لزوم توجه به مسائل روحی سالمندان در دوران قرنطینه

به گزارش مجله ایرکا، پژوهشگران با انجام مطالعه ای دیسترس های روانی دوران قرنطینه، ناشی از بیماری کووید-19 را آنالیز نموده و ریسک فاکتورهای مرتبط با این عوارض را مشخص کردند.

لزوم توجه به مسائل روحی سالمندان در دوران قرنطینه

به گزارش خبرنگاران، از زمان اعلام بیماری کووید-19 به عنوان یک پاندمی، توسط سازمان دنیای بهداشت روش های متعددی برای پیشگیری از انتقال بیماری و کنترل آن در پیش گرفته شد. یکی از راه های کنترل بیماری کووید-19 اعمال قرنطینه در سطح گسترده بود که توسط کشورهای مختلف درگیر با این بیماری در سطح دنیا به اجرا در آمد.

قرنطینه به معنی محدود کردن افرادی که در مواجهه با بیماری مسری بوده اند؛ اما علایم بالینی بیماری مورد نظر را ندارند. با توجه به این که انسان یک گونه اجتماعی است، احتیاج های عاطفی و سلامتی روان آن ها تاحدود زیادی وابسته به تعاملات اجتماعی است. به همین دلیل محدود کردن افراد می تواند پیامدهای جدی از جمله افسردگی و اضطراب برای آن ها در پی داشته باشد.

یکی از گروه های در معرض خطر بالای ابتلا و مرگ و میر افراد سالمند هستند. این دسته از افراد در تمامی کشورها درصد بالای ابتلا و مرگ و میر را به نام خود ثبت نموده اند. مطالعات، آسیب پذیری جسمی و روانی افراد سالمند را نسبت به افراد در سنین دیگر را نشان داده اند. بنابراین پیامدهای روانی متعاقب قرنطینه ناشی از بیماری کووید-19 در افراد سالمند باید مورد توجه قرارگیرد.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با انجام مطالعه ای دیسترس های روانی دوران قرنطینه، ناشی از بیماری کووید-19 را آنالیز نموده و ریسک فاکتورهای مرتبط با این عوارض را معین کردند.

آنالیز های این مطالعه نشان می دهد که محدودیت های متعاقب قرنطینه، سالمندان را در معرض خطر بالای پریشانی های روانی یا دیسترس روانی قرار می دهد. عوامل خطر اصلی که ممکن است باعث افسردگی و اضطراب شوند، شامل فعالیت فیزیکی پایین، محدودیت های اجتماعی و خانوادگی و شرایط سلامت عمومی هستند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه افراد سالمند باید در دوران قرنطینه از نظر دیسترس های روانی مورد مراقبت قرار گیرند. پایش دوره ای سالمندان توسط روانشناسان در چنین شرایطی توصیه می گردد.

این پروژه تحقیقاتی با عنوان آنالیز دیسترسهای روانی افراد 50 سال به بالا در دوران محدودیت اجتماعی ناشی از اپیدمی کرونا در نیشابور 1399 در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور منتشر شده و مجری اصلی این طرح دکتر نیره امینی ثانی از دانشگاه علوم پزشکی نیشابور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1018

به "لزوم توجه به مسائل روحی سالمندان در دوران قرنطینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه به مسائل روحی سالمندان در دوران قرنطینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید