خبرنگاران دستان خلاق بانوی سیرجانی در یاری به محیط زیست و صنایع دستی

به گزارش مجله ایرکا، کرمان - خبرنگاران - لیلا یچاقچی بانوی خلاق روستای خسروانی شهرستان سیرجان کرمان در اقدامی مبتکرانه توانسته با استفاده از مواد پلاستیکی دور ریختنی ضمن یاری به محیط زیست هنرهای دستی خود را با ساختن انواع عروسک ها و دیگر تزیینات صنایع دستی به نمایش بگذارد.

خبرنگاران دستان خلاق بانوی سیرجانی در یاری به محیط زیست و صنایع دستی

این بانوی خلاق سیرجانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت : با توجه به علاقه ای که به محیط زیست دارم و نمی خواهم این محیط با وسایل پلاستیکی آلوده گردد به سهم خودم وسایل دور ریختنی را جمع آوری و اقدام به فراوری تزیینات و بافتنی و صنایع دستی می کنم.

این هنرمند روستایی اضافه نمود : به نظر من در دنیای مدرن امروزی بازیافت فقط به زباله هایتر و خشک و جدا کردن آن ها خلاصه نمیگردد، بلکه هر آن چیزی را که بتوانیم مجددا با روش های جدیدتر به کار ببریم نوعی بازیافت محسوب می گردد .

وی ادامه داد : این کار نه تنها صرفه جویی در هزینه ها را به دنبال دارد ، بلکه با یاری زیادی به خلاقیت افراد و تغییر دکوراسیون در کمترین زمان ممکن می گردد.

خانم بچاقچی گفت: فقط کافی است نگاهی دقیق تر به محیط اطراف بیندازیم و داشته هایمان را با فکری جدید و نو آنالیز کنیم و از همین وسایل دورریختنی هنرهای دستی جذاب را خلق کرد.

این بانوی خانه دار روستایی فراوریات خود را در نمایشگاه های متعدد شهرستانی شرکت داده و خیلی از اقوام نیز فراوریات وی را به عنوان هدیه و کادو تهیه می نمایند .

این بانوی خلاق و هنرمند روستایی همچنین اصافه کرد : هنگامی که بر اثر کار خسته می شوم به خواندن و تلاوت قران می پردازم و تا به امروز نیز سه جزء قران کریم را هم حفظ نموده ام.

شهرستان سیرجان در 175کیلومتری جنوب غربی کرمان نه تنها قطب معدنی کشور و استان کرمان بلکه در حوزه صنایع دستی افتخار گلیم شیریکی پیچ را در فهرست صنعت دستی دنیا دارد.

گلیم شیریکی پیچ از شاخص ترین دست بافته های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در 25 کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.

شورای دنیای صنایع دستی در شهریور 96 بعد از آنالیز گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به عنوان شهرهای دنیای گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به نام دهکده دنیای سفال موافقت کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 298

به "خبرنگاران دستان خلاق بانوی سیرجانی در یاری به محیط زیست و صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دستان خلاق بانوی سیرجانی در یاری به محیط زیست و صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید