اهمیت ورود نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی به حوزه دفاع مقدس

به گزارش مجله ایرکا، خبرنگاران/خراسان شمالی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی بر لزوم ورود بیش از پیش نهادهای دانشگاهی و پژوهشی مانند جهاددانشگاهی به حوزه تحقیقات دفاع مقدس تأکید کرد.

اهمیت ورود نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی به حوزه دفاع مقدس

احیامحمد امیری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، در نشست کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس که که در محل جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی در ششم بهمن ماه برگزار گردید، اظهار کرد: در کشورهای دیگر اگر رویدادی رخ بدهد، تحقیقات و نوشته های زیادی از آن اتفاق ثبت می گردد حال آنکه شاید آن رویداد دستاورد خاصی نداشته است اما دفاع مقدس در کشور ما و در جهان دستاوردهای بسیار زیادی داشته است که قابل شمارش نیست اما تحقیقات در این زمینه کافی نیست و باید افزایش یابد.

وی تأکید کرد: سپاه، ارتش، ناجا و همه نهادها در دفاع مقدس پیشگام بوده اند و ملت ایران نیز همراهی کردند که اگر این همراهی خالصانه ملت ایران نبود، موفقیت های چشمگیر نیز حاصل نمی شد و از همین جهت احتیاج است که در حوزه تحقیقات و پژوهش فعالیت های جدی تری انجام گردد.

وی ادامه داد: تمام دستگاه های اداری و اجرایی در دفاع مقدس سهم داشته اند، اما گاهی اوقات مستندسازی و جمع آوری آثار به گونه ای بوده که به درستی در اختیار نسل بعدی قرار نگرفته است و مردم ما نمی دانند که دستگاه های مختلف چه نقشی در دفاع مقدس داشته اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی بیان نمود: دفاع مقدس تنها جنگی بود که در آن جنگ فرهنگی، مالی، سیاسی، اجتماعی و...صورت گرفت و ما این جنگ تمام عیار را به سربلندی به اتمام رساندیم.

امیری اضافه کرد: پس از موفقیت های مختلف در دفاع مقدس، جهان به عظمت و توانمندی ملت ایران پی بردند و ما نیز باید به خوبی این اسناد و آثار را به نسل های آینده منتقل کنیم.

وی گفت: دفاع مقدس دوران پرافتخاری برای ملت ایران بود و 36 میلیون جمعیت در آن نقش داشتند، این ارزش متعلق به یک گروه خاصی نیست و از حوادث تاریخی بود که رخ داد و در جریان آن توانستیم انقلاب اسلامی را به جهان صادر کنیم.

محسن رحمانی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی و دبیر کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار کرد: این کمیته در حوزه های اسناد و مدارک دفاع مقدس و پژوهش و تحقیقات کاربردی ماموریت دارد.

وی ایجاد ظرفیت و قابلیت تشخیص و تأیید اصالت اسناد، مدارک و محصولات فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس، توسعه ادبیات مرجع، توسعه مرکز داده مرتبط، ثبت و تدوین تجارب علمی و عملی و استفاده از فناوری های نو در نگهداری و حفظ پایدار آثار، اسناد و مدارک و منابع و اشتراک گذاری آن را از امور لازم به پیگیری در حوزه اسناد و مدارک دفاع مقدس دانست.

رحمانی مدیریت دانش، فراوری محتوا، حمایت از فعالیت های علمی و پژوهشی مرتبط، توسعه منابع علمی، پژوهشی و کتابخانه ای دفاع مقدس و آموزش و انتقال مفاهیم و ارزش ها و ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و مقاومت را از جمله امور مرتبط به حوزه پژوهش و تحقیقات کاربردی این کمیته ذکر کرد.

وی ادامه داد: باید با هم افزایی دستگاه ها، نهادها و دانشگاه ها، در این حوزه کارهای ماندگار انجام گردد.

وی همچنین بر لزوم انتقال و ترویج ارزش های دفاع مقدس به دانش آموزان و دانشجویان تاکید نمود و اضافه کرد: این قشر از سرمایه های انقلاب اسلامی هستند و باید ارزش های دفاع مقدس به خوبی به آنها منتقل گردد.

بنا به این گزارش، ستاد دفاع مقدس خراسان شمالی به ریاست استاندار در این استان تشکیل شده که دبیری کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس آن به سرپرست جهاددانشگاهی استان محول شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 109

به "اهمیت ورود نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی به حوزه دفاع مقدس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت ورود نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی به حوزه دفاع مقدس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید