گردباد فضایی بالای قطب شمال رصد شد

به گزارش مجله ایرکا، به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندپندنت، محققان برای نخستین بار یک گردباد فضایی رصد کردند که بالای قطب شمال می چرخیده است و چشم اندازی از رویدادی فراهم می نماید که به اعتقاد محققان در سیارات سراسر دنیا وجود دارد. این طوفان وسیع توسط گروهی از محققان به رهبری دانشگاه شأن دانگ چین رصد شده است. آنها مشاهدات ماهواره ها در آگوست 2014 میلادی را تحلیل کردند تا یک تصویر سه بعدی از پدیده ای بسازند که در یونوسفر زمین اتفاق می افتد.

گردباد فضایی بالای قطب شمال رصد شد

آنها طی تحقیقی متوجه شدند انبوهی از پلاسما در حال چرخش مشابه یک پدیده آب و هوایی مبتنی بر باد روی زمین رفتار می نماید. اما در این رویداد برخلاف گردبادهای قابل رصد روی سیاره خاکی به جای باران، الکترون می بارد.

این گردباد فضایی در گستره هزار کیلومتری بالای قطب شمال رخ داده و به مدت 8 ساعت ادامه داشته است. تحقیقات نشان داده مرکز گردباد فضایی نیز مانند نمونه های زمینی بسیار عظیم بوده است. همچنین طوفان مذکور دارای چند بازوی مارپیچ بوده است.

چنین گردبادهایی تأثیرات مهمی روی رویدادهای آب و هوایی مانند دارند و به اختلال در ماهواره های مستقر در مدار زمین، ارتباطات رادیویی و سیستم های ارتباطی و مسیریابی ماهواره ای منجر می گردد.

طبق گزارشی که در نشریه نیچر کامونیکیشنز منتشر شده این فرایند احتمالاً روی تعامل بین بادهای بین ستاره ای و سایر منظومه های شمسی در سراسر دنیا نیز تأثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 861

به "گردباد فضایی بالای قطب شمال رصد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردباد فضایی بالای قطب شمال رصد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید