تشخیص سریع کرونا با نوار های آزمایشی پیشرفت

به گزارش مجله ایرکا، گروهی از محققان دانشگاه استرثکلاید (University of Strathclyde) گلاسگو در مطالعه اخیرشان پیروز به توسعه نوار های آزمایش سریع کووید-19 مبتنی بر بزاق شده اند که در مدت زمان 15 دقیقه نتیجه آزمایش معین می گردد.

تشخیص سریع کرونا با نوار های آزمایشی پیشرفت

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققانی که این نوار های آزمایشی سریع را فراوری نموده اند، اظهار کردند این نوار ها می توانند با هزینه کم به فراوری انبوه برسند.

محققان دانشگاه استرثکلاید گفتند این نوار های آزمایشی را با الهام از نوار های آزمایش گلوکز که بیماران دیابتی از آن ها برای آنالیز سطح قند خون خود استفاده می نمایند، ساخته اند.

نحوه استفاده از این دستگاه بدین گونه است که افراد نمونه بزاق خود را روی نوار آزمایش قرار می دهند و سپس ادامه عملیات به وسیله یک ابزار انجام می گردد. لازم به ذکر است نتیجه این آزمایش نوین تنها در 15 دقیقه تعیین می گردد و این بدان معناست که این نوار های آزمایشی سریع تر و راحت تر از روش های سنتی هستند و می توانند هر کدام با هزینه ای کمتر از 16 سنت ساخته شوند. با توجه به اینکه این نوار ها تازه توسعه داده شده اند، بنابراین محققان به طور دقیق از دقت این آزمایش اطمینان ندارند.

برای استفاده از آزمایش بیمار تنها باید بزاق خود را مستقیماً بر روی نوار آزمایش قرار دهد که این موضوع سبب می گردد دیگر به سراغ روش های دیگر که طی آن می بایست یک سواب در داخل بینی خود قرار دهد، نرود. سپس نوار آزمایش به جای آن که به آزمایشگاه فرستاده گردد، تنها بر روی یک ابزاری که بیمار دارد، قرار می گیرد.

در ادامه این نوار آزمایشی در پی آنزیم دو مبدل آنژیوتانسین خواهد گشت. آنزیم دو مبدل آنژیوتانسین گیرنده ای است که ویروس کرونا برای ورود و آلوده سازی سلول ها از آن استفاده می نماید. در آخر، نتایج را می توان در مدت زمان 15 دقیقه مشاهده کرد که این زمان کمی نسبت به زمان تعیین شدن آزمایش معروف پی سی آر است. چرا که در آزمایش پی سی آر نتایج طی دو تا پنج روز تعیین خواهند شد.

محققان می گویند این آزمایشات به علت قابل حمل بودن و استفاده سریع و آسان در هر مکان و زمانی از جمله در خانه یا هنگام رویداد هایی مانند بازی های ورزشی یا کنسرت قابل استفاده هستند.

دانشگاه استرثکلاید با شرکت Aureum Diagnostics برای تجاری کردن و سپس عرضه محصول به بازار همکاری نموده است. این شرکت درصدد است تا آزمایش را طی 12 ماه آینده برای استفاده اضطراری آماده نموده و طی 18 تا 24 ماه آینده هم آن را به بازار عرضه کند.

اگرچه ممکن است هنگام ورود این نوار ها به بازار بیماری همه گیر کرونا به خاتمه رسیده باشد، اما باید گفت باز هم می توان از این نوار ها برای آزمایش سایر بیماری های تنفسی مانند راینوویروس استفاده کرد. ویروس سرماخوردگی انسانی یا راینوویروس (Rhinovirus) از شایع ترین عوامل عفونی در انسان ها و عامل اصلی بیماری سرماخوردگی است. راینوویروس ها در سرده ویروسی آنتروویروس و خانواده ویروسی پیکورناویریده طبقه بندی شده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1093

به "تشخیص سریع کرونا با نوار های آزمایشی پیشرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص سریع کرونا با نوار های آزمایشی پیشرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید