دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری چیست؟

به گزارش مجله ایرکا، برای انجام عملیات جوشکاری باید از برترین اصول و تکنیک ها پیروی کرد. جوشکاری یکی از مشاغل سخت و پردرآمد است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. داشتن مهارت و تکنیک در جوشکاری به افراد یاری می نماید تا بدون عیب و نقص فرایند جوشکاری را به خوبی انجام دهند. یکی از چالش های جوشکاران به خصوص افراد تازه کار و مبتدی در جوشکاری، چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری است. دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله قصد داریم آن ها را آنالیز کنیم. با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی از دلیل چسبیدن الکترود به دست می آورید.

دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری چیست؟

دانش مهارت و تجربه کافی برای جلوگیری از چسبیدن الکترود در زمان جوشکاری

برای جوشکاری در ابتدا باید الکترود مناسب بر اساس روش جوشکاری را انتخاب کرد. در واقع برای جوش انواع فلزات مانند آهن آلات، ورق های نازک و ضخیم از روش های مختلف جوشکاری می توان استفاده کرد. مهم ترین مورد در هنگام جوشکاری تنظیم دستگاه یا اینورتر جوشکاری بر حسب فلز، آمپر دستگاه و انتخاب الکترود مناسب است. اگر از برترین وسایل جوشکاری بهره ببرید، اما دانش و مهارت کافی برای جوشکاری نداشته باشید؛ به دستگاه و قطعه فلز آسیب می رسانید و عملیات جوش با مشکل روبه رو خواهد شد.

دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری به عوامل مختلفی بستگی دارد. توجه داشته باشید در هنگام جوشکاری حتما از لباس های استاندارد ایمنی یا لباس کار مهندسی شیک بهره ببرید تا آسیبی به شما وارد نگردد.

انتخاب نامناسب آمپر دستگاه جوشکاری؛ دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری

مهم ترین دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری، انتخاب آمپر نامناسب دستگاه جوش است. معمولا افراد باتجربه در جوشکاری برترین درجه را برای دستگاه با توجه به نوع الکترود و قطعه فلز انتخاب می نمایند. زمانی که آمپر دستگاه بیش از حد مجاز باشد، موجب داغ شدن یا ذوب شدن قطعه می گردد. علاوه بر ذوب شدن قطعه، الکترود به قطعه می چسبد و با تکان های شدید باید آن را جدا کرد؛ بنابراین برای انجام یک جوش تمیز و اصولی و جلوگیری از چسبیدن الکترود در زمان جوشکاری آمپر دستگاه جوش را باید به درستی تنظیم کرد. در هنگام جوشکاری از وسایل ایمنی فردی مانند دستکش ایمنی غافل نشوید. با خرید دستکش کار و لباس محافظ از اتفاقات ناگوار در حین جوشکاری دور بمانید.

جلوگیری از چسبیدن الکترود در هنگام جوشکاری با انتخاب الکترود مناسب

الکترودهای مختلفی برای جوشکاری وجود دارد که باتوجه به نوع جوشکاری و نوع فلز با یکدیگر تفاوت دارند. سایز الکترود جوشکاری موضوعی بسیار مهم است. توجه داشته باشید که سایز الکترود همان قطر مغزی الکترود خواهد بود. به عنوان مثال کوچک ترین سایز الکترود جوشکاری، قطر 2.5 میلی متر بوده که برای جریان های بین 60 الی 90 آمپر مناسب است. این سری از الکترودها مصارف خانگی دارند و برای جوش لوله های آب و گاز از آن ها استفاده می گردد؛ بنابراین توجه به نوع الکترود بسیار مهم بوده و موجب جوشکاری بی عیب و نقص خواهد شد. توجه داشته باشید در زمان جوشکاری حتما از ماسک محافظ صورت بهره ببرید تا آسیبی به چشمانتان وارد نگردد. کسانی که جوشکاری حرفه ای انجام می دهند به کلیه اصول ایمنی پایبند هستند.

زاویه نامناسب جوشکاری؛ یکی از دلیل های چسبیدن الکترود

انتخاب زاویه مناسب در حین جوشکاری بسیار مهم است. زمانی که الکترود با زاویه مناسب روی قطعه حرکت می نماید، نوک الکترود به خوبی با قطعه برخورد نموده و عملیات جوشکاری به درستی انجام خواهد شد. حالت های مختلفی بر اساس قطعه و نوع جوشکاری وجود دارد. اما برترین زاویه برای جوشکاری بدون عیب ونقص زاویه 45 درجه است. در زاویه 45 درجه فرد جوشکار تسلط مناسبی روی الکترود و قطعه فلزی دارد و این موضوع موجب می گردد نوک الکترود تماس های کوچکی به قطعه داشته باشید و هرگز باعث چسبیدن الکترود نخواهد شد.

کثیف بودن سطح فلز؛ عاملی موثر بر چسبیدن الکترود در حین جوشکاری

دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری ممکن است سطح کثیف فلز باشد. اگر سطح فلز جوشکاری بیش از حد زنگ زده باشد، جوشکاری با مشکل روبه رو خواهد شد. بعلاوه زمانی که روغن روی سطح فلز ریخته باشد، جوشکاری با مشکل روبرو شده و الکترود به دفعات متعدد به سطح فلز می چسبد. توصیه می کنیم در این زمان قبل از جوشکاری، با استفاده از دستمال، مینی فرز یا سمباده سطح فلز را تمیز کنید تا الکترود به خوبی روی سطح فلز قرار بگیرد.

استفاده از وسایل ایمنی استاندارد؛ مهم ترین نکته در فرایند جوشکاری

در این مقاله به سوال دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری چیست پاسخ دادیم و روش هایی برای جلوگیری از چسبیدن الکترود را آنالیز کردیم. درحالت کلی برای انجام جوشکاری صحیح و درست باید به موضوعات مختلفی توجه کرد. معمولا کسانی که به تازگی جوشکاری را آغاز نموده اند، بسیار بیشتر از سایر افراد در حین جوشکاری دچار مشکل می شوند که در نهایت موجب آسیب قطعه خواهد شد. برای جلوگیری از چسبیدن الکترود در زمان جوشکاری مطالبی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم را تا جای ممکن رعایت کنید.

توجه داشته باشید در زمان جوشکاری حتما از وسایل ایمنی فردی مانند دستکش کار، کفش ایمنی، لباس کار و عینک محافظ صورت بهره ببرید. برای خرید تجهیزات ایمنی فردی استاندارد فروشگاه ماه ایمن را توصیه می کنیم. در فروشگاه ماه ایمن کلیه تجهیزات ایمنی فردی و آتش نشانی وجود دارد. ارسال سریع در کمتر از 24 ساعت و ضمانت بازگشت کالا از مهم ترین ویژگی های فروشگاه ماه ایمن هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1573

به "دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید