جزئیات تخفیف 65 درصدی 8 خدمت دندانپزشکی

به گزارش مجله ایرکا، قرار است 8 خدمت دندانپزشکی در روستاها به صورت رایگان و در شهرها با تخفیف 65درصدی ارائه گردد.

جزئیات تخفیف 65 درصدی 8 خدمت دندانپزشکی

به گزارش خبرنگاران، خبر ارائه رایگان 8خدمت دندانپزشکی در مراکز جامع سلامت روستایی و تخفیف 65 درصدی همین خدمات در شهرها برای مردمی که این روزها اغلب به خاطر بی پولی در زمره بی دندان ها قرار می گیرند، خبری مسرت بخش و امیدوارنماینده است؛ هرچند حالا و در ابتدای راه قرار است این تخفیف شامل حال یک جامعه هدف خاص گردد و بعدها به رده های سنی دیگر تسری یابد.

گران بودن خدمات دندانپزشکی و زیربار نرفتن بیمه ها برای جبران خسارت های درمانی در این حوزه باعث شده است تا سالانه شاهد ازدست رفتن بالای 30میلیون دندان در کشور باشیم. این آماری است که محمداعظم مسعودی زاده، رئیس جامعه دندانسازان و مدرس دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگاران اعلام می نماید و می گوید این آمار براساس تحقیقات اتاق بازرگانی ایران برای واردات پروتز اعلام شده است.

مردمی که به مراکز دولتی برای انجام امور دندانپزشکی مراجعه می نمایند، معتقدند برای ترمیم 2 تا 3دندان در ماه باید کل حقوق دریافتی خود را پرداخت نمایند و همین مسئله باعث شده تا اغلب مراجعات افراد به دندانپزشکی، به کشیدن دندان های پوسیده خلاصه گردد که البته برای همین کشیدن و ازدست دادن دندان هم باید حداقل 600هزار تومان تا یک میلیون و 200هزار تومان پرداخت نمایند.

براساس آنالیز های صورت گرفته تعرفه خدمات داشت یا همان نگهداری دندان ها برای پر کردن 100هزار تا 2میلیون تومان، درمان ریشه یا همان عصب کشی 700هزار تومان تا 6میلیون تومان و ارتودنسی هر فک بین 6 تا 15میلیون تومان است. کاشت دندان هم براساس این تعرفه بین 3 تا 15میلیون تومان برای هر بیمار آب می خورد؛ تعرفه ای که به گفته بیماران هنگام مراجعه به درمانگاه ها به هیچ وجه رعایت نمی گردد و همیشه رقم های بالاتری برای این خدمات مجبورند پرداخت نمایند.

البته بهانه پزشکان هم برای دریافت هزینه بیشتر حجم کار و وقتی است که مجبورند برای هر دندان صرف نمایند؛ موضوعی که حتی باعث شده تا به گفته دکتر حسین تهرانی، دندانپزشک، بحران سن بی دندانی در کشور پایین بیاید. به طوری که ما امروز با بچه ها 4، 5ساله ای روبه رو هستیم که حداقل 2 تا 3دندان ترمیم شده دارند و این زنگ خطر بزرگی برای حوزه بهداشت دهان و دندان است.

مدیرکل اداره سلامت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت هم گفته است براساس شاخص DMFT که وجود پوسیدگی و یا کشیدن دندان بر اثر پوسیدگی و ترمیم دندان های پوسیده را نشان می دهد، این شاخص در گروه های سنی مختلف آنالیز شده و نتایج آن در گروه سنی 12سال حکایت از این دارد که جامعه هدف ما 1.84 پوسیدگی دندانی دارد؛ این یعنی به طور میانه هر کودک 12ساله ایرانی نزدیک به 2دندان پوسیده، پرشده یا کشیده شده دارد. شرایط بهداشت دهان و دندان به همان میزان که در شهرها حال و روز خوبی ندارد، در روستاها هم به علت نبود امکانات تعریف چندانی ندارد. هرچند تیم های پزشکان داوطلب جهادی همیشه با حضور در منطقه ها محروم می کوشند بخشی از نیازهای این جامعه را جامه عمل بپوشانند اما فعالیت های صورت گرفته کافی نیست و باید در سطح وسیع تری دنبال گردد. اداره کل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با توجه به شرایط بهداشت دهان و دندان در روستاها و منطقه ها کم برخوردار تصمیم گرفته تا با ارائه 8خدمت رایگان دندانپزشکی گام مؤثری در جهت ارتقای بهداشت دهان و دندان در روستاها بردارد.

سیدمعلمی با بیان اینکه خدمات 8 گانه فوق در روستاها در مراکز جامع سلامت به صورت رایگان ارائه می گردد، یادآوری کرد: این خدمات در شهرها با 65 درصد تخفیف به جامعه هدف ارائه خواهد شد. به گفته مدیرکل اداره سلامت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، در تعرفه های دندانپزشکی که ابلاغ شده است، براساس مصوبه هیأت وزیران تعدیل پرداخت مردم برای خدمات صورت گرفته است: بسته خدمتی که قرار است در منطقه ها روستایی به صورت رایگان و در منطقه ها شهری با 65 درصد تخفیف ارائه گردد، شامل معاینه، آموزش بهداشت، فلوراید تراپی، شیارپوش کردن دندان ها یا فیشورسیلانت، ترمیم دندان ها، کشیدن دندان های شیری و دائمی، درمان عصب زنده و پانسمان دندان هاست. سایر خدمات دندانپزشکی که در مراکز جامع خدمات سلامت ارائه می گردد اما جزو بسته خدمتی نیستند نیز با تخفیف ارائه می گردد. این یک گام بزرگ است که افزایش تعرفه ای که طی 2سال اخیر رخ داده بود را تعدیل کرد.

گروه هدفی که سیدمعلمی از آن سخن می گوید و از این پس می توانند از بسته حمایی 8خدمت درمانی دندانپزشکی در روستاها بهره مند شوند، صفر تا 14سال و مادران باردار و شیرده هستند البته این مدیرکل می گوید در تلاشیم گروه های دیگری هم مشمول این بسته خدمتی با شرایط ذکر شده شوند.

مدیرکل اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت می گوید: خدمات 8 گانه رایگان دندانپزشکی از این پس، در 3400واحد از مجموع 5600مرکز جامع خدمات سلامت فعال برای مردم قابل دسترسی است و مردم با مراجعه به این مراکز می توانند از خدمات فوق بهره مند شوند. البته ارائه 8خدمت رایگان بهداشت دهان و دندان در 3400واحد از مراکز جامع سلامت روستایی به معنای تعطیلی کار یونیت های سیار دندانپزشکی در منطقه ها کم برخوردار روستایی نیست. این وعده ای است که سیدمعلمی داده و گفته این یونیت ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و در کنارش توسعه اردوهای جهادی دندانپزشکان هم به جد از سوی اداره کل بهداشت دهان و دندان دنبال خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1477

به "جزئیات تخفیف 65 درصدی 8 خدمت دندانپزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تخفیف 65 درصدی 8 خدمت دندانپزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید