سگ ها خواب می بینند؟

به گزارش مجله ایرکا، ممکن است تا به حال این را دیده باشید که سگ تان پاهایش را در خواب حرکت می دهد، انگار که دارد خرگوشی را دنبال می نماید! اما آیا واقعا سگ ها هم خواب می بینند؟ جواب ساده است، بله!

سگ ها خواب می بینند؟

بر اساس تحقیقات اجرا شده سگ ها نصف روز و یا بیشتر را در خواب می گذرانند. توله سگ ها، سگ های پیر و نژادهای خاصی از سگ حتی بیشتر از این میزان یعنی 18 تا 20 ساعت را در خواب هستند!

با این میزان خوابیدن عجیب نیست که فکر کنیم، آیا سگ ها هم خواب می بینند؟

اطلاعات بیشتری راجع به هنگامی که دوست پشمالوتان در حال چرت زدن است داشته باشید:

آیا سگ ها خواب می بنند؟

برای مت ویلسون، عصب شناسی که در دانشگاه ماساچوست بر روی حافظه و یادگیری تحقیقاتی انجام داده است، جای هیچ گونه شکی باقی نمانده که تعداد زیادی از حیوانات خواب می بینند.

وقتی صحبت از خواب و دیگر فاکتورهای مرتبط با خواب می گردد، سگ ها و دیگر حیوانات آنقدر با ما تفاوتی ندارند.

ویلسون با آنالیز اعضای خانواده پستانداران می گوید: ((وقتی به ساختار مغز نگاه می کنید، وقتی فیزیولوژی خواب را آنالیز می کنید و فعالیت هایی که مغز انجام می دهد را آنالیز می کنیم، تشابهات مراحل خواب قابل مقایسه است.))

انسان ها، سگ ها و دیگر پستانداران مرحله حرکات تند و مرتب چشم (REM) را در خواب تجربه می نمایند. این مرحله همان مرحله ای از خواب است که در آن رویا می بینیم. ما بعلاوه سطح بالایی از فعالیت های مغزی را در این مرحله تجربه می کنیم که ماهیچه ای ما را فلج می نماید تا از تکان خوردن شدید آنها در طول رویا تماشا جلوگیری کند.

مطمئنا ما نمی توانیم با سگ ها صحبت کنیم و رویاهای خود را با آنها مقایسه کنیم، پس گفتن با قطعیت این حرف که دیگر حیوانات هم رویاهایی مانند ما می بینند کمی مشکل است. اما در سال 2001 ویلسون تحقیق دیگری برای فهمیدن این موضوع انجام داد. او نگاهی دزدکی به درون مغز موش هایی که خوابیده بودند انداخت!

ویلسون فعالیت نورون ها یا همان سلول های مغزی موش ها را، در حالی که آنها در طول ماز (هزار راه) می دویدند، ثبت کرد و مشاهده کرد که سلول های مغزی موش ها بر اساس الگوهای تعیینی برانگیخته می شوند. وقتی او دوباره فعالیت سلول های مغزی موش ها را در مرحله REM خواب شان ثبت کرد، فهمید که الگوهای دقیقا مشابهی از فعالیت در سلول های مغزی با همان سرعتی که این الگوها در بیداری موش ها رخ داده بودند، مشاهده می گردد! مغز موش ها داشت حرکت آنها در ماز را، در خواب شان بازسازی می کرد!

ویلسون همان آزمایش را چند سال بعد نیز تکرار کرد و این بار هم فعالیت مغز را در دو محلی که قبلا میزان گرفته بود (هیپوکامپ) و قشر بصری (بخشی از مغز که اطلاعات دیداری را پردازش می نماید) ثبت کرد. او بار دیگر مشاهده کرد سلول های مغزی یا همان نورون های موش ها با همان الگویی که در هنگام بیداری و در حین دویدن در ماز برانگیخته شده بودند، انگیخته شدند و در حال بازسازی اتفاقاتی که در روز افتاد، بودند! این بار ویلسون مشاهده کرد این بازسازی ها در دو نقطه ای از مغز که او در حال آنالیز شان بود به طور هماهنگ انجام شدند.

پس ما حالا می دانیم که سگ ها و حتی تعداد بیشتری از حیوانات توانایی تماشا خواب را دارند!

رویاهای سگ در چه موردی است؟

تحقیقاتی که روی موش ها و گربه ها انجام شد بیان نمود که خواب حیوانات درمورد اتفاقاتی است که در طول روز برای شان افتاده است. ویلسون بیان نمود: ((این حافظه است که محتوای رویاها را می سازد)). پس در این صورت خواب سگ ها راجع در پی کردن توپ، بازی با صاحبشان و گشت و گذار در محیط ازاطرف شان است.

ویلسون می گوید خواب حیوانات تلفیقی از حافظه و تجربیات شان است. اما ممکن است آنها به طور ساده خواب یک اتفاق تعیین را نبینند و مغزشان اتفاقات مختلفی را تکه تکه کند و هر تکه را به قسمتی دیگر بچسباند و رویاشان را اینطور آماده کند!

ویلسون می گوید همانطوری که تکه های فیلم برای روایت کردن یک داستان بریده می شوند و در کنار هم قرار داده می شوند، تکه های تجربیات و خاطرات سگ ها هم تکه تکه می شوند و در کنار هم می چسبند تا درسی تازه از تجربیاتش، به او بدهند!

وقتی سگ تان در مرحله RAM یا همان رویا تماشا در خواب است و به شدت تکان می خورد، او را بیدار نکنید. تکان خوردن به معنی تماشا خواب بد نیست. اگر او را بیدار کنید، قسمت مهمی از چرخه خواب او را بر هم زده اید.

منبع: فوت و فن / petmd.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1452

به "سگ ها خواب می بینند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سگ ها خواب می بینند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید