حداقل ممکن برسد؛ اتفاقی که البته به نظارت های جدی و سختگیرانه تری نسبت به آنچه این روزها شاهدش هستیم، احتیاج دارد اما مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنیم، بالا بردن حساسیت مان نسبت به اجرای دقیق دستورالعمل هایی است که مدت هاست به آن واقف هستیم.

متاسفانه امروز آمار رعایت دستورالعمل ها در کشور چیزی حدود 50 تا 55درصد است؛ آماری که نشان می دهد حساسیت ما نسبت به این موضوع کاهش پیدا نموده است، آنقدر که با چنین درصدی، حتی اگر تنها با ویروس اولیه (ویروس ووهان) هم روبه رو باشیم و پای هیچ ویروس هندی و جهش یافته ای در میان نباشد، بی شک دچار مشکل می شویم چه برسد به این که با ویروسی روبرو باشیم که مهاجم تر است، قدرت عفونت زایی بالایی دارد و آمار مرگ و میرش بیشتر است.

از دیدگاه اپیدمیولوژی، هرقدر تراکم جمعیت کمتر باشد، دورهمی ها کاهش یابد، مردم بیشتر در منزل بمانند و کمتر در جامعه حضور داشته باشند، ایده آل ترین شرایط برای کنترل اپیدمی ایجاد می گردد و قدرت انتقال و گردش ویروس در جامعه تا حد زیادی کم می گردد ولی واقعیت جامعه با ایده آل ما فاصله زیادی دارد و تقریبا چنین ایده آلی شدنی نیست.

پس باید هرکس به تنهایی، حداکثر تلاشش را بکند تا هرقدر می تواند به شرایط مطلوب نزدیک گردد و از سلامت جسم و جانش محافظت کند.

نهایتا این که همچنان توصیه ما این است که مردم تا جایی که ممکن است، در جمع ها حاضر نشوند و پروتکل های بهداشتی را در بالاترین سطح ممکن رعایت نمایند.

فراموش نکنیم شستن دست ها و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی با وجود تکراری بودنشان، ضروری ترین اقدامات برای مقابله با هر نوعی از ویروس کروناست.

بابک عشرتی - اپیدمیولوژیست / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 963

به "چاره ویروس هندی، رعایت پروتکل هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاره ویروس هندی، رعایت پروتکل هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید