سایه کرونا بر اقتصاد قاره سبز سنگینی می نماید، گام اشتباه کشورهای اروپایی در استقراض از بانک مرکزی اروپا

به گزارش مجله ایرکا، دولت های اروپایی برای رشد و رونق مالی و فرار از تبعات بحران کرونا به استقراض از بانک مرکزی اروپا احتیاج دارند که این اقدام نیز افزایش کسری بودجه و سطح بدهی ها را به دنبال خواهد داشت.

سایه کرونا بر اقتصاد قاره سبز سنگینی می نماید، گام اشتباه کشورهای اروپایی در استقراض از بانک مرکزی اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، بانک مرکزی اروپا پیش تر برآورد نموده بود که اقتصاد منطقه یورو احتمالاً در نیمه دوم امسال میلادی دچار تحول می گردد؛ ولی با شیوع کرونا چالشی جدی فرا روی اقتصادهای بحران زده اروپایی به وجود آمد. شاید کمتر کسی در اروپای مدعی ساختار درمانی و بهداشتی قوی فکر می کرد که ویروس کرونا بتواند به سرعت در اروپا شیوع پیدا کند، اما شاهدیم که پس از چند ماه از فراگیری کووید-19، قاره سبز بعد از آمریکا در صندلی دوم بیشترین موارد ابتلا قرار گرفته است.

جدی ترین چالش مالی بوریس جانسون/اتحادیه های کارگری درباره بازگشت به محل کار هشدار دادند

علاوه بر این، قرنطینه که به عنوان مؤثرترین سلاح در برابر شیوع کرونا به شمار می رود، اقتصادهای خسته و فرتوت اروپایی را که هنوز در شوک ریاضت مالی چند سال گذشته هستند، به زانو درآورده و پیامدهای مالی گسترده ای را برای این کشورها به دنبال داشته است. ازجمله اینکه صنعت جهانگردی، هتل داری، هوانوردی و بسیاری از مشاغل دیگر از رونق افتاده اند و میلیون ها نفر شغل خود را از دست داده اند. در این راستا برای کاهش هزینه ها و حفظ سرمایه، بسیاری از بنگاه های مالی به تعدیل نیرو روی آورده اند.

قرنطینه باعث تعطیلی مراکز جهانگردی در اروپا شد

بیش از یک دهه از ترکش های سیاست ریاضت مالی بر پیکر اروپای واحد نگذشته است که کشورهای اروپایی قصد جبران کسری بودجه و میزان بدهی های خود را داشتند که با بحرانی عمیق تر از بحران مالی 2008 میلادی روبرو شدند. اقتصاد کشورهای اروپایی اکنون در معرض رکودی بی سابقه قرار گرفته است و از بنگاه های مالی پر زرق و برق و سودآور سال های دور خبری نیست. شرایط مالی هر کشوری را با ویژگی خاصی به نام شاخص بیکاری می سنجند که این شاخص در دوران شیوع کرونا در اروپا افزایش بی سابقه ای یافته است. دیگر از میلیون ها جهانگرد کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و انگلیس خبری نیست و شرکت های حمل ونقل هوایی، هتل داری، رستوران ها و هزاران شغل دیگر در ارتباط با صنعت جهانگردی در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند. در این میان بنگاه های کوچک و شغل های خویش فرمای حوزه جهانگردی را که با اجرای سیاست قرنطینه به زانو درآمده اند، باید قربانیان اصلی دانست.

افزون بر این، مقابله با شیوع کرونا هزینه های بسیار گسترده ای را بر دوش دولت های اروپایی گذاشته است. بستری و درمان ده ها هزار مبتلا به کرونا هزینه سنگینی به نظام بهداشت و درمان تحمیل نموده است. دولت های اروپایی برای جلوگیری از ورشکستگی بنگاه های مالی و حفظ میلیون ها شغل در معرض نابودی، بسته های نجات ده ها میلیارد یورویی اختصاص داده اند. این بودجه ها جدا از بودجه 500 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای مقابله با تبعات شیوع ویروس کرونا است.

بحران سیاسی ناشی از بحران مالی

این در حالی است که اقتصاد شکننده اروپا در بستر خود مولد بحران های سیاسی است. به عنوان نمونه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه سال 2017 میلادی با شعار اصلاحات مالی به قدرت رسید، اما در عمل اصلاحاتی که وی وعده داده بود، رنگ باخته است و دیگر برگ برنده ای برای پیروزی در انتخابات سال 2022 ندارد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه

در انگلیس بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور با جدی ترین چالش مالی دوران اخیر روبرو شده است. برنامه جانسون این است بتواند تا دسامبر 2020 (آذر امسال) به توافق نامه جامع با اتحادیه اروپا دست یابد، اما در عمل، شیوع کرونا فرایند مذاکرات لندن و بروکسل را با مشکل روبرو نموده است. دولت های اروپایی برای رشد و رونق مالی و یاری به خانوارها و بنگاه های در معرض ورشکستگی احتیاج به استقراض برای تأمین بودجه احیای مالی دارند. این استقراض نیز افزایش کسری بودجه و سطح بدهی ها را به دنبال خواهد داشت.

در میان کشورهای اروپایی ایتالیا و اسپانیا بدترین شرایط مالی را به دنبال شیوع کرونا دارند. البته این دو کشور قبل از شیوع این ویروس نیز از شرایط مالی مناسبی برخوردار نبودند و کسری بودجه و رشد مالی بسیار پایینی داشتند؛ لذا شیوع گسترده کرونا در این دو کشور و تعداد پر شمار جان باختگان و قرنطینه چند ماهه که ایتالیا و اسپانیا در پیش گرفته اند، اقتصاد این کشورها را متزلزل و آسیب پذیرتر نموده است.

احتیاج کشورهای اروپایی به استقراض

توجه دولت های اروپایی به داخل به دنبال شیوع کرونا و بی توجهی به اوضاع دیگر متحدانشان در اتحادیه اروپا باعث تقویت ملی گرایی و واگرایی در اتحادیه اروپا شده است. ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که با شیوع گسترده کرونا روبرو شد، اما هیچ یک از هم پیمانان ایتالیا در اتحادیه اروپا پاسخی به درخواست یاری این کشور ندادند.

بانک مرکزی اروپا

تحلیلگران مالی بر این باورند که احیای اقتصاد اروپا زمان بر خواهد بود، همان طور که بیش از یک دهه طول کشید تا کشورهای بحران زده اروپایی از اوضاع بحرانی 2008 خارج شوند. طبعاً دولت های اروپایی برای رشد و رونق مالی و یاری به خانوارها و بنگاه های در معرض ورشکستگی و نیز تأمین بودجه احیای مالی به استقراض احتیاج دارند. این استقراض نیز افزایش کسری بودجه و سطح بدهی ها را به دنبال خواهد داشت و سال ها زمان می برد تا دو شاخص اصلی کسری بودجه و افزایش سطح بدهی ها به توازن برسد.

4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 331

به "سایه کرونا بر اقتصاد قاره سبز سنگینی می نماید، گام اشتباه کشورهای اروپایی در استقراض از بانک مرکزی اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه کرونا بر اقتصاد قاره سبز سنگینی می نماید، گام اشتباه کشورهای اروپایی در استقراض از بانک مرکزی اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید