برنامه ششم توسعه، بیشتر آرزو نویسی است

به گزارش مجله ایرکا، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه عملیاتی نوشته نشده است و بیشتر آرزو نویسی بدون توجه به ظرفیت ها بوده است، گفت: به دلیل سوء مدیریت ، فرصت های ما دارند به تهدید تبدیل می شوند.

برنامه ششم توسعه، بیشتر آرزو نویسی است

به گزارش مجله ایرکا از فارس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (جمعه 11 مهرماه) در نشستی مشترک با مجمع کنندگان و همچنین مدیران کل استان مازندران به بررسی نظام مسائل این استان پرداخت.

قالیباف در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مازندران گفت: امروز موظف هستیم حرف مردم را بزنیم و در این راستا گام برداریم؛ استان مازندران ظرفیت های خوبی دارد ولی باید بپذیریم مردم با مسائل متعددی روبه رو هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی شرح داد: هم اکنون مهمترین وظیفه آسیب شناسی مسائل است، در واقع با توجه به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه با دو ظرفیت جنگل و دریا می توان این استان را اداره کرد، باید معین شود مشکل کجاست.

وی در این زمینه گفت: بدون شک نداشتن برنامه معین سبب شده شاهد مسائل کنونی باشیم و ریشه نداشتن برنامه نیز سوء مدیریت است لذا مسائل مرتبا دست به دست شده و در شرایط کنونی فرصت ها به تهدید تبدیل شده است.

قالیباف ادامه داد: استان مازندران ظرفیت کشاورزی و گردشگری دارد اما امروزه به دلیل مسائل یاد شده دچار خسارت های زیادی شده که نیازمند چاره اندیشی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: باید یادآور شد ما دولت و قوه مجریه نیستیم بلکه کنندگان مجلس شورای اسلامی هستیم و باید ریل گذار امور باشیم تا سیاست ها درست اجرایی شود. همچنین باید نظارت جدی در ابعاد مختلف برای اجرایی شدن احکام داشته باشیم.

وی شرح داد: تصمیمات مجلس فرآیند خرد جمعی کنندگان و نخبگان است و باید از سوی قوه مجریه و سایر نهادهای مختلف اجرایی شود؛ باید از دخالت در کار اجرایی پرهیز شود تا قوه مجریه جوابگوی مردم و کنندگان مجلس باشد.

قالیباف گفت: بررسی کارهای پیروز در کشور نشان می دهد مردم محوری عامل پیشرفت است ؛ همانطور که در دفاع مقدس خداباوری و مردم باوری موجب پیروزیت و پیروزی شد بنابراین هرگاه این دو مولفه فراموش شود در امور باز می مانیم.

رئیس مجلس اضافه نمود: هم اکنون در استان مازندران آب وجود دارد اما مردم تشنه اند، کشاورزان دارای مسائل هستند، گردشگر ها محل بهره برداری عمومی را دچار آسیب می کنند و مردم منطقه نمی توانند به خوبی از مزیت هایشان بهره ببرند.

وی ادامه داد: بدون شک برای حل مسائل منطقه ای و محلی نیازمند انسجام مدیریتی و برنامه ریزی هستیم بنابراین مجمع کنندگان و مدیران اجرایی استان و مسئولان قضایی باید با یکدیگر همدل و هماهنگ باشند.

قالیباف گفت: در این بین برای حل مسائل نیازمند تفکیک مأموریت و برنامه ها در 3 سطح هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی 4 ماه گذشته از شروع مجلس یازدهم دو ماه زمان برای طی شدن روال اداری مانند تشکیل کمیسیون ها و ... سپری شد لذا طی این مدت تلاش زیادی برای قانونگذاری، نظارت و ساماندهی نظارت ها شده است.

وی اضافه نمود: به طور واضح معین است تا پایان این دولت حدود یک سال زمان باقی مانده که البته فرصت کمی هم نیست و مسئولان باید از آن به خوبی بهره ببرند اما 4 سال زمان پیش روی مجلس برای فعالیت وجود دارد و باید برنامه 5 ساله هفتم توسط مجلس یازدهم تدوین شود.

قالیباف شرح داد: بنابراین اعتقاد دارم اساسی ترین کار مجلس یازدهم به عنوان یک مجلس انقلابی که مردم نسبت به آن انتظار و امید دارند، تحقق مردم باوری در تدوین برنامه 5 ساله هفتم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می توان گفت تا به امروز نوع برنامه ریزی ها بیشتر شبیه ذهنیات و آرزوها بوده تا منطبق با ظرفیت ها و مطابق رویکرد درستی مانند مردم باوری که در این زمینه می توان به برنامه ششم توسعه اشاره کرد که به طور کامل عملیاتی نیست.

وی شرح داد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باید برنامه 5 ساله هفتم را طوری برنامه ریزی کنند که دارای 3 سطح ملی، منطقه ای و محلی باشد. باید احکام دقیق و معینی دراین برنامه نوشته شود تا احکام محلی منطبق با احکام منطقه ای و سپس با مسائل ملی تطابق داشته باشد.

قالیباف گفت: به عنوان مثال کنندگان استان های شاقتصادی خواستار تشکیل سازمان ساماندهی سواحل هستند که این مهم متفاوت با سواحل در دریای جنوب است از این رو باید حکم برنامه ای آن پیش بینی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: در این بین نباید از یاد برد در برنامه ریزی ها باید به سرنوشت مردم توجه شود؛ در واقع گاهی در تصمیمات درصدد حامی پروری هستیم اما وقتی به سرنوشت مردم توجه شود توانمندسازی مد نظر است.

وی شرح داد: به عنوان مثال باران های چند روز اخیر در تالش سبب بروز مسائلی شد و بر اساس اقلیم شناسی در آینده شاهد بارش باران های پرحجم و نطقه ای خواهیم بود که زندگی مردم تحت تأثیر آن است لذا باید در احکام برنامه ریزی درستی در 3 سطح برای حل این مسائل داشته باشیم.

قالیباف اضافه نمود: باید زنجیره ای از پیشران های توسعه منطقه ای برای اقتصاد استان در نظر گرفته شود، به عنوان مثال شاید مردم و سرمایه گذاران استان مازندران برای ایجاد ارزش اضافه نموده مجبور باشند در استان همجوار کارخانه ای ایجاد کنند اما نباید با مشکل روبرو شوند که برای جلوگیری از بروز مسائل در این زمینه نیاز به مجموعه ای از قوانین محلی، منطقه ای و ملی است.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: گاهی قوه مجریه به جای دخالت در جزئیات اداره یک بخشداری و دهیاری در حوزه دفع پسماند زباله دخالت می کند اما مشاهده می شود هیچ کدام به درستی سامان نمی یابد. وی ادامه داد: طبق تجربیاتم اعتقاد دارم مسئله ای که طی 30 سال در حوزه دفع پسماند نتوانستیم حل کنیم می توان ظرف مدت 18 ماه حل و فصل کرد و در این زمینه نیاز به زباله سوز و حتی بودجه دولتی ندارد زیرا باید به سمت تولید کمپوست حرکت کنیم.

قالیباف گفت: بنابراین اگر هر شهری بگوید به طور جدا می خواهد مشکل دفع زباله را حل نماید شرایط مشابه اکنون خواهد ماند در حالی که با دیدگاه استانی می توان آن را برطرف کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی شرح داد: بدون شک در برنامه ریزی ها باید دقیق عمل کنیم و نباید آرزوهایمان را بنویسیم بنابراین در برنامه 5 ساله با پیش بینی 3 الی 4 حکم باید مسئولیت تحقق احکام به مسئولان استانی واگذار شود زیرا مجلس باید در سطح ملی با قانونگذاری محکم درصدد حفظ ارزش پول ملی باشد.

وی اضافه نمود: دولت ارزش پول ملی را رها کرده و می خواهد مسئله زباله استان را حل نماید و در هر دو به مشکل می خورد و با این نوع مدیریت در صنعت و کشاورزی نیز مشکل ایجاد می شود.

قالیباف اظهار داشت: وقتی ارزش پول ملی لجام گسیخته است تحول در اقتصاد شکل نمی گیرد زیرا شرط اول توسعه ثبات در اقتصاد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کنندگان مجامع استان های شاقتصادی شامل گیلان، مازندران و گلستان برنامه ای را برای توسعه مد نظر دارند که بر اساس 3 سطح برنامه ریزی یاد شده به نظر می رسد در پیشران اقتصادی نیاز به اضافه نموده شدن استان سمنان نیز به این جمع باشد.

وی گفت: وقتی با سیاست غلط مهاجرتی جمعیت تهران و البرز افزایش یافت و 24 درصد جمعیت در یک درصد خاک مستقر شد بدون شک این افراد در اولین فرصت تلاش می کنند به دلیل آلودگی صوتی و هوا و ... از این محیط خارج شوند لذا در جاده های شاقتصادی این موضوع به وضوح خودش را نشان می دهد.

قالیباف اضافه نمود: کسی که وارد استان های شاقتصادی می شود باید هزینه اش را پرداخت کند و برای این کار نیاز به برنامه ریزی از سوی مدیران استانی است. اگر تا به امروز در مجلس به این موضوع توجه نشده، باید در برنامه 5 ساله هفتم به آن توجه شود.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: افرادی که در این مناطق ویلا می سازند باید اقتصادیات متفاوتی از ساکنان آن بدهند که آن هم باید با اختیارات مدیریت استانی باشد.

وی ادامه داد: این افراد بابت تولید زباله باید هزینه آن را بپردازند، وگرنه یک طیف از همه چیز بهره مند می شوند همان طور که در حوزه اقتصاد رانت خواری می کنند و در حوزه گردشگری زیرساخت ها را از بین می برند.

قالیباف گفت: مصمم هستم در برنامه 5 ساله هفتم با رویکرد یاد شده به مسائل مذکور بپردازیم و بدون شک مجلس پشتیبان تک تک کنندگان استان ها و مدیران محلی است تا امور را پیش ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: وقتی کنندگان و مدیران استانی صحبت از حدود 18 درصد بیکاری می کنند نباید از یاد ببریم که این افراد عمدتا جوانان تحصیلکرده هستند که برای تربیت شان هزینه شده اما این فرصت بزرگ امروزه به تهدید تبدیل شده است.

وی شرح داد: برنامه ریزی های خوبی برای ایجاد مراکز فناوری خصوصا در حوزه دانش بنیان ها شده از این رو باید با اجماع استانی و با اولویت به سمت ایجاد شرایط برای مراکز فناوری و شرکت های دانش بنیان گام برداریم که پیشران های مهمی در حوزه های مختلف هستند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 577

به "برنامه ششم توسعه، بیشتر آرزو نویسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ششم توسعه، بیشتر آرزو نویسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید