آشنایی با گرانترین خودروهای عضلانی تاریخ

به گزارش مجله ایرکا، خودروهای عضلانی همیشه هواداران زیادی داشته اند و قطعاً آشنایی با گران ترین مدل های فروخته شده در حراجی ها خالی از لطف نخواهد بود.

آشنایی با گرانترین خودروهای عضلانی تاریخ

به گزارش پدال، این روزها تقریباً تمامی خودروهای عضلانی دهه 60 و 70 میلادی که شرایط مناسبی دارند با قیمت های بالایی خریدوفروش می شوند اما این 5 محصول مجذوب کنندهی که خواهید دید معنای گران بودن را وارد سطح کاملاً متفاوتی نموده اند چراکه با قیمت های نجومی زیر چکش حراجی ها رفته اند. بعضی افراد فکر می نمایند خرید خودروهای عضلانی با چنین قیمت هایی عاقلانه نیست اما بیشتر هواداران خودرویی از آن ها به عنوان محصولات نمادین صنعت خودروی آمریکا نام می برند.

شاید بتوان گفت چنین محصولاتی از ایمنی پایین برخوردار بودند و زمانی فراوری شدند که خودروسازان اهمیتی به مصرف سوخت و محیط زیست نمی دادند اما هدف از فراوری آن ها چیز دیگری بود و هنوز هم مردم با دیدنشان به وجد می آیند. خودروهای عضلانی قیمت مناسبی برای عموم داشتند و این هم یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن هاست؛ اما بحران سوخت دهه 70 میلادی مردم را مجبور کرد خودروهای کم مصرف تر بخرند و همین امر ارزش مدل های عضلانی را به شدت کاهش داد.

در اواخر دهه 70 و 80 میلادی شما می توانستید یک خودروی عضلانی نمادین را با چند صد دلار بخرید چراکه بسیاری از مالکان در پی خلاص شدن از شر خودروهای پرمصرف خود بودند. اما چند دهه بعد و با فراوری خودروهای خسته نماینده، هواداران تازه فهمیدند که عضلانی ها چه قدر خاص بودند و به همین دلیل مبالغ هنگفتی را برای خریداری آن ها پرداخت کردند. احیای خودروهای عضلانی باعث شده میلیون ها دلار در حراجی ها برای خرید آن ها صرف گردد. در این فهرست شما را با گران ترین خودروهای عضلانی تاریخ حراجی ها آشنا می کنیم. همراه ما باشید.

پلیموث سوپر برد 1970

قیمت فروش: 1.65 میلیون دلار

اولین خودروی فهرست ما جزو کمیاب ترین آن هاست. سوپر برد علیرغم شایستگی هایی که داشت نتوانست در مسابقات ناسکار 1969 فورد تورینو تالادگا را شکست دهد اما مهندسان پلیموث از این اتفاق درس گرفتند و نسخه ای بهبود یافته از دوج چارجر دیتونا را برای فصل 1970 مهیا کردند. این خودرو برای هماهنگی با قوانین می بایست به تعداد محدودی در نسخه جاده ای نیز فراوری می شد و به همین دلیل مدل سوپر برد به دنیا آمد. نسخه جاده ای این خودرو از پیشرانه 7 لیتری همی استفاده می کرد و 425 اسب بخار قدرت داشت.

با دماغه ای طویل و اسپویلر عقب بزرگ، پلیموث سوپر برد کاملاً بین هواداران محبوب شد. اگرچه شک و تردیدهایی درباره آمار فراوری دقیق این خودرو وجود دارد اما بیشتر کارشناسان معتقدند بیش از 2 هزار دستگاه سوپر برد به فروش رسیده است و حدود نیمی از آن ها هنوز هم در بازار وجود دارند. یکی از مدل های به جای مانده با رنگ قرمز خاص که تقریباً شرایط صفرکیلومتری را داشت در حراجی سال 2022 برت جکسون با قیمت 1.65 میلیون دلار فروخته شد که بالاترین قیمت پرداختی برای سوپر برد محسوب می گردد.

شلبی GT500 سوپر اسنیک 1967

قیمت فروش: 2.2 میلیون دلار

کارون شلبی فقید یکی از تأثیرگذارترین افراد روی صنعت خودروی آمریکاست. او مسئول تبدیل پروژه GT40 فورد به خودروی مسابقه ای پیروز در لمان بود و اولین نسل موستانگ را به محصولی تقریباً بی نقص و پرفورمنس تبدیل کرد. به این فهرست باید فراوری شلبی کبراهای مشهور را نیز اضافه نمود که بی شک جزو برترین خودروهای اسپرت فراوریی تاریخ آمریکا در دهه 60 میلادی بوده اند.

شلبی در سال 1967 به همراه فورد دومین پیروزی پیاپی در لمان را با GT40 جشن گرفت و برترین موستانگ شلبی یعنی GT500 را معرفی کرد. کارول شلبی در آن موقع توزیع نماینده رسمی لاستیک های گودیر نیز بود. او برای تبلیغ لاستیک های نو گودیر در تأسیسات نزدیک تگزاس تصمیم گرفت با یک تیر دو نشان بزند و GT500 را نیز به نمایش گذاشت. او از فورد درخواست صدور مجوز برای نصب پیشرانه 8 سیلندر GT40 در GT500 را کرد.

این پیشرانه که حدود 650 اسب بخار قدرت داشت باعث شد مدل تک ساخت سوپر اسنیک از سرعت 273 کیلومتر در ساعت عبور کند. اگرچه شلبی بعدها تحقیقاتی در زمینه امکان فراوری محدود GT500 سوپر اسنیک را انجام داد اما متأسفانه این امر هرگز اتفاق نیفتاد. مدل تک ساخت یاد شده چندین بار بین خریداران دست به دست شد. با کارکرد 42 هزار کیلومتری و استفاده از لاستیک های تاندربولتس گودیر، این خودرو در حراجی سال 2019 با قیمت 2.2 میلیون دلار به فروش رفت.

پلیموث همی کودا کانورتیبل 1971

قیمت فروش: 3.5 میلیون دلار

زمانی که کرایسلر نسخه جاده ای همی 426 ناسکار را در محصولات فراوریی بکار برد همه چیز تغییر کرد. با قدرت 425 اسب بخار، این پیشرانه 8 سیلندر باعث شده بود خودروهای کرایسلر در خط مستقیم تقریباً شکست ناپذیر باشند. اگرچه این پیشرانه در سال 1966 روی بعضی مدل ها ارائه می شد اما 2 سال بعد در محفظه پیشرانه خودروی کوچک تر و سبک تر باراکودا نیز بکار رفت. پیشرانه یاد شده حتی پس از بازنگری کامل خودرو برای مدل سال 1970 نیز برترین انتخاب ممکن به شمار می رفت.

سومین و آخرین نسخه کودا به عنوان یکی از زیباترین خودروهای دوران محصولات عضلانی شناخته می گردد و با وجود پیشرانه همی نیز جزو قوی ترین آن ها بوده است؛ اما از آنجایی که پیشرانه همی پس از مدل سال 1971 ارائه نشد تنها 780 دستگاه از نسل سوم کودا با پیشرانه همی فراوری شد. از این میان تنها 21 دستگاه کانورتیبل بوده اند که 14 نمونه آن ها در سال 1970 و 7 دستگاه در سال بعد فراوری شده اند. با توجه به مقدار فراوری محدود و علاقه هواداران به نسل سوم کودا، این خودرو جزو گران ترین خودروهای عضلانی تاریخ بوده است.

یکی از نسخه های کانورتیبل کودا در سال 2014 با قیمت قابل توجه 3.5 میلیون دلار به فروش رفت. اخیراً نیز یک مدل 71 دیگر زیر چکش حراج رفت و پیشنهاد خرید آن به رقم 4.8 میلیون دلار رسید هرچند مالک حاضر به فروش نشد زیرا ظاهراً او در پی فروش خودروی خود با حداقل قیمت 6 میلیون دلار بود.

فورد موستانگ GT بولیت 1968

قیمت فروش: 3.74 میلیون دلار

فورد موستانگ در سال 1964 معرفی گردید و با اینکه آمریکایی ها انتظار داشتند این خودرو در بحث فروش خوب عمل کند اما این طور نشد. جدای از استایل شیک اروپایی، آپشن های نسبتاً زیاد و قیمتی رقابتی، برنامه های بازاریابی قوی فورد نیز در تبدیل شدن موستانگ به پرفروش ترین محصول این برند نقش داشتند. خودروی موردبحث در تبلیغ های متنوع و فیلم های هالیوودی حضور داشت و مهم ترین آن ها به فیلم بولیت مربوط می گردد که یکی از مجذوب کننده ترین تعقیب و گریزهای خودرویی تاریخ سینما را رقم زده است.

پشت فرمان این موستانگ استیو مک کوئین مشهور در نقش کارآگاه فرانک بولیت نشسته بود. این موستانگ از نوع GT فست بک 1968 با رنگ سبز و پیشرانه 8 سیلندر 6.4 لیتری بود. تغییرات خودروی یاد شده شامل استفاده از فنرها و شوک های قوی تر، سر سیلندر ارتقا یافته، کاربراتور بزرگ تر و سیستم احتراق الکترونیکی بود. یکی از موستانگ بولیت های فراوریی در زمان فیلم برداری آسیب دید اما مدل دیگر مسئله ای نداشت و چندین بار تغییر کرد.

برای سال های متوالی این خودرو به صورت روزمره استفاده می شد و در برهه ای از زمان راهی گاراژ شد و فرزند مالک دوباره آن را در جاده ها راند. همان طور که در تصویر نیز دیده می گردد این موستانگ هرگز به طور کامل بازسازی نشد و تنها سرویس های ضروری و لازم را برای حفظ شرایط خود دریافت کرد. نهایتاً مالک تصمیم گرفت خودروی خود را بفروشد و در حراجی سال 2020 با قیمت 3.74 فروخته شد.

شلبی موستانگ GT350.1965

قیمت فروش: 3.85 میلیون دلار

همان طور که گفتیم کارول شلبی بعضی از برترین خودروهای عضلانی و پرفورمنس را معرفی نموده است که یکی از آن ها همین موستانگ GT350R است. جدای از فروش مدل های جاده ای GT350 در نمایندگی ها، شلبی و تیمش تعداد محدودی موستانگ با مشخصات مسابقه 34 را با نام GT350R فراوری کردند. این خودرو برای سه فصل متوالی توانست پیروز کلاس فراوری B کلوپ خودروی اسپرت آمریکا باشد و شورولت کوروت را شرمسار سازد.

برنامه فراوری GT350R با نمونه ای پیش فراوریی و تست گسترده آن آغاز شد. این پروتوتایپ که با نام مستعار موستانگ پرنده شناخته می شد بر پایه موستانگ فست بک 1965 استوک شکل گرفت و تغییرات زیادی در آن اعمال شد که از جمله آن ها می توان به پیشرانه 8 سیلندر 4.7 لیتری با قدرت حدود 350 اسب بخار اشاره نمود. این موستانگ 1156 کیلوگرم وزن داشت و می توانست در عرض 5 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد.

پروتوتایپ شلبی موستانگ GT350R اولین مدلی بود که توانست مسابقه ای رسمی را با رانندگی کن مایلز مشهور برنده گردد. این مدل راه را برای فراوری 34 دستگاه دیگر هموار کرد. برخلاف دیگر پروتوتایپ ها، GT35.5R002 زنده ماند و بازسازی شد. در سال 2020 این خودرو با قیمت هنگفت 3.85 میلیون دلار به فروش رسید؛ اما نکته عجیب اینکه دو سال بعد دوباره زیر چکش حراج رفت اما این بار به قیمت 3.75 میلیون دلار فروخته شد.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1402 بروزرسانی: 3 مرداد 1402 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1610

به "آشنایی با گرانترین خودروهای عضلانی تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گرانترین خودروهای عضلانی تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید