یک تصفیه خانه در شمال تهران با نانوحباب ساز تجهیز شد

به گزارش مجله ایرکا، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح دانش بنیان تصفیه آب با استفاده از فناوری نانوحباب در یک تصفیه خانه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نصب شد تا هوادهی فاضلاب ها افزایش یابد.

یک تصفیه خانه در شمال تهران با نانوحباب ساز تجهیز شد

استفاده از این فناوری به کاهش بین 30 تا 60 درصدی مصرف برق، کاهش 10 تا 20 درصدی سرمایه گذاری اولیه و کاهش 40 تا 60 درصدی سرمایه گذاری در فرآیند بهره برداری منجر می گردد.

مهم ترین مزیت هوادهی به وسیله ژنراتورهای نانوحباب افزایش قابل توجه اندازه اکسیژن محلول و توزیع یکنواخت آن در تمام اعماق، عدم احتیاج به دیفیوزر و خطوط انتقال هوا، تعمیرات و نگهداری آسان، کاهش هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری، کاهش اندازه مصرف انرژی، ارتقا ظرفیت و کیفیت تصفیه، کاهش حجم لجن و کاهش بو است.

دستگاه های تولیدنماینده نانوحباب می توانند گاز را با راندمان بسیار بالا به وسیله یک فرآیند خاص انتقال دو فازی به داخل مایع تزریق نمایند، به بیانی دیگر این دستگاه ها ظرفیت انتقال گاز را در مقایسه با تجهیزات مرسوم به طور قابل توجهی افزایش داده و در تصفیه خانه های آب و فاضلاب علاوه بر بهبود قابل توجه کارایی واحدهای هوادهی، ازن زنی و کلرزنی موجب کاهش هزینه های سرمایه گذاری، بهره برداری و مصرف انرژی می شوند.

ستاری در این مراسم با اشاره به اینکه حوزه نانوحباب ها یکی از حوزه های تجاری سازی شده صنعت نانو هستند، گفت: این فناوری تاثیرات زیادی در حوزه کشاورزی و پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی و گلخانه ها دارد. این فناوری برای نخستین بار در زمینه تصفیه فاضلاب استفاده می گردد و با دانش فن بالا تاثیرات عمیقی در صنایع مختلف خواهد داشت.

وی اضافه نمود: با به کارگیری این فناوری در سال های آینده هزاران میلیاردتومان هزینه در حوزه آب و فاضلاب کاهش خواهد یافت و تاثیر زیادی در تسریع فرآیندهای تصفیه، کاهش بو و بهبود طعم آب دارد. این فناوری برای نخستین بار در جهان در حوزه تصفیه آب و فاضلاب به کار گرفته شده و بسیاری از هزینه های انتقال و تصفیه آب از سدها به شهرها را کاهش دهد.

معاون علمی و فناوری ادامه داد: معاونت علمی حامی اجرای این پروژه در کشور است و با همکاری شرکت آب و فاضلاب و وزارت نیرو در کوشش است تا استفاده از این فناوری و بازارسازی برای آن را تسهیل کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1475

به "یک تصفیه خانه در شمال تهران با نانوحباب ساز تجهیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک تصفیه خانه در شمال تهران با نانوحباب ساز تجهیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید