علائم هیپوکالمی

به گزارش مجله ایرکا، به دلیل فقدان علائم، تشخیص هیپوکالمی در مرحله اولیه سخت است. همانطور که این شرایط پیشرفت می نماید، علائم همچنان ادامه دارد. این مقاله بعضی از اطلاعات را در خصوص آن ارائه می دهد.

علائم هیپوکالمی

مترجم: مهناز مزارعی

به علت فقدان علائم، تشخیص هیپوکالمی در مرحله اولیه سخت است. همانطور که این شرایط پیشرفت می نماید، علائم همچنان ادامه دارد. این مقاله بعضی از اطلاعات را در خصوص آن ارائه می دهد.

پتاسیم برای عملکرد طبیعی سلول های بدن لازم است. تقریبا 95 درصد پتاسیم بدن درون سلول ها یافت می گردد. بقیه پتاسیم موجود در خون یافت می گردد. سطح پتاسیم خون طبیعی بین 3.5-5.0 میلی اکی والان / لیتر است. سقوط غیر طبیعی در سطح پتاسیم در بدن انسان می تواند منجر به اختلالات در سیستم های عصبی، گردش خون، تنفسی و دفع ادرار گردد. هیپوکلامی، اصطلاح پزشکی است که برای توصیف شرایط غلظت پتاسیم کم در خون است.

علل

مصرف ناکافی پتاسیم یکی از علل اصلی آن است. از دست دادن بیش از حد مایع به وسیله استفراغ و اسهال پتاسیم را از بدن دفع می نماید. متابولیسم های مختلف و دیورتیک های تیازید مانند فوروزماید و هیدروکلروتیازید، شانس ابتلا به آن را افزایش می دهند.

داروهایی با خواص ضد قارچی در ایجاد هیپوکالمی یاری می نماید.

یک بیماری به نام کوئتاکیدوز دیابت شامل پلورژی و انقباض حجمی است که به نوبه خود باعث از دست رفتن پتاسیم از لوله های کلیه می گردد، زیرا پتاسیم در بدن به عنوان کاتیون موجود است و به همین علت آن را به راحتی با کتون های بار منفی متصل می نماید. بنابراین، معمولا هیپوکالمی با کتوآکیدوز دیابتی رخ می دهد.

منیزیم یک ماده مهم برای پردازش مناسب پتاسیم است. سطح پایین منیزیم در بدن یا هیپومنیزمی می تواند منجر به هیپوکالمی گردد.

اختلالات ژنتیکی، مانند سندرم بارتتر یا سندرم گیتلمن، شامل اختلال در نارسایی کلیوی است. این بیماری ها اغلب منجر به ایجاد هیپوکالمی می شوند که به شیوه ای مشابه با دیورتیک ها انجام می گردد. علائم هیپوکالمی در انسان بسیار زیاد است و اغلب تشخیص آن مشکل است. احتمال بیماری های مختلف با علائم داده شده وجود دارد. همواره بهتر است برای تشخیص مناسب با پزشک مشورت کنید. آلکالوز یا غلظت پایین یون های هیدروژن خون و یا بافت های دیگر می تواند تغییر پتاسیم از پلاسما و مایعات بینابینی را به سلول منتقل کند. این ممکن است با تحریک مبادله کاتیون سدیم هیدروژن و فعال شدن همراه با کاتدی سدیم و پتاسیم فعالیت ATPase گردد. به این ترتیب، آلکالوز در نهایت منجر به هیپوکالمی می گردد.

علائم هیپوکالمی در انسان بسیار زیاد است و اغلب تشخیص آن مشکل است. احتمال بیماری های مختلف با علائم داده شده وجود دارد. همواره بهتر است برای تشخیص مناسب با پزشک مشورت کنید.

علائم هیپوکالمی خفیف

هیپوکالمی خفیف در انسان معمولا بدون علامت است. این باعث می گردد که تشخیص در مراحل اولیه مشکل باشد.

علائم هیپوکالمی میانه

گیجی

ضعف

کاهش قدرت عضلانی

ناراحتی از عضلات

گرفتگی عضلات در ورزش

ناراحتی در پاها در حالی که هنوز نشسته است

موقعیت ناخوشایند پاها و تکان دادن پاها روی کف

کاهش رفلکسهای تاندون

فشار خون

تغییرات در شرایط ذهنی مثل آرامش

افسردگی

یبوست

سرفه در شکم

تشنگی

خستگی

علائم شدید هیپوکالمی

کمبود پتاسیم باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون می گردد

آریتمی بطنی، که حتی می تواند منجر به ایست قلبی گردد

ظاهر کوشینگوئید

کاهش حرکت روده

اختلالات تنفسی

ضعف شدید

درمان ها

اگر یکی از علائم و نشانه های ذکر شده را مشاهده کردید، در صورت احتیاج به تشخیص، ارزیابی و درمان به موقع، باید با پزشک تماس بگیرد. معمولا مکمل های پتاسیم تجویز می شوند. اگر بعضی بیماری های دیگر یا بیماری های ارثی در یک مورد منجر به هیپوکالمی گردد، ابتدا بیماری همراه با افزایش سطح پتاسیم به حد مورد نظر درمان می گردد. در موارد شدید، افراد مبتلا به بیماری ممکن است برای مراقبت مناسب در بیمارستان بستری شوند و ممکن است پتاسیم را به وسیله ورید دریافت نمایند. با این وجود، می توان اقدامات اصلاحی را برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی انجام داد. به طور کلی رژیم متعادل برای پاسخگویی به احتیاجهای پتاسیم در بدن انسان کافی است. این مؤثرترین اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از تمام علائم این بیماری است افزایش مصرف مواد غذایی با پتاسیم بالاکه شامل سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا، سویا، عدس، ماست، شیر کم چرب، موز، هلو، آلو، زردآلو، اسفناج و ماهی، ماهی تن، طلایی و ماهی سنگ است.

مکمل پتاسیم را به رژیم روزانه اضافه کنید.

از دست دادن پتاسیم پس از ورزش سنگین را با خوردن نوشیدنی های به علت داشتن الکترولیت ها، جبران کنید.

پیوستن به یک رژیم غذایی متعادل و مصرف مواد غذایی با پتاسیم، کلسیم و منیزیم قطعا یکی دیگر از کمبودهای مختلف را جبران خواهد نمود. یک فرد بالغ حدود 4،700 میلی گرم پتاسیم در روز احتیاج دارد. به طور کلی رژیم متعادل برای پاسخگویی به احتیاجهای پتاسیم در بدن انسان کافی است. این مؤثرترین اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از تمام علائم این بیماری است

منبع مقاله : برگرفته از: سایت بازل

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1184

به "علائم هیپوکالمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم هیپوکالمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید