نیلی احمد آبادی: آموزش مجازی موثرتر از آموزش حضوری است ، پیش بینی مسائل آموزشی در ترم جدید تحصیلی

به گزارش مجله ایرکا، رئیس دانشگاه تهران با اشاره به پیش بینی های انجام شده از تاثیر کرونا بر ثبت نام سال آینده دانشگاه ها گفت: در بعضی مناطق که دسترسی به اینترنت وجود دارد، آموزش مجازی موثرتر از آموزش حضوری است.

نیلی احمد آبادی: آموزش مجازی موثرتر از آموزش حضوری است ، پیش بینی مسائل آموزشی در ترم جدید تحصیلی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از وزارت علوم، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با معاون اول رئیس جمهوری که امروز 26 خرداد ماه 99 در محل این وزارت برگزار گردید، با اشاره به مزایای آموزش الکترونیکی گفت: افزایش ثبت نام ها، کاهش هزینه های یادگیری، مزیت های اقتصادی، افزایش دسترسی توسعه دانشگاه و حذف مرز های جغرافیایی، تقویت مهارت های دیجیتالی دانشجویان، کاهش مسائل ناشی از کمبود اعضای هیئت علمی، برطرف مسائل کلاس های شلوغ، کاهش هزینه های زیرساخت، بهبود جنبه دانشجو محوری آموزش، کاهش میزان تبعیض و بهبود زمان ماندگاری دانشجویان و رشد آماده فراغت تحصیلی از جمله مزایای استفاده از این نوع آموزش است.

آموزش مجازی موثرتر از آموزش حضوری

نیلی احمد آبادی درباره تاثیر آموزش مجازی در کشور اعلام کرد: تحقیقات نشان می دهد در مناطقی که دسترسی به اینترنت و امکانات وجود دارد، آموزش مجازی بسیار موثرتر از آموزش حضوری است و دانشجویان بین 25 تا 60 درصد منابع بیشتری جمع آوری می نمایند در صورتی که برای کلاس حضوری فقط 8 تا 10 درصد منابع کلاس را جمع آوری می نمایند. دلیل این مسئله آن است که دانشجویان در آموزش مجازی، 40 تا 60 درصد وقت کمتری نسبت به کلاس حضوری احتیاج دارند و می توانند با توجه به وقت خود مفاهیم درسی را انتخاب، چشم پوشی یا مطالعه مجدد نمایند. با این وجود میزان تاثیر بستگی به زیرساخت و محیط فراهم شده برای آموزش دارد.

پیش بینی مسائل آموزشی در ترم جدید تحصیلی

رئیس دانشگاه تهران در ادامه درباره تاثیر کرونا بر ثبت نام سال آینده دانشگاه ها توضیح داد: حدود 80 درصد معتقدند ثبت نام دانشجویان جدید در سال تحصیلی پیش رو با مشکل روبرو خواهد شد، 46 درصد معتقدند دانشجویان داخلی و دانشجویان بین المللی با مشکل روبرو خواهند شد. دو سوم مراکز آموزشی اعلام کردند که دولت مربوطه با ایشان در جهت تدوین سیاست مبارزه با کرونا مشورت نموده است و حدود 48 درصد دیگر نیز اعلام کردند که دولت از ایشان در جهت کاهش آثار کرونا حمایت می نماید.

چالش های اصلی آموزش مجازی

نیلی احمد آبادی با بیان اینکه اکنون چالش اصلی آموزش مجازی، نداشتن زیرساخت، مجوز ها و نیز عدم دسترسی به مواد آموزشی است، در باره دیدگاه دانشگاه ها نسبت به شرایط جدید اظهار کرد: تقریباً همه مراکز آموزش عالی اعلام کردند ویروس کرونا یادگیری و یاددهی را تحت تاثیر قرار می دهد که دو سوم این جمعیت آموزش از راه دور را جایگزین نموده اند. همچنین از دیدگاه همکاری ها، 64درصد دانشگاه ها اعلام کردند که همکاری های بین دانشگاهی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. نصف این جمعیت، تضعیف همکاری ها را اعلام نموده اند. 18درصد هم آن را باعث تقویت همکاری ها دانسته اند. 31 درصد نیز معتقدند که فرصت های جدیدی در این حوزه ایجاد شده است. براساس بررسی ها، بیشترین نگرش منفی در آسیا وجود دارد، زیرا 85 درصد مراکز آموزش عالی معتقدند کرونا تاثیر منفی زیادی بر ثبت نام ها خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود به بعضی از چالش های دانشگاه در نیمسال جاری و ترم آینده در حوزه آموزش الکترونیکی اشاره نمود و گفت: آماده سازی ذهنی مدیران، اساتید و دانشجویان با توجه به شرایط پیش آمده و اجرای آموزش به وسیله الکترونیکی، انجام آموزش های لازم به اساتید برای ارائه آموزش به شیوه الکترونیکی، توسعه زیرساخت ها و امکانات آموزش الکترونیکی، مسائل دانشجویان در زمینه دسترسی به اینترنت، هزینه آن و سخت افزار های مورد احتیاج، تصمیم گیری در خصوص مسائل آموزشی دانشجویان مانند حذف ترم و درس، برگزاری کلاس های عملی، آزمون ها و ارزشیابی نهائی، دفاعیه ها و چگونگی انجام رساله و سرانجام نامه ها، بازگشایی خوابگاه ها، شهریه دانشجویان و… از جمله چالش دانشگاه ها در شرایط جدید است.

ایفای نقش دانشگاه در حوزه مسولیت های اجتماعی

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اقدامات این دانشگاه در جهت مسئولیت های اجتماعی گفت: اقدامات این دانشگاه در سه محور آموزش، بین الملل و پژوهش صورت گرفته که بر همین اساس در حوزه آموزش بیش از 460 هزار کاربران آنلاین، بیش از 37 هزار آرشیو قابل دانلود و به طور کلی 42 هزار و 408 کلاس آنلاین از 10 اسفندماه تا 10 خردادماه برگزار گردیده است.

اقدامات دانشگاه تهران در دوران کرونا

وی ادامه داد: مشارکت حداکثری اساتید و دانشجویان در اجرای برنامه های آموزش الکترونیکی، اینترنت رایگان و یاری اقتصادی به دانشجویان در جهت خرید تبلت، آزمون ها و ارزشیابی نهائی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شیوه غیر حضوری، کارشناسی حدود 30٪ حضوری به یاری دانشگاه پیغام نور، دفاعیه ها به شیوه حضوری و الکترونیکی، بازگشایی خوابگاه ها برای دانشجویان ارشد و دکتری، دانشجویان بین المللی مشابه دانشجویان ایرانی، آمادگی نسبتاً مناسب برای ارائه آموزش مجازی در نیمسال آینده صورت لزوم، بودجه و شرایط اقتصادی دانشگاه، با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، پاداش بازنشستگی، کاهش درآمد دانشگاه، بودجه دانشگاه کسری در حدود 80 میلیارد تومان از جمله برنامه ها و اقدامات دانشگاه در دوران کرونا است.

نیلی احمدآبادی اعلام کرد: در بحث آموزش نیز ایجاد شبکه های اجتماعی مرتبط با کرونا، تشکیل کارگروه های علمی و خوشه های تخصصی، ایجاد شبکه علمی مشترک با مشارکت مسئولان و صاحب نظران دانشگاه تهران، دانشگاه های عظیم و دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برگزاری جلسات و نشست های منظم در کارگروه های مختلف و ارسال گزارش جلسات به نهاد های بالادستی حسب احتیاج صورت گرفت.

رییس دانشگاه تهران توضیح داد: محور های موجود در ایجاد شبکه های اجتماعی مرتبط با کرونا (خانواده تهران) شامل پژوهش و فناوری در موضوع کرونا، اقتصاد در دوران کرونا، امور اجتماعی در دوران کرونا، امور فرهنگی، هنری، سرگرمی، و ورزشی در دوران کرونا، کسب و کار و کارآفرینی است. همچنین محور کارگروه ها و خوشه های تخصصی نیز مشتمل بر فعالیت های پارک علم و فناوری دانشگاه، خوشه مشورتی اقتصاد کلان و سرمایه اجتماعی، کارگروه تشخیص و مقابله با ویروس کووید 19 با رویکرد های بیوفیزیکی، کارگروه زیست حسگر ها و کیت های تشخیص ویروس کووید، کارگروه ارائه روش های درمان و فراوری واکسن برای ویروس کووید 19، کارگروه سیستم های هوشمند و بررسی داده و کارگروه امنیت غذایی است.

مکاتبه با روسای بیش از 400 دانشگاه همکار خارجی

وی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در حوزه بین الملل ادامه داد: مکاتبه با روسای بیش از 400 دانشگاه همکار خارجی، پیگیری شرایط دانشجویان خارجی، هماهنگی برنامه ها با دانشگاه های سطح یک در حوزه بین الملل، پیگیری شرایط قرارداد های بین المللی و پیگیری شرایط اساتید و دانشجویان در فرصت مطالعاتی اقداماتی بود که در این حوزه طی این مدت انجام شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 404

به "نیلی احمد آبادی: آموزش مجازی موثرتر از آموزش حضوری است ، پیش بینی مسائل آموزشی در ترم جدید تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیلی احمد آبادی: آموزش مجازی موثرتر از آموزش حضوری است ، پیش بینی مسائل آموزشی در ترم جدید تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید