همزیستی مسالمت آمیز اسلام و مسیحیت ارتودوکس در تاتارستان

به گزارش مجله ایرکا، :در حاشیه رودخانه ولگا در قلب روسیه بزرگ، جمهوری تاتارستان، به مرکزیت قازان، نقطه تلاقی دو سنت فرهنگی فرق دارد.

همزیستی مسالمت آمیز اسلام و مسیحیت ارتودوکس در تاتارستان

در طول تاریخ و در جریان فتوحات و جنگ ها ولگا، بزرگترین رودخانه روسیه، نقشی کلیدی در تعیین سرنوشت این بزرگترین کشور جهان بازی کرده است.

یک کارشناس توریسم در باره اهمیت تاریخی این رود می گوید:ولگا در قرون وسطی یاری زیادی به کشف و تصرف سرزمین های تازه کرده است. این رودخانه از این روی مهم است که در طول قرن ها محمل ارتباط میان تمدن ها، مردمان و مذاهب گوناگونی بوده است که در حاشیه آن زندگی می کرده اند.

با وجود فاجعه غرق شدن یک کشتی تفریحی بلغارستان با 122 سرنشین در سال 2011، ولگا کماکان مهم ترین راه ارتباطی در منطقه است.

رودخانه ولگا اما در طول تاریخ باعث ایجاد مصایبی برای مردم تاتارستان هم شده است. در قرن شانزدهم ایوان مخوف قازان، مرکز تاتارستان را به وسیله جزیره سویاژیسک در بالادست رودخانه ولگا تصرف کرد. او شهری نظامی را تنها در مدت چهار هفته در این جزیره کوچک بنا نهاد و به این ترتیب توفق نظامی و فرهنگی روس ها بر این سرزمین آغاز شد. با این حال امروزه تاتارستان مثالی درخشان در تنوع فرهنگی و همزیستی مسالمت آمیز قومی به تعداد می رود.

معرفی جمهوری تاتارستان

  • جمهوری تاتارستان، یکی از دولت های خودمختار فدراسیون روسیه است که در هشتصد کیلومتری شرق مسکو واقع شده است
  • این جمهوری به مساحت شصت و هشت هزار کیلومتر مربع، سه میلیون و هفتصدوهشتاد وشش هزار سکنه را در خود جای داده است. از این میان حدود دو میلیون نفر از نژاد تاتار و یک میلیون و پانصدهزار نفر روس و بقیه از تیره های دیگر هستند
  • مردم تاتارستان تا کنون هیچ درگیری میان مذهبی و هیچ تخاصم بین نژادی را تجربه نکرده اند و از همین روی این جمهوری، خود را به نام یک نمونه پیروز از گوناگونی فرهنگی می شناسد
  • شهرقازان، مرکز جمهوری تاتارستان و زادگاه ولادیمیر ایلیچ اولیانوف، لنین، یکی از بزرگترین و پررونق ترین شهرهای روسیه است که پس از مسکو و سنت پترزبورگ، سومین مرکز این کشور به تعداد می رود

یک کشیش کلیسای ارتودوکس محلی در باره تنوع مذهبی حاکم بر این منطقه می گوید: قطعا تاتارستان مدرن ترکیبی است از مسیحیت ارتودوکس روسی و هم فرهنگ اسلامی سنتی تاتار. به همین ترتیب روشن است که هیچکدام از این دو فرهنگ آن دیگری را به حاشیه نرانده است و برعکس، در فضای همزیستی مسالمت آمیز، هرکدام به غنای آن دیگری یاری رسانده است.

دیوارهای لخت و پوسیده کلیسا ها تاتارستان، میراث مذهب ستیزی دوران شوروی سابق است؛ در آن زمان بسیاری از ساختمان های قدیمی منطقه تخریب شدند وبسیاری دیگر هم بدل به اردوگاه های کار اجباری برای مصارف مفید گشتند.

یک مورخ اهل تاتارستان با اشاره به شرایط کلیسای بزرگ شهر می گوید:

در دوره ای از این کلیسا به نام انبار حبوبات و نمک استفاده می شد؛ امری که باعث تخریب آن شد. بعد از آن هم این ساختمان برای مدتی طولانی به حال خود رها شد.

اما تاریخ تاتارستان تنها غم و اندوه نیست؛ موسیقی شاد و پایکوبی و آواز بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ این منطقه است. امروزه بازسازی گسترده منطقه، دوباره زندگی را به شهرک قرن شانزدهمی ایوان مخوف باز گردانده است. پس از چندین دهه فراموشی، سویاژیسک به نام یک میراث ملی، مقصد بازدیدکنندگان بسیاری است. اگرچه صنایع دستی سنتی هنوز جایگاه قدیمی خود را بازنیافته است.

یکی از اهالی سویاژیسک می گوید:متاسفانه صنایع بسیاری فراموش شدند. این جا دیگر هیچکس آهنگری، سفالگری یا حصیربافی نمی کند.

صد کیلومتر دورتر از شهرک سویاژیسک، شهر بلغار، یکی از مراکز تاتارستان باستانی واقع شده است.ساکنان این شهر در اوایل قرن دهم میلادی از شرک به دین اسلام روی آوردند، دینی که به وسیله مبلغان عرب به تاتارستان معرفی شد.

مسئول میراث فرهنگی بلغار می گوید: ساکنان سابق بولگار آیینی را پذیرفتند که برایشان تازگی داشت. این امر درست در زمانی رخ داد که اسلام در اروپا و سیبری در حال پیشروی بود.

دولت بلغار در زمان اقتدار و تا پیش از سقوط در فرن سیزدهم میلادی، بخش بزرگی از تجارت میان اروپا و اسیا را کنترل می کرد. امروزه و با بازسازی مجدد مساجد تاریخی ، این منطقه تبدیل به زیارتگاهی برای مسلمانان و پایگاهی برای باستان شناسان شده است.

به نظر مسئول میراث فرهنگی بلغار، تاتارستان با بازسازی آثار تاریخی، می تواند از تاریخ خود درس مدارا بیاموزد: هر دو سایت تاریخی جمهوری تاتارستان در بلغار وسویاژیسک باسازی و بازسازی شده اند. حالا با حفاظت از این آثار می توانیم

منبع: یورونیوز
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1059

به "همزیستی مسالمت آمیز اسلام و مسیحیت ارتودوکس در تاتارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همزیستی مسالمت آمیز اسلام و مسیحیت ارتودوکس در تاتارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید