وزارت ارتباطات فرکانس های نسل 3 را آزاد کند

به گزارش مجله ایرکا، کارشناسان و مدیران رگولاتورها، اپراتورها و شرکت های مخابراتی حاضر در سیزدهمین مجمع جهانی پهنای باند موبایل که در بانکوک تایلند برگزار شد به ارایه دستاوردها، برنامه ها و راه کارهای مهاجرت فوری به نسل پنجم شبکه های موبایل به منظور بهره گیری از ظرفیت های گسترده مالی، آموزشی و ایجاد مشاغل تازه ناشی از این فناوری پیشرفته پرداختند.

وزارت ارتباطات فرکانس های نسل 3 را آزاد کند

به گزارش آی تی بررسی در این میان یکی از مهمترین محورهای مورد تاکید و پرتکرار از سوی کارشناسان در این رویداد مهم، لزوم قطع فرکانس های 3G و تخصیص آن به نسل های بعدی نظیر 4G و 5G بود تا به این ترتیب شتاب توسعه و نفوذ این فناوری تحول ساز تسریع و تسهیل شود.

در همین رابطه توماس هاند، (thomas hundt) مدیر استراتژی و فناوری گروه آسیایی axiata در سخنرانی خود، خاموش کردن فرکانس های تخصیص یافته به نسل 3 موبایل و استفاده بهینه تر از این فرکانس های تخلیه شده از طریق فناوری های پیشرفته تر را یکی از راه کارهای مهم پیش روی کشورها و اپراتورها معرفی کرد.

به گفته وی با خاموش کردن فرکانس نسل سوم، اندازهCpGB (cost per gigabyte) یا هزینه هر گیگابایت اینترنت، همزمان با افزایش بالای مصرف کاربران به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد در حالی که در همین حال ظرفیت زیاد و مورد نیاز4G و 5G را اضافه می کند.

هاند با تاکید بر اینکه همه خطرات ارزش آن را دارد که این اقدام در اسرع وقت انجام شود، گفت: تسریع در خاموش کردن فرکانس های 3G برای انتشار طیف کم هزینه 900 و 2100 به4G و 5G بسیار موثر و کلیدی است. چراکه تجربه مشتری را تا حد زیادی بهبود می بخشد وتا 60درصد به مصارف خدمات هوشمند کمک می کند.

به همین خاطر مدیر استراتژی و فناوری گروه آسیایی axiata حتی برنامه عملیاتی زمان بندی اپراتورهای زیرمجموعه این گروه ارتباطی برای مهاجرت از نسل سوم را نیز در این رویداد ارایه کرد.

وی در خصوص نتایج حاصله از مهاجرت کاربران از نسل های دوم و سوم به نسل های 4 و 5 نیز گفت: آمارهای ما نشان می دهد این اقدام با ارتقای ترافیک و بهبود قابل توجه کیفیت شبکه، منجر به رشد 4درصدی حجم داده ها، رشد 20درصدی سرعت انتقال داده ها وافزایش 30درصدی کیفیت صوتی شده است.

پیش از سخنان این کارشناس، ساران فالوپراکارن، رییس بخش موبایل و محصولات مصرفی AIS تایلند و یکی از مشاوران بین المللی در حوزه شبکه نسل 5 به عنوان یک سخنران این رویداد در تشریح نحوه حرکت به سمت بکارگیری کامل و سریع تر ظرفیت های شبکه 5G گفته بود: برای این منظور زمان آن فرا رسیده که کشورها با نسل 3 شبکه های ارتباطی خداحافظی کرده و با خاموش کردن 3G، فرکانس های آزاد شده از این محل را به توسعه شبکه های نسل 4 و 5 اختصاص دهند.

فالوپراکارن با بیان اینکه انتقال همه گوشی ها به VoLTE/VONR یکی دیگر از الزامات و راهکارهای توسعه زیرساخت های نسل 5 است که از سوی اپراتورها و رگولاتورها باید انجام شود، خواستار تخصیص طیف باند C (3500 مگاهرتز) برای توسعه شبکه 5G شد.

با توجه به مسائل ساختاری در نحوه توسعه زیرساخت های اینترنت در ایران و کاهش 10برابری سرمایه گذاری اپراتورهای داخلی در توسعه زیرساخت ها از سال 95 تا کنون، به نظر می رسد به منظور جبران هر چه سریع تر عقب ماندگی ها همزمان با افزایش حجم مصرف کاربران ایرانی، کندی اینترنت، مسائل مالی و تحریمی اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات با اتکا به تجربه های پیروز دیگر اپراتورها و توصیه های جهانی، می بایست برای آزادسازی فرکانس نسل های پایین تر و اختصاص آن به نسل های بالاتر طبق یک برنامه زمان بندی شده، اقدامات عاجلی را در دستور کار بگذارند.

در حال حاضر آمارهای داخلی نیز گویای آمادگی کشور برای این تغییر رویکرد است. بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات برای مقطع تابستان سال 1401، اپراتورهای موبایل ایران در مجموع بیش از 90 میلیون اشتراک مبتنی بر نسل 4 را در کشور تحت پوشش دارند که از این اندازه همراه اول به عنوان پیشران صنعت ارتباطات ایران، به تنهایی بیش از 47 میلیون اشتراک از سهم بازار را در اختیار دارد.

این در حالیست که اشتراک 3G مجموع اپراتورهای کشور نزدیک به 11 میلیون مشترک در قیاس با بیش از 90 میلیون اشتراک مبتنی بر 4G می رسد که این مهم گویای آمادگی زیرساخت های کشور برای خداحافظی با نسل 3 و اختصاص فرکانس های آزاد شده به نسل های 4 و 5 را دارد. موضوعی که البته برنامه ریزی و صدور مجوزهای مربوطه برای تحقق آن به عهده وزارت ارتباطات است.

بر اساس این گزارش بررسی شتاب سریع کشورها برای بهره گیری از ظرفیت ها و خدمات نامحدود ایجاد شده برای اقتصاد کلان کشورها به واسطه نسل 5 موبایل، این فناوری را به یکی از سریع ترین نسل های در حال فراگیری جهان تبدیل کرده است. به نحوی که از اکتبر سال 2022 تا به امروز، بیش از 230 اپراتور در سراسر جهان خدمات تجاری5G را ارایه کرده اند و در مجموع، فعالان این صنعت بیش از سه میلیون ایستگاه پایه 5G راه اندازی کرده اند که به بیش از 700 میلیون مشترک خدمات ارایه می دهد.

همچنین بر اساس یک مطالعه تازه، انتظار می رود اندازه بازار جهانی mmWave 5G تا سال 2030 به 7.51 میلیارد دلار برسد. این گزارش تصویر دقیقی از پویایی بازار فعلی و تحلیلی از رشد بازار آینده ارایه می دهد.

تقاضای رو به رشد برای طیف mmWave در خدمات مخابراتی، پزشکی و امنیتی به دلیل توانایی آن در انتقال حجم زیادی از داده ها به طور موثر است. علاوه بر این، افزایش تقاضا برای پهنای باند بالاتر و تغییر رفتار مصرف کنندگان به سمت فناوری نسل پنجم یکی از عوامل اصلی محرک بازار است.

منبع: انتخاب
انتشار: 15 بهمن 1401 بروزرسانی: 15 بهمن 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1541

به "وزارت ارتباطات فرکانس های نسل 3 را آزاد کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت ارتباطات فرکانس های نسل 3 را آزاد کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید