شروع فصل هشتم پژوهش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان

به گزارش مجله ایرکا، هشتمین فصل پژوهش های میدانی باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان با همکاری باستان شناسان ایرانی و بین المللی شروع شد.

شروع فصل هشتم پژوهش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان

جبرئیل نوکنده مدیر پروژه پژوهش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان گفت که در فصل هشتم پژوهش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان، کارشناسانی از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، پژوهشکده باستان شناسی، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان و اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان همکاری دارند.

وی اضافه کرد که علاوه بر محققان ذکر شده کارشناسانی از موسسات تحقیقاتی کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه، گرجستان و ایرلند این پروژه را همراهی می نمایند.

نوکنده، درباره اهداف این فصل از کاوش ها گفت:

در این فصل، پژوهش های میدانی بیشتر متمرکز بر کاوش در قلعه شماره دو به منظور شناسایی ساختار معماری پادگان های وابسته به دیوار بزرگ گرگان، مطالعات باستان شناسی منظر در قلمرو شرقی و شناسایی استقرارگاه ها در امتداد دیوار بزرگ گرگان است.

وی اضافه کرد که مطالعات ژئوفیزیک دریایی و باستان شناسی زیر آب دریای کاسپین به منظور شناسایی آثار غرق شده در دریا، آنالیز ژئوفیزیک برای شناسایی ساختار مدفون، مطالعات جانور باستان شناسی نیز از دیگر اهداف این پژوهش است.

نوکنده، با اشاره به اینکه تا به امروز هشت فصل پژوهش های مشترک به وسیله پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دانشگاه ادینبورگ، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان و اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان اجرا شده گفت که ده ها مقاله در نشریات معتبر علمی داخلی و خارجی منتشر و یک کتاب نیز در این رابطه به چاپ رسیده است که توانسته بعضی از رازهای این اثر شگفت انگیز را روشن کند.

نوکنده توضیح داد که دیوار بزرگ گرگان در حاشیه شرقی دریای کاسپین (مازندران) در جلگه گرگان واقع شده است و با شماره 2345 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد که این دیوار حدود 40 قلعه وابسته، تاسیسات، شبکه آبرسانی و سازه های آبی و قلعه شهرهای غیر وابسته به خود دارد و از آجرهایی به ابعاد 40 در 40 در 10 سانتیمتر ساخته شده و یکی از بزرگ ترین پروژه های مهندسی امپراطوری ساسانی است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1275

به "شروع فصل هشتم پژوهش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصل هشتم پژوهش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید