جوزپ بورل: اقدامات آمریکا، روسیه و چین بازی قدرت است

به گزارش مجله ایرکا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تکرار درخواست برای آتش بس جهانی در دوره شیوع ویروس کرونا، اظهارات و اقدامات آمریکا، روسیه و چین در عرصه بین المللی را بازی قدرت توصیف کرد.

جوزپ بورل: اقدامات آمریکا، روسیه و چین بازی قدرت است

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش مانیتورینگ گروه بین الملل خبرنگاران، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با فرانس 24 از لزوم برقراری آتش بس دنیای در دوره شیوع بحران ویروس کرونا تاکید و درباره مواضع آمریکا، روسیه و چین و تحرکات آنها در زمینه مقابله با ویروس کرونا و یاری به دیگر کشورها صحبت کرد.

مجری این رسانه فرانسوی اقدامات آمریکا، روسیه و چین در سطح دنیا را کوشش آنها برای فزونی جستن از دیگر کشورها و انجام اقدامات تبلیغاتی به منظور تقویت صندلی خودشان در دنیا و به ویژه در اروپا خواند و نظر بورل را درباره نیات واشنگتن، مسکو و پکن جویا شد.

بورل به اینکه آمریکا، روسیه و چین درصدد تقویت صندلی خود در دنیا و ارائه تصویر یک کشور پیروز در زمینه مقابله با ویروس کرونا هستند، اذعان کرد و درباره بازی قدرت در دنیا سخن گفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در روابط بین الملل، بازی قدرت همواره وجود داشته و اینکه یک قدرت عظیم خواستار القای این نکته باشد که سیستم آنها بهتر از دیگر سیستمها است، این چیز جدیدی نیست.

بورل در این مصاحبه تاکید نمود، با توجه به تاثیرات دنیای بحران شیوع کرونا باید کشورها به اتخاذ تدابیر یکجانبه سرانجام دهند و به راه چاره های مبتنی بر چند جانبه گرایی روی آورند و باید نهادهای بین المللی از قبیل سازمان ملل تقویت شوند نه اینکه تضعیف شوند.

به گفته او، اگر ما واقعا در دنیا آینده حکمرانی کنیم باید چندجانبه گرایی را بیشتر از قبل تقویت کنیم چرا که راه چارههای یکجانبه آسیب های بیشتری وارد می نمایند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره شرایط کشورهای آفریقایی در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا، از لزوم توجه به پیامدهای مالی این ویروس و کوشش برای مقابله با آنها سخن گفت.

از نظر بورل، عواقب مالی ویروس کرونا بر کشورهای آفریقا ممکن است بدتر از پیامدهای آن بر شرایط سلامت مردم باشد. او از صندوق بین المللی پول و گروه 20 خواست، بدهی های خارجی کشورهای آفریقایی را ببخشند.

در ادامه این مصاحبه خبرنگار فرانس 24 از درخواست سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای برقراری آتش بس در دنیا در بحبوحه شیوع کرونا سوال کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جواب به این سوال مدعی حصول پیشرفتها در جنگ های یمن و افغانستان بین طرف های درگیر شد و از شرایط درگیری ها در لیبی گلایه کرد.

بورل گفت: ما نمی توانیم صلح را در قرنطینه بگذاریم. ما نمی توانیم کوششهایمان برای سرانجام دادن به خشونتها را فقط به خاطر ویروس کرونا در قرنطینه قرار دهیم بلکه برعکس باید فعالتر عمل کنیم. بعضی پیشرفتها حاصل شده که باید روی آنها تاکید گردد برای مثال در یمن و افغانستان پیشرفتهایی در رابطه با اولین طرح تبادل زندانیان حاصل شده است اما در لیبی برعکس این موضوع صادق است.

به گفته او، درخواستهای کنفرانس برلین و همچنین دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس در لیبی مورد بی اعتنایی واقع شده است. ما به همراه دیگر وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دوباره درخواستمان برای آتش بس را اعلام و تاکید نمودیم اما به جای اینکه بحران کرونا باعث کاستن از درگیریها در لیبی گردد اما متاسفانه شرایط درگیری ها در لیبی دارد بدتر می گردد.

در سوال سرانجامی مجری شبکه فرانس 24 از بورل درباره ادعای اخیر مقام های منطقه کاتالونیا در مورد مقابله با ویروس کرونا سوال کرد.

مقام های کاتالونیا ضمن انتقاد از عملکرد دولت مرکزی اسپانیا در مقابله با شیوع کرونا اعلام کردند، اگر کاتالونیا یک کشور مستقل بود بهتر میتوانست با کرونا مقابله کند.

بورل که خود اهل اسپانیا است و قبل از تصدی سِمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وزیر خارجه کشورش بود، این ادعای رهبران کاتالونیا را رد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 328

به "جوزپ بورل: اقدامات آمریکا، روسیه و چین بازی قدرت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوزپ بورل: اقدامات آمریکا، روسیه و چین بازی قدرت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید