مراقب این 5 سم خطرناک خوردنی باشید

به گزارش مجله ایرکا، احتمالاً ادعا های زیادی را شنیده اید که برخی از ترکیبات غذایی رایج، سمی هستند. خوشبختانه، بیشتر این ادعا ها پایه و اساس علمی ندارند.

مراقب این 5 سم خطرناک خوردنی باشید

به گزارش خراسان به نقل از هلث لاین، با این حال، مواد سمی کمی وجود دارد که ممکن است مضر باشد، به خصوص زمانی که در مقادیر زیاد مصرف می شود.

بیسفنول A و ترکیبات مشابه

بیسفنول BPA) A) یک ماده شیمیایی است که در ظروف پلاستیکی بسیاری از غذا ها و نوشیدنی های رایج و در پوشش داخلی قوطی های فلزی یافت می شود. مطالعات نشان داده است که BPA می تواند از این ظروف خارج شود و به غذا یا نوشیدنی نفوذ کند. اعتقاد بر این است که BPA با اتصال به گیرنده های هورمون ها، عملکرد هورمون استروژن را تقلید می کند.

این موضوع می تواند عملکرد معمولی هورمون را مختل کند. علاوه بر این، مطالعات روی حیوانات باردار نشان داده است که قرار گرفتن در معرض BPA منجر به بروز مشکلاتی در تولیدمثل می شود و خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات در آینده را برای جنین در حال رشد افزایش می دهد.

برای کمتر قرار گرفتن در معرض این ترکیبات مضر، تا حد امکان از استفاده از ظروف پلاستیکی از جمله بطری های آب اجتناب کنید. به جای پلاستیک از ظروف شیشه ای استفاده کنید و در پی غذا هایی باشید که به جای قوطی های آلومینیومی در شیشه بسته بندی شده اند.

چربی های ترانس مصنوعی

چربی های ترانس مصنوعی با پمپاژ هیدروژن به روغن های غیراشباع مانند روغن سویا و ذرت، ساخته می شوند تا آن ها را به چربی های جامد تبدیل کنند. آن ها در بسیاری از غذا های تولید شده مانند مارگارین، میان وعده ها و محصولات پخته شده بسته بندی شده وجود دارند. با این حال، مطالعات نشان داده است که مصرف چربی ترانس باعث التهاب می شود و آثار منفی بر سلامت قلب دارد.

هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای

هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای (PAHs) آلاینده های زیست محیطی محسوب می شوند. آن ها از سوزاندن مواد آلی به وجود می آیند، اما در غذا ها هم یافت می شوند. هنگامی که گوشت در دمای بالا کبابی یا دودی می شود، چربی آن روی سطوح داغ می چکد و PAH فرار تولید می کند که می تواند درون گوشت نفوذ کند.

در واقع، گوشت های دودی و کبابی یکی از منابع اولیه PAH در غذا هستند، اما PAH ها در بسیاری از انواع غذا های تولید شده هم یافت می شوند. متأسفانه، محققان دریافته اند که PAH ها سمی هستند و با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، کلیه، روده بزرگ و پروستات مرتبط اند.

بهتر است از روش های دیگر، مانند آب پز کردن یا پختن آهسته روی اجاق استفاده کنید یا با کباب کردن با به حداقل رساندن دود می توانید PAH را تا 89 درصد کاهش دهید.

کومارین در دارچین

کومارین یک ترکیب سمی است که در دارچین یافت می شود. در دوز های بالا، کومارین خطر سرطان و آسیب کبدی را افزایش می دهد. با این حال، غیرممکن است که بدانید دارچین شما حاوی چه مقدار کومارین است، مگر این که آن را آزمایش کرده باشید. اگر می خواهید از مصرف کومارین اجتناب کنید، در پی نوعی دارچین به نام دارچین سیلان یا دارچین واقعی از گیاه Cinnamomum verum باشید.

قند های اضافه شده

قند های افزوده اغلب به عنوان کالری خالی نامیده می شوند و با بسیاری از بیماری های جدی از جمله چاقی، دیابت نوع 2، سندروم متابولیک، بیماری کبد چرب و سرطان مرتبط هستند.

غذا های سرشار از قند های افزوده هم تولید شده هستند و ممکن است خواص اعتیادآوری داشته باشند که تنظیم مصرف این غذا ها را برای برخی افراد سخت می کند. برای کاهش مصرف شکر اضافه شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه و آب میوه را محدود کنید و فقط گاهی اوقات از میان وعده ها و دسر های تولید شده استفاده کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1464

به "مراقب این 5 سم خطرناک خوردنی باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب این 5 سم خطرناک خوردنی باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید