جای خالی 30 هزار مگاوات برق

به گزارش مجله ایرکا، بر اساس آمار ارائه شده از سوی سامانه مدیریت شبکه برق کشور میزان اوج بار سال 1400 در روز دوم خرداد از 57 هزار مگاوات عبور کرد و به رقم 57 هزار و 8 مگاوات رسید تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 27 درصدی میزان مصرف برق در کشور باشیم.

جای خالی 30 هزار مگاوات برق

این در حالی است که ظرفیت عملی فراوری برق کشور هم اکنون نزدیک به 52 هزار مگاوات گزارش شده است. یعنی شبکه برق کشور در حال حاضر با کسری 5 هزار مگاواتی تامین برق به منظور جلوگیری از شکل گیری خاموشی گسترده روبرو شده است.

*ظرفیت استفاده از نیروگاه اتمی تا 30 برابر شرایط کنونی وجود دارد

زمانی که از فراوری برق صحبت می کنیم، اذهان به طور ناخودآگاه به سمت نیروگاه های فراوری برق حرکت می نمایند، نیروگاه هایی که با استفاده از منابع انرژی متعدد نسبت به فراوری برق اقدام نموده و زمینه عرضه یکی از مهمترین حامل های انرژی را مهیا می سازند.

در همین رابطه یکی از پر کابردترین نیروگاه های به کار رفته در جهان برای فراوری برق، نیروگاه هایی اتمی است که از انرژی هسته ای به عنوان منبع فراوری برق استفاده می نمایند.

*سهم برق اتمی از سبد فراوری برق کشور تنها 1 درصد است

بر اساس آمار بیشتر از 70 درصد برق فراوریی فرانسه از منابع برق هسته ای و توسط نیروگاه های اتمی فراوری می گردد. همچنین انرژی اتمی وظیف تامین برق نزدیک به 20 درصدی را در کشورها آمریکا و روسیه به عهده دارد.

با این وجود در ایران سهم نیروگاه اتمی از فراوری برق کشور تنها 1.2 درصد برآورد شده که توسط یک نیروگاه 1000 مگاواتی اتمی واقع در استان بوشهر فراوری می گردد.

این در حالی است که بر اساس مطالعات ظرفیت سنجی صورت رفته توسط دانشگاه آکسفورد، ایران قابلیت فراوری برق 20 تا 30 هزار مگاواتی از انرژی هسته ای را دارد، این یعنی ظرفیت فراوری برق هسته ای در کشور 20 تا 30 برابر ظرفیت فعلی نصب شده است.

به گزارش فارس، فراوری برق به وسیله انرژی هسته ای مزایای گسترده ای نسبت به استفاده از سایر منابع انرژی نظیر سوخت های فسیلی دارد.

*برق اتمی ارزان ترین برق جهان است

اولین ویژگی استفاده از نیروگاه های اتمی هزینه پایین فراوری برق در این نیروگاه ها است. بر اساس گزارشات هزینه همتراز شده فراوری برق آژانس بین المللی انرژی، گران ترین قیمت تمام شده فراوری برق هسته ای با احتساب نرخ تنزیل 3 درصد از ارزان ترین قیمت تمام شده نیروگاه های سیکل ترکیبی ارزان تر است.

البته این اختلاف با افزایش نرخ تنزیل کاهش پیدا می نماید. در حقیقت ارزان ترین برق جهان برق هسته ای است و مهمترین دلیل گسترش این نوع نیروگاه در جهان همین بحث مالی است که 11 درصد از سبد فراوری برق جهان را نیز به خود اختصاص داده است.

به همین دلیل، اصغر سرمست، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه برق هسته ای ارزان ترین برق جهان است، گفت: بر مبنای محاسبات اجرا شده در کشور با استناد به هزینه تامین سوخت، تعمیر و نگهداری، ساخت و سایر بخش های مختلف با احتساب نرخ تنزیل 1 درصد تا 21 درصد، فراوری هر کیلووات ساعت انرژی برق از 200 تومان تا 1220 تومان تغییر می نماید. البته این برآورد با نرخ تومان و برای سال 96 است.

علاوه بر مسئله اقتصاد پروژه های ساخت نیروگاه اتمی، استفاده از انرژی هسته ای در فرایند فراوری برق به دلیل اینکه به سوخت های فسیلی نیازی ندارد، زمینه کاهش قابل توجه آلودگی هوا را به وجود می آورد، به نحوی که فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر از سال 1392، زمینه جلوگیری از انتشار 4.5 میلیون تن گاز گلخانه ای و همچنین مصرف 8.7 میلیون بشکه نفت خام را پدید آورده است.

مزایای بی شمار نیروگاه های اتمی سبب این مسئله شده که علاوه بر کشورهای توسعه یافته بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز به سمت ساخت نیروگاه های اتمی با شتاب بیشتری حرکت نمایند.

*انرژی هسته ای به منبع غالب فراوری برق منطقه تبدیل می گردد

به همین دلیل، کشور ترکیه در حال حاضر 2 راکتور فراوری برق هسته ای را در دست ساخت دارد و 2 راکتور دیگر نیز مرحله پیش ساخت را پشت سر می گذارند. نکته قابل توجه در برنامه برق هسته ای ترکیه، برنامه ریزی برای ساخت 8 راکتور فراوری برق در آینده است.

همچنین کشور امارات نیز هم اکنون از یک نیروگاه فراوری برق هسته ای به منظور تامین انرژی و شیرین سازی آب دریا استفاده می نماید. در حال حاضر این کشور عربی 3 راکتور فراوری برق هسته ای دیگر را نیز در مرحله ساخت دارد و به زودی از انرژی برق هسته ای آن ها استفاده خواهد نمود.

نکته قابل توجه، اهمیت نیروگاه های هسته ای برای همسایه های شرق کشور است. هم اکنون کشور پاکستان با 5 راکتور فراوری برق در حال بهره برداری، در کوشش است تا با ساخت 2 واحد نیروگاهی دیگر سهم انرژی هسته ای در سبد فراوری برق کشورش را افزایش دهد.

در بین کشورهای منطقه برنامه عربستان برای استفاده از برق هسته ای عظیم تر از سایر کشورها است.بر همین اساس، عربستانی های در کوشش هستند تا با ساخت 16 راکتور فراوری برق هسته ای نقش این این انرژی را در سبد فراوری برق کشورشان افزایش دهند.

*از برنامه ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر عقب هستیم

با وجود اینکه ایران اولین کشور خاورمیانه به حساب می آید که فرآیند ساخت نیروگاه اتمی را شروع کرد، اما در حال حاضر صنعت نیروگاهی ایران با اختلاف قابل توجهی از سایر کشورهای منطقه عقب افتاده است.

در شرایط کنونی علاوه بر فراوری واحد یکم نیروگاه هسته ای بوشهر، ساخت 2 واحد 1057 مگاواتی دیگر از نیروگاه اتمی در منطقه بوشهر در دستور کار است، اما متاسفانه در حالی که عملیات احداث واحد 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر طبق برنامه باید به پیشرفت 19.5 درصد می رسید؛ بر اساس گزارش شرکت فراوری و توسعه انرژی اتمی میزان پیشرفت فیزیکی این 2 واحد تنها 12 درصد برآورد می گردد.

بی توجهی به افزایش ظرفیت نیروگاه های اتمی در شرایطی اتفاق می افتد که ساخت این نیروگاه های اتمی می توانست در حال حاضر به عصای دست سبکه برق کشور تبیدل شده و کمبود منابع فراوری برق را به خوبی جبران کند.

علاوه بر این، با افزایش میزان سهم صنعت برق هسته ای از سبد فراوری برق کشور شاهد ارتقای نظام امنیت انرژی در کشور و کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی بودیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1010

به "جای خالی 30 هزار مگاوات برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی 30 هزار مگاوات برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید