پیمان امنیت جمعی در تنش مرزی ارمنستان و آذربایجان مداخله نمی کند

به گزارش مجله ایرکا، استانیسلاو زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی که مقر آن مسکو است، گفت که این سازمان درباره تنش های مرزی ارمنستان با جمهوری آذربایجان دخالت نمی کند.

پیمان امنیت جمعی در تنش مرزی ارمنستان و آذربایجان مداخله نمی کند

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ادامه تنش ها میان باکو و ایروان و تاکید بعضی رسانه های ارمنستانی روی لزوم مداخله سازمان پیمان امنیت جمعی برای دفاع از این کشور در تقابل با جمهوری آذربایجان، باعث واکنش دبیرکل این سازمان شد.

به گزارش خبرگزاری آپا جمهوری آذربایجان، استانیسلاو زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی اظهار داشت که این سازمان درباره تنش ها در جنوب ارمنستان (با جمهوری آذربایجان) دخالت نمی نماید.

به گفته این ژنرال اهل کشور بلاروس، تنش ها در جنوب ارمنستان که به دلیل ایجاد مرز جدید زیاد شده است، یک اتفاق در مرز است و مشمول تعهدات دفاع جمعی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی نیست.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت دسته جمعی که مقر آن مسکو است، به خبرنگاران گفت: باید این را متوجه باشید که از ظرفیت پیمان امنیت دسته جمعی تنها در صورت مواجهه (یک کشور عضو این سازمان) با تهاجم و تجاوز نظامی استفاده می گردد.

استانیسلاو زاس ادامه داد: در اینجا (میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان) ما شاهد اتفاق مرزی هستیم. خدا را شکر که هیچ تلفاتی نداشت و هیچ تیراندازی صورت نگرفت. این یک اتفاق در مرز است و باید به آن پرداخته گردد و ما از حل این موضوع از راه ابزارهای مسالمت آمیز حمایت می کنیم.

وی گفت: واقعیت این است که ما نمی توانیم بگوییم که شرایط (موجود بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان) در حال وخیم شدن است. هنوز کارهای زیادی در موضوع مرز و پرداختن به همه مسائل اختلافی باقی است اما آنها باید در میز مذاکره این اختلافات را حل نمایند.

به گفته دبیرکل این سازمان دفاعی مستقر در مسکو، پیمان امنیت دسته جمعی به درخواست ارمنستان جلسه مشورتی در مورد شرایط مناطق مرزی این کشور برگزار کرد.

استانیسلاو زاس اضافه نمود: این مشورت ها در سطح وزرای دفاع و دبیر شورای امنیت (کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی) برگزار گردید. من با وزرای دفاع و خارجه ارمنستان تماس هایی داشتم و ما درباره اوضاع صحبت کردیم.

به گفته او، سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به صورت مداوم در حال رصد اوضاع در جنوب ارمنستان است و اطلاعات ضروری از سوی بسیاری از منابع شامل ارمنستان و نیروهای حافظ صلح روسیه دریافت می نماید.

دبیرکل این سازمان در صحبت های خود به گزارش های دریافتی از نیروهای حافظ صلح روسیه اشاره نمود؛ نیروهایی که به دنبال توافق آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در مرز دو کشور مستقر شده اند.

باکو و ایروان چهارم آبان 1399 بعد از 44 روز درگیری، با وساطت مسکو بر سر آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کند و جهت زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

اظهارات استانیسلاو زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیت دسته جمعی درباره تنش های مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی مطرح شده که دو کشور در هفته های اخیر یکدیگر را به نقض آتش بس و تیراندازی مرزی متهم نموده اند.

ارمنستان، روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی را تشکیل می دهند. جمهوری آذربایجان از سال 1994 عضو پیمان امنیت دسته جمعی بود اما در سال 1999 از این سازمان خارج شد. افغانستان و صربستان از سال 2013 کشورهای ناظر در این سازمان هستند.

سازمان پیمان امنیت دسته جمعی یکی از سازمان های فعال نظامی و چندمنظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، مالی و نظامی روسیه، مسکو به منظور تقویت ظرفیت ها و متحد نگه داشتن کشورهای عضو پیشین اتحاد جماهیر شوروی، این سازمان را پایه گذاری کرد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1037

به "پیمان امنیت جمعی در تنش مرزی ارمنستان و آذربایجان مداخله نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیمان امنیت جمعی در تنش مرزی ارمنستان و آذربایجان مداخله نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید