رسیدگی به محیط زیست درصف آخر بود، شورای شهرشادگان در آستانه انحلال

به گزارش مجله ایرکا، به گزارش خبرنگاران، عبدالحسن مقتدایی پیش از ظهر امروز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه خوزستان، خبر از راه اندازی تالار گفتگوی شهروندی داد و اضافه کرد: تالار گفتگوی شهروندی با انتخاب افراد شاخص برای بحث در مورد موضوعات شهری راه اندازی می گردد.

رسیدگی به محیط زیست درصف آخر بود، شورای شهرشادگان در آستانه انحلال

مقتدایی اضافه کرد: سعی می کنیم مکان تالار مصاحبه صیانت گردد تا هر کسی وارد آن نگردد. تالار مصاحبه در واقع مجموعه ای است که مجوز دارند و می خواهند برای استان و شهرستان خود، کارهای ویژه ای انجام دهند.

مقتدایی شرح داد: به منظور ایجاد زمینه تقویت و گسترش فرهنگ مصاحبه و مفاهمه و ایجاد زمینه برای ارائه نظرات شهروندان و صاحبان اندیشه و افزایش سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به حقوق شهروندی، آئین نامه تالار مصاحبهی شهروندان تهیه و ابلاغ شد و جزئیات در آینده نزدیک مطرح می گردد.

گناه را گردن یکدیگر نیاندازیم

وی در اولین پرسش خبرنگاران در خصوص آخرین تدابیر دولت در خصوص بحث تنگی نفس های بعد از نخستین بارندگی پائیز مطرح نمود: واقعیت این است که تا به امروز کار خاصی صورت نگرفته اما در سفر اخیر معاون رئیس جمهور بر این موضوع تأکید شد.

استاندار خوزستان گفت: باید دقت کرد که علت تنگی نفس ها را مرتب به گردن دیگری نیاندازیم. باید با یک کار کارشناسی دقیق ببینیم علت اصلی کجاست و نسخه لازم برای صنایع پیچیده گردد.

مقتدایی اعلام کرد: در دوره ای در شرایط سختی بودیم و شرایط صنایع مناسب نبود. به همین دلیل، محیط زیست همیشه در صف آخر رسیدگی ها قرار می گرفت. برای مثال در سال های 67 و 68 بی محابا از مخازن نفت برداشت می کردیم بدون اینکه صیانت شوند.

وی اضافه کرد: شاید برای اینکه مملکت در دفاع و حفظ خودش مجبور بود از بین ضرر بیشتر و ضرر کمتر گزینه دوم را انتخاب کند. در 10 سال اخیر بهترین درآمدها را داشتیم اما توجه خوبی نسبت به محیط زیست نداشتیم. اگر کارخانه نیشکر مقداری از پول را هزینه محیط زیست می کرد، آن اتفاق در کارخانه الکل سازی راستا شادگان اهواز رخ نمی داد. همچنین عوارض پتروشیمی در ماهشهر کاملاً مشهود است.

مقتدایی شرح داد: حتی درخت کنوکارپوس که بعضی علت تنگی نفس را بر گردن این گیاه انداختند حدود 10 سال است که در استان کاشته شده و درخت های جدیدی نیستند؛ اما تنگی نفس معضل جدیدی است که از تلنبار بسیاری از دلایل زیست محیطی پیش آمد.

وی گفت: مزیتی که این دولت دارد این است که تمام سرمایه گذاری های پیشین را مورد بازنگری کلی قرار می دهد و باید نسخه ای پیچیده گردد که هر کس مسئولیت خود را در زمینه محیط زیست بداند.

استاندار خوزستان گفت: در طرح مشترکی که بین محیط زیست و وزارت نیرو در شورای عالی آب بسته شد، همه موضوعات مرتبط با تنگی نفس نیز دیده و در برنامه ششم گنجانده شده است. حتی رسیدگی به موضوع کارون از سال 95 نیز در این طرح شروع می گردد. منابع تأمین نیز کاملاً تعیین است و امیدواریم به خاتمه برسد.

مقتدایی توضیح داد: در خصوص درختان کنوکارپوس دستوری مبنی بر قلع و قم این درختان داده نشده است. ما گفتیم سعی کنید آب را برای درختان غیرمثمر هدر ندهیم؛ مثلاً می توان درختان مثمر کاشت و طی ابلاغیه ای گفتیم گونه های بیابانی را از شهر خارج کنیم.

جاذبه های بی شمار شوش

استاندار خوزستان همچنین به موضوعات فرهنگی و گردشگری خوزستان نیز اشاره نمود و گفت: شهرستان شوش، صحراهایی همچون صحرای کشورهای همسایه دارد و می توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

مقتدایی اضافه کرد: صحرای شوش جاذبه گردشگری دارد و باید توجه ویژه ای به آن گردد.

وی یادآور شد: منطقه عبدالخان شوش دارای تپه های رملی بسیار زیبایی است که محل مناسبی برای صحراگردی به حساب می آید. طبیعت و گونه های حیوانی متنوعی که در این منطقه وجود دارد محل بسیار خوبی برای توسعه گردشگری است.

استاندار خوزستان همچنین در خصوص برگزاری مراسم و جشن های مفرح نیز گفت: قرار است خدمات فرهنگی در مرکز استان متمرکز و راهنمایی شوند. سازمان های متمول خمس خود را پرداخت نمایند و از میان پنج برنامه ای که برای کارکنانشان برگزار می نمایند یکی را در سطح مناطق محروم برپا نمایند.

مقتدایی یادآور شد: با توجه به اینکه در آستانه جشن های بهمن ماه هستیم امیدوارم دستگاه ها این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و به مناطق فقر توجه نمایند. البته تا به امروز برنامه های خوبی همچون جشنواره اقوام و... نیز برای ایجاد فضایی مفرح خصوصاً برای جوانان در نظر گرفته شده بود.

استاندار همچنین به موضوع انتصاب هشت خانم در سمت بخشداری پرداخت و گفت: هر کسی که شایستگی داشت را انتخاب کردیم. وقتی 60 درصد ورودی دانشگاه ها خانم باشند چرا نباید از آنها برای فعالیت های استان استفاده کرد؟

وی شرح داد: هر کسی نقطه نظری در این خصوص دارد می تواند آن را مطرح کند اما نباید به دنبال ایجاد فضای خاص یا ملتهب گردد.

مقتدایی همچنین در خصوص راه اندازی پارک بانوان در شهرهای مختلف گفت: راه اندازی پارک بانوان ابلاغ شده است و معاونت عمرانی موظف است آن را به خاتمه برساند چون یکی از پروژه های شاخص استان و از الزامات و تعهدات این معاونت است.

شورای شادگان در آستانه انحلال

استاندار خوزستان همچنین گفت: با هر گونه تعللی که به خدمات رسانی به شهروندان خلل وارد کند برخورد قاطع می گردد.

مقتدایی اضافه کرد: نسبت به خدمات رسانی به شهروندان بسیار حساس هستیم و تصمیمات ما در این خصوص قاطع است.

مقتدایی شرح داد: اگر شورای شادگان به شرایط ثبات نرسد بدون لحظه ای تردید باید منتظر سرنوشت شورای خرمشهر باشد. در ضمنً ما در خصوص خرمشهر بسیار کوتاه آمدیم.

وی همچنین یادآور شد: اگر عمران شهری استان در دست من بود شرایط شرایط متفاوتی در خدمت رسانی به شهروندان را ایجاد می کردم.

حاشیه های نفس گیر

مقتدایی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص شرایط مناطق حاشیه شهرها گفت: در زمینه رسیدگی به مناطق حاشیه 17 شهرستان هدف ما هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه مناطق حاشیه بسیاری داریم که باید به آنها رسیدگی گردد. مثلا در اهواز عین2 و ملاشیه یا منطقه شهرک مدنی در ماهشهر حتی شهر دزفول نیز با مشکل حاشیه نشینی دست و پنجه نرم می نماید.

استاندار اضافه کرد: رسیدگی به شرایط حاشیه نشینان جزء موارد بسیار مهم و نفس گیری بود که خوشبختانه در حال رسیدگی است.

مقتدایی یادآور شد: طرح توسعه پایدار بازنگری و قطعیت پیدا کرد. این طرح در بسیاری از مراکز و شوراهای امنیت کشور و... آنالیز و ردیف تعیینی برای آن در نظر گرفته شد. اجرای این طرح همیشه به صورت مستمر تا تعیین شدن شرایط حاشیه نشینی ادامه دارد.

راه ها، ماه ها زمان لازم دارند

استاندار در پاسخ به سئوالی درباره شرایط راه های استان نیز گفت: رسیدگی به شرایط راه ها، کار یک روز و یک سال نیست و واقعا احتیاج به پشتکار و زمان دارد.

مقتدایی گفت: هم اکنون جاده های استان دستخوش تحول هستند. جاده های راستا ایذه - باغملک و دیگر نقاط پر حادثه را آنالیز و شرایط تصادفات به 50 کاهش یافت که این شرایط نیز مناسب نیست و کشته شدن یک نفر هم از نظر ما فاجعه است.

وی اضافه کرد: راستا عبدالخان به چذابه نیز در برنامه گذاشته شده است که به زودی رسیدگی می گردد. شرایط آزاد راه اندیمشک به اهواز و ایذه به چهارمحال نیز در دست اقدام است.

مقتدایی گفت: برنامه هایی برای فرودگاه جدید و توسعه فرودگاه فعلی را نیز در دستور کار داریم و امیدواریم با پنج فرودگاه در حمل و نقل هوایی پیروز باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 157

به "رسیدگی به محیط زیست درصف آخر بود، شورای شهرشادگان در آستانه انحلال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسیدگی به محیط زیست درصف آخر بود، شورای شهرشادگان در آستانه انحلال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید