تکنیک اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن

به گزارش مجله ایرکا، برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن باید مراحلی را قبل از زدن رنگ انجام دهیم. با اینکه تفاوت های زیادی بین رنگ پلاستیک و رنگ روغن وجود دارد، اما می توان رنگ پلاستیک را روی رنگ روغن اجرا کرد.

تکنیک اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن

برای نقاشی دیوارهای داخلی و بیرونی خانه می توان از انواع مختلف رنگ ها استفاده کرد. هر یک از این رنگ ها دارای ویژگی های خاصی هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال رنگ روغن صاف و براق است و به راحتی تمیز می گردد؛ اما معایبی هم دارد که باید مورد توجه قرار داد.

یکی از نقاط ضعف رنگ روغن انعطاف پذیری کم آن است. به این معنی که باید سطح مورد نظر را از قبل آماده و یکدست کنید. با این کار پوشش یکنواختی از رنگ روغن را روی دیوارها خواهید داشت. در ادامه با مراحل اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن آشنا خواهیم شد.

اگر شما در زمینه نقاشی ساختمان احتیاج به مشاوره و خدمات حرفه ای دارید، می توانید به وسیله سایت خبرنگاران سفارش خود را ثبت نمایید و ضمن آگاهی از قیمت نقاشی ساختمان از استادکاران و نقاشان ممتاز در مورد نحوه انجام کار مشاوره رایگان دریافت کنید.

نکات کلیدی

  • قبل از رنگ آمیزی دیوارها حتما باید سطوح را با پارچه نمناک تمیز و گردگیری کنید.
  • قبل از اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن باید سطح را به خوبی صاف و یکدست کنید.
  • اگر قسمت هایی از رنگ روغن پوسیده شده با کاردک آن ها را حذف کنید.
  • آستر رنگ پلاستیک بعد از حدود 15 تا 30 دقیقه خشک می گردد.
  • برای پوشش بهتر باید دو لایه رنگ پلاستیک را روی رنگ روغن اجرا کنید.

مراحل اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن

همانطور که گفتیم استفاده از رنگ پلاستیک روی رنگ روغن امکان پذیر است. تنها باید زیرسازی خوبی انجام دهیم. صرف نظر از اینکه روی رنگ روغن از چه رنگ دیگری استفاده می کنید، آماده سازی سطح زیرین همواره مهم است.

قرار نیست لایه دوم رنگ ترک بخورد یا پوسته گردد. یادتان باشد نمی توانید مستقیماً روی رنگ روغن لایه دوم رنگ را اجرا کنید. سطوح براق لایه دوم رنگ را به خوبی به خود نمی گیرند. این رنگ احتیاج به تمیز کردن و بتونه کاری مناسب دارد.

برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن باید مراحل زیر را با دقت دنبال کنید.

1. مرحله اول: تمیز کردن دیوارها و بتونه کاری

برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن باید مقدمات کار را آماده کنید. اگر دیوارها و سطح مورد نظر شما کثیف هستند یا گرد و خاک دارند باید آن ها را تمیز کنید. اگر سطوح کثیف باشند شاید مجبور شوید از رنگ پلاستیک بیشتری بهره ببرید.

ترک های احتمالی روی دیوارها را بتونه کاری کنید و به طور کامل بپوشانید. این کار را با دقت انجام دهید تا بین قسمت بتونه شده و بقیه قسمت های دیوار تفاوتی وجود نداشته باشد.

یادتان باشد اگر رنگ روغن دیوار یا سطح مورد نظر رطوبت دارد نباید روی آن رنگ پلاستیک بزنید. با این کار چسبندگی رنگ پلاستیک کمتر می گردد و به زودی پوسته پوسته خواهد شد. پس باید صبر کنید تا رنگ روغن دیوار کاملا خشک شده و برای پوشش رنگ پلاستیک آماده گردد.

2. مرحله دوم: خراش دادن رنگ روغن دیوارها

برای خراش دادن سطح رنگ روغن می توانید از سنباده نرم بهره ببرید. با کاغذ سنباده، سطح لایه رنگ روغن را به صورت دستی خراش دهید تا چسبندگی بهتری پیدا کند.

هدف از این کار از بین بردن درخشندگی و براقی سطح نیست بلکه افزایش چسبندگی سطح به پرایمر و رنگ نو است.

اگر کاغذ سنباده ریز کارساز نیست برای ایجاد خراش های ملایم از کاغذ سنباده میانه بهره ببرید. این کار باید با دقت و حوصله کافی انجام گردد. در نهایت سطحی خواهید داشت که برخلاف رنگ روغن، خراشیده و غیر براق است.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

3. مرحله سوم: سنباده زنی و بتونه کاری دیوارها

ابتدا با استفاده از چاقوی بتونه یا کاردک رنگ شل شده را از روی سطح پاک کنید. فقط قسمت هایی از رنگ را جدا کنید که خراب شده است. شکاف ها و سوراخ های کوچک را با بتونه پر کنید. صبر کنید بتونه کاملا خشک گردد. سپس به آرامی قسمت های پر شده را با کاغذ سنباده ریز سنباده بزنید.

4. مرحله چهارم: تمیز کردن دیوار با پارچه نمناک

بعد از خشک شدن کامل سطح، از پارچه نمناک برای تمیز کردن به جامانده بتونه بهره ببرید. با این کار گرد و غبار، کثیفی یا ذرات کاغذ سنباده تمیز خواهند شد.

5. مرحله پنجم: مخلوط کردن رنگ روغن و رنگ پلاستیک

به مرحله مهم و اصلی اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن رسیدیم. همانطور که می دانید رنگ پلاستیک بر پایه آب و رنگ روغنی بر پایه روغن هستند؛ بنابراین این دو نوع رنگ با هم ترکیب نمی شوند. تنها راه حل استفاده از امولسیون برای آشتی دادن رنگ پلاستیک و رنگ روغن است.

یکی از مواد امولسیون کننده برای ترکیب کردن رنگ پلاستیک و رنگ روغن تری سدیم فسفات است. این ماده به چسبندگی روغن و آب یاری می نماید. برای استفاده از تری سدیم فسفات باید اندازه کمی از آن را با حجم زیادی آب مخلوط کنید. سپس ترکیب حاصل را با اسفنج روی دیوار بکشید.

یادتان باشد حتما سطح دیوار را از قبل تمیز نموده باشید. گرد و خاک و کثیفی اثر این ماده را روی رنگ روغن کاهش می دهد.

6. مرحله ششم: اجرای آستر پلاستیک

در این مرحله از اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن نوبت به زدن آستر یا پرایمر می رسد. برای آستر زدن باید مهارت و دقت کافی را به خرج دهید تا سطح یکدستی ایجاد کنید. اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن از همین مرحله آغاز می گردد.

اگر زیرساز رنگ پلاستیک صاف و یکدست باشد رنگ نهایی جلوه زیبایی خواهد داشت. اگر در قسمت هایی از دیوار رنگ روغن کنده شده یا ریخته بهتر است آن را ترمیم کنید. اگر قسمت وسیعی از رنگ روغن پوسته پوسته شده برای تمیزی کار باید رنگ این قسمت را بتراشید.

نحوه کندن رنگ روغنی از دیوار به شدت خرابی و زمان بندی شما بستگی دارد. برای این کار می توانید از کاردک، ابزار بتونه یا کاغذ سنباده بهره ببرید. بعد از اتمام کار آستر را روی سطح صاف بزنید.

خوبی این مرحله این است که آستر پلاستیک بعد از 15 تا 30 دقیقه خشک می گردد. بنابراین بعد از خشک شدن آستر پلاستیک می توانید رنگ زدن دیوار یا سطح مورد نظر خود را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بتونه روغنی

7. مرحله هفتم: اجرای رنگ پلاستیک روی دیوارها

برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن دیوارها می توانید از قلم مو، پیستوله یا غلطک بهره ببرید. انتخاب بین رنگ زدن دیوار با غلطک یا قلم مو و پیستوله به خود شما و نوع رنگ زدن دیوارها بستگی دارد. نکته مهم در اجرای رنگ پلاستیک روی دیوارهای رنگ روغنی این است که حتما باید دو لایه رنگ پلاستیک اجرا گردد.

با دو لایه رنگ کردن دیگر اثری از رنگ روغن سطح زیرین به جا نخواهد ماند. گاهی ضروری است برخی منطقه ها را بیشتر از دو بار رنگ کنید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. نکته مهم این است که بعد از اتمام کار نباید رنگ روغن از زیر رنگ پلاستیک دیده گردد.

روی رنگ روغن چه رنگی بزنیم؟

بسیاری از رنگ ها را می توان روی رنگ روغن اجرا کرد. برای مثال امکان اجرای رنگ روغن یا آلکیدی روی رنگ روغن قبلی وجود دارد. چون رنگ روغن از رزین های روغنی مصنوعی ساخته می گردد و می تواند سطح رنگ روغن زیرین را پوشش دهد.

فقط یادتان باشد همواره قبل از رنگ آمیزی لایه دوم رنگ روغن از خشک شدن لایه زیرین آن مطمئن شوید. در غیر اینصورت ممکن است رنگ نهایی دیوار شما ترک بخورد و پوسته پوسته گردد.

از رنگ پلاستیک و اکرلیک هم می توانید روی رنگ روغن بهره ببرید؛ اما همانطور که گفتیم باید زیرسازی درستی را انجام دهید. قبل از هرکاری سطح رنگ روغن را سنباده بزنید تا نفوذپذیر گردد. سپس برای ترکیب شدن رنگ روغن و رنگ پلاستیک از مواد امولسیون کننده بهره ببرید.

درخواست نقاشی ساختمان

سخن پایانی

اگر چندین سال از رنگ خانه شما می گذرد و می خواهید تنوعی به محیط زندگی خود بدهید اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن گزینه خوبی برای شما است. به شرطی که با مراحل کار آشنا باشید.

همواره قبل از رنگ آمیزی دیوارها سطوح را با پارچه خشکی تمیز کنید. گرد و خاک و کثیفی روی چسبندگی رنگ پلاستیک روی رنگ روغن تاثیر دارد و به پوسته شدن رنگ در آینده ای نزدیک منجر می گردد. زیرسازی در اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن دیوارها و سطوح دیگر همواره در اولویت قرار گرفته است.

سوالات متداول

چقدر طول می کشد تا رنگ روغن بین دو لایه خشک گردد؟

رنگ روغن معمولا در عرض شش تا هشت ساعت خشک می گردد. اما برای اجرای لایه رنگ دیگر باید 24 ساعت کامل صبر کنید.

آیا رنگ روغن با رنگ پلاستیک به راحتی ترکیب می گردد؟

رنگ روغن بر پایه آب است و رنگ روغن بر پایه روغن. ترکیب این دو نوع رنگ به وسیله مواد امولسیون کننده امکان پذیر است.

رایج ترین ماده امولسیون کننده برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن کدام است؟

تری سدیم فسفات متداول ترین ماده امولسیون کننده برای ترکیب کردن رنگ پلاستیک و رنگ روغن به شمار می رود.

منبع: آچاره
انتشار: 14 دی 1402 بروزرسانی: 14 دی 1402 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1642

به "تکنیک اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید