راهنمای جامع نگهداری و تکثیر گل اشک تمساح

به گزارش مجله ایرکا، گل اشک تمساح با نام بریوفیلوم، مادر هزار فرزند یا کالانکوآ و نام علمی kalanchoe daigremontiana شناخته می گردد. این گیاه دارای ریشه سفید و نازکی است که در کناره برگ هایش بذرهای کوچکی رشد می نمایند و پس از قرار گرفتن در خاک گیاه جدیدی ایجاد می نمایند.

راهنمای جامع نگهداری و تکثیر گل اشک تمساح

گل اشک تمساح گیاهی از خانواده کراسولاسه ها است که برای رشد کافی، به نور غیرمستقیم زیاد نیاز دارد و مانند بسیاری دیگر از گیاهان زینتی به سرما و رطوبت حساس است. ازاین رو لازم است که در هنگام نظافت منزل یا اسباب کشی، در خصوص جابه جایی و انتقال گل به مکان مناسب دقت داشته باشید.

همانطور که گفتیم، این گیاه نام های مختلفی دارد؛ اما بوته های ریزی که روی برگ های گیاه ایجاد می شوند، باعث شباهت آن به اشک تمساح می شوند و به همین علت است که به جای بریوفیلوم، با نام گل اشک تمساح شناخته می گردد.

شما می توانید جهت خرید بذر، گیاه، کود یا دریافت خدمات باغبانی و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با متخصصان ممتاز پرورش گل و گیاه در تماس باشید و مشاوره ها و اطلاعات مفیدی کسب کنید.

نکات کلیدی

  • گل اشک تمساح جزو گیاهان گرمسیری است و به دمای متعادل و نور زیاد غیرمستقیم برای رشد و گلدهی نیاز دارد.
  • آبیاری این گیاه نباید به طور مدوام انجام گردد، چراکه احتمال پوسیدگی ریشه را افزایش می دهد.
  • گیاه اشک تمساح به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد و استفاده از 60٪ پیت +40٪ پرلایت یا هر خاک سبک دیگر برای رشد آن لازم است.
  • سعی کنید هر سال یکبار و ترجیحاً در فصل تابستان از کودهای مناسب برای تغدیه خاک گیاه اشک تمساح بهره ببرید تا رشد بهتری داشته باشد.
  • گلدهی گیاه اشک تمساح از اواخر زمستان آغاز شده و تا بهار ادامه می یابد. برای رشد و گلدهی بیشتر، بهتر است ساقه های آسیب دیده و برگ های خشک شده را هرس نموده و از گیاه جدا کنید.

آیا گل اشک تمساح سمی است؟

نگهداری از گیاه اشک تمساح بی ضرر است، اما از آنجاییکه این گیاه خواص درمانی دارد و بعضی افراد از برگ ها و ساقه های آن برای درمان بعضی بیماری ها استفاده می نمایند، درصورت استفاده بیش از حد و مصرف خوراکی، می تواند باعث ایجاد مسمومیت گردد.

پس اگر در خانه خود کودک خردسال دارید و یا از حیوانات خانگی نگهداری می کنید، بهتر است این گیاه را در فضای مناسب و دور از دسترس بچه ها و حیواناتی مانند سگ و گربه قرار دهید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

گل اشک تمساح در فنگ شویی

مبحث فنگشویی به انرژی مربوط می گردد و بر گیاهان نیز تمرکز دارد. گیاهانی که ظاهر زیبایی دارند، رشد و گلدهی دارند و از سلامت خوبی برخوردارند، انرژی مثبت یک خانه را افزایش می دهند.

اشک تمساح جزو گیاهان بسیار زیبای گرمسیری است که در حاشیه برگ های آن بوته های ریزی ایجاد می گردد و به محض اینکه این بوته ها از گیاه اصلی جدا شوند و روی خاک گلدان قرار گیرند، گیاه تازهی به وجود می آورند. این گیاه گل های عجیب و زیبایی دارد که بسیار شبیه به لوستر وارونه است که در چند طبقه روی هم قرار می گیرند.

از آنجاییکه این گیاه همواره درحال تکثیر است و دائما ساقه ها و بوته های تازهی از گیاه مادر در حال رشد هستند، تاثیر زیادی در انرژی یک فضا دارد و نگهداری از آن حس و حال مثبتی در خانه ایجاد می نماید.

بیشتر بخوانید: معرفی گیاهانی که به نور زیاد نیاز دارند

تکثیر گل اشک تمساح

تکثیر گل اشک تمساح با بذر و قلمه ساقه انجام می گردد. گیاه مادری که از آن قلمه می گیرند باید ارتفاع مناسبی داشته باشد و در شرایط پرنوری پرورش یافته باشد. برای تکثیر به وسیله قلمه، باید قسمتی از ساقه گیاه را که دارای چند برگ بالغ است، جدا نمایند.

ساقه های جدا شده برای چند روز باید در داخل گلدان آب قرار بگیرند تا ریشه بزنند. پس از مشاهده ریشه های تازه، ساقه را در گلدانی که دارای خاک مرغوب و زهکشی شده است، می کارند و در نور غیرمستقیم قرار می دهند تا فراید رشد گیاه تازه ادامه پیدا کند.

شرایط نگهداری نگهداری گل اشک تمساح

گل اشک تمساح جزو گیاهان منطقه ها گرمسیری است؛ اما می تواند دمای پایین تر (برای مدت کوتاه) را نیز تحمل کند و حتی در هوای سرد گل بدهد؛ اما شرط تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی در خصوص این گیاه هم اهمیت ویژه ای دارد.

این گیاه باید آبیاری منظمی داشته باشد و در هفته دوبار پس از خشک شدن سطح خاک گلدان، آبیاری گردد. اما بهتر است در فصل زمستان آبیاری به هفته ای یکبار کاهش پیدا کند تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه نگردد.

گیاه اشک تمساح مکان های پرنور را برای رشد و گل دهی ترجیح می دهد، اما برترین نوری که می تواند برای رشد حداکثری داشته باشد، نور زیاد اما غیرمستقیم است.

گل اشک تمساح نماد چیست؟

انواع گل اشک تمساح که با نام های زلیخا، کاکتوس زنده زا و مادر هزار فرزند هم شناخته می گردد، جزو گیاهان گرمسیری با برگ های گوشتی و پهن است.

این گیاه به علت زیبایی بی نظیر و شرایط نگهداری آسانی که دارد، در دسته محبوب ترین گیاهان آپارتمانی قرار می گیرد و نمادهای مختلفی دارد که بعضی از آن ها عبارتند از:

  • نماد مادرانه و باروری
  • نماد طول عمر بالا
  • نماد شادی و خوشبختی
  • نماد مراقبتی

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم خبرنگاران

سخن پایانی

گیاه اشک تمساح یکی از گیاهان بسیار زیبا و محبوب برای نگهداری در خانه است که گل های زیبایی دارد. این گیاه از خانواده کالانکوئه ها است و برگ های گوشتی و پهنی دارد که در لبه های آن گیاهان تازه تشکیل می شوند.

برگ های اشک تمساح این قابلیت را دارند که به چندین گیاه تازه تبدیل شوند و برای همین است که این گل با نام مادر هزار فرزند نیز شناخته می گردد. نگهداری از انواع گل اشک تمساج بسیار آسان است و کافیست در دمای نسبتا گرمی قرار گیرد، حداکثر هفته ای دو بار آبیاری شده و نور مناسبی داشته باشد.

سوالات متداول

آیا گیاه اشک تمساح پس از گلدهی می میرد؟

مرگ گیاه اشک تمساح پس از گلدهی، یک باور غلط است و برخلاف تصور عموم مردم، رشد این گیاه پس از گلدهی همچنان ادامه خواهد داشت؛ اما در صورتیکه گیاه ضعیف باشد و یا دچار بیماری و آفت شده باشد، احتمال اینکه از بین برود وجود دارد.

گیاه اشک تمساح چقدر ماندگاری دارد؟

طول عمر گل اشک تمساح به طور میانگین 3 سال است، اما از آنجاییکه به راحتی از بذرهای روییده شده روی گیاهان تکثیر می گردد، گیاهان تازهی از گیاه مادر می رویند و به همین علت است که ماندگاری زیادی دارد.

نور مورد نیاز گیاه اشک تمساح به چه صورت است؟

با وجود اینکه گیاه اشک تمساح جزو گیاهان گرمسیری است، اما نور فیلتر شده را برای رشد و گلدهی بیشتر ترجیح می دهد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

منبع: آچاره
انتشار: 23 مرداد 1403 بروزرسانی: 23 مرداد 1403 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1656

به "راهنمای جامع نگهداری و تکثیر گل اشک تمساح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع نگهداری و تکثیر گل اشک تمساح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید