برای آنهایی که غذای فوری می خورند

به گزارش مجله ایرکا، فست فود یا غذای سریع عنوانی است برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می شوند. واژه فست فود در خصوص غذاهای خانگی به کار نمی رود، بلکه بیشتر به غذاهایی اشاره می نماید که در رستوران تهیه می شوند.

برای آنهایی که غذای فوری می خورند

برای آنهایی که غذای فوری می خورند

فست فود یا غذای سریع اسمی است برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می شوند. واژه فست فود در خصوص غذاهای خانگی به کار نمی رود، بلکه بیشتر به غذاهایی اشاره می نماید که در رستوران تهیه می شوند.

غذاهای آماده، غذاهایی هستند که تهیه آنها بسیار آسان و سریع است و در رستوران ها با همین نام عرضه می شوند. این غذاها پس از سفارش خیلی سریع آماده شده و با حداقل امکانات به مشتری ارائه می شوند. معمولا این غذاها را در رستوران ها در حجم زیاد فراوری می نمایند و گرم نگه می دارند و یا پس از سفارش مشتری دوباره گرم می شوند. این غذاها عبارتند از پیتزا، انواع ساندویچ ، هات داگ، سمبوسه، چپس و پنیر و مرغ سرخکرده که معمولا در کنار آنها سیب زمینی سرخکرده هم خورده می شود.

در بیشتر موارد غذاهای فوری هزینه کمی دارند، زیرا از مواد ارزان تر مثل گوشت های پرچرب، غلات تصفیه شده و چربی و شکر افزوده شده به جای مواد غذایی مغذی مانند گوشت لخم، میوه تازه و سبزیجات در تهیه آنها استفاده می شود. هیچ غذایی نمی تواند به اسم بد تلقی شود. همه مواد غذایی می توانند به یک الگوی غذایی سالم تغییر یابند. صرف نظر از ماهیت غذاهای آماده که باید از نظر محتوا کالری، چربی و سایر اجزاء آن مورد توجه قرار گیرد، ملاحظات بهداشتی هم اهمیت زیادی پیدا می نمایند. در یک رستوران که پذیرایی تعداد زیادی مسافر برای یک وعده غذایی است، فرصت کافی برای رعایت نکات بهداشتی در تهیه و عرضه غذاها وجود ندارد و چه بسا در مواردی شنیده می شود که افراد زیادی بعد از مصرف این غذاها دچار مسمومیت های غذایی می شوند، بنابراین بهتر است تا حد ممکن از مصرف زیاد این غذاها پرهیز شود و بیشتر از غذاهایی که به صورت خانگی تهیه می شوند و یا حتی غذاهای سبکی که احتیاج به صرف وقت زیادی ندارد استفاده شود.

در صورتی که مجبور باشیم در طول هفته از این نوع غذاها استفاده کنیم، بهتر است انتخاب های سالم تری داشته باشیم. به همین علت رعایت نکاتی که می تواند در ارتقا کیفیت غذای مصرفی موثر باشد، بسیار اهمیت دارد.

در اینجا توصیه هایی برای یاری به این انتخاب ارائه می شود:

در صورت مصرف غذا در رستوران بهتر است تنها وعده ناهار به صورت غذای فست فود باشد و برای وعده شام از یک غذای سبک استفاده شود.

مواد غذایی را انتخاب کنید که کباب می شوند و از مواد سرخ شده کمتر مصرف نمایید (مثل ساندویچ جوجه بریان شده به جای مرغ سرخ شده در روغن یا ناگت مرغ).

سوپ هایی را انتخاب کنید که حاوی خامه یا کره نباشد.

از سس های سالاد کم چرب به جای انواع پرچرب استفاده نمایید.

به جای مواد سرخ شده از سالاد یا سوپ بهره ببرید.

از سس کچاپ به جای مایونز استفاده نمایید.

از سهم های کوچک تر غذایی بهره ببرید تا دریافت چربی و کالری کاهش یابد.

اگر می خواهید ساندویچ سفارش دهید، گوشت های لخم یا مرغ بریان شده را به جای انواع سرخ شده انتخاب کنید (مثل برگر یا استیک و پنیر).

آب، شیر کم چرب یا دوغ را به جای آبمیوه یا شیر کامل و نوشابه مصرف نمایید.

در خصوص سفارش پیتزا، بیشتر انواع حاوی سبزیجات آن را سفارش دهید تا انوعی که گوشت قرمز دارند.

اگر میوه و سبزی در دسترس است، در صورت امکان آنها را به وعده غذایی خود اضافه کنید (مانند افزودن کاهو و گوجه فرنگی به انواع ساندویچ و برگر).

فواید غذاهای فوری

امروزه صنایع غذاهای آماده، پیشرفت زیادی در بسیاری از کشورهای دنیا داشته اند که موجب تغییر عادات غذا خوردن در مردم شده است. همه غذاهای آماده برای سلامتی مضر نیستند (مانند غذاهای فریز شده بدون مواد افزودنی که انتخاب های سالم تری به تعداد می فرایند). مهمترین فایده این غذاها سرعت تهیه و هزینه آنها است. در خاتمه یک روز سخت کاری که تا دیر وقت مشغول کار بودید. احتیاج به تهیه یک وعده غذایی آماده بسیار احساس می شود.

در بسیاری از رستوران های غذاهای فوری، غذا به سرعت آماده شده و به مشتری تحویل داده می شود و این سبب ذخیره زمان زیادی برای انجام کارهای دیگر می شود. از طرفی هزینه صرف شده برای این غذاها به ویژه زمانی که تنها زندگی می کنید، کمتر و ارزان است. پخت و پز غذا در منزل مستلزم خرید مواد غذایی از فروشگاه، پاک کردن سبزیجات و آماده کردن مواد پختنی است و پس از صرف غذا زمانی برای شستن ظرف ها صرف می شود. این مراحل زمان انرژی زیادی از فرد می گیرد و این در حالی است که در صورت تهیه یک وعده غذای فوری، هزینه لازم برای خرید و پخت مواد غذایی کم می شود.

مضرات غذاهای فوری

چاقی بچه ها و سایر بیماری های مرتبط با وجود چربی در بدن عظیمسالان، می تواند در اثر خوردن زیاد غذاهای آماده باشد. نتایج تحقیقی نشان داده است که نزدیک بودن محل زندگی به رستوران های عرضه نماینده غذاهای فوری سبب خرید بیشتر این مواد می شود و میزان وقوع بیماری های مرتبط با مصرف این نوع مواد غذایی هم بالاتر است. از طرفی، میزان وعده در غذاهای فوری عظیم و به میزان احتیاج دو یا سه نفر می باشد، بنابراین در صورتی که هر کدام از آنها تنها به وسیله یک فرد خورده شود، میزان زیادی چربی و کالری دریافت می شود.

توسعه سریع عرضه غذاهای آماده باعث شده که اعضای خانواده فرصت کمتری برای با هم بودن در زمان صرف غذا داشته باشند. بیشتر نوجوانان و جوانان ترجیح می دهند که با دوستان خود برای صرف غذاهای آماده به رستوران بفرایند. زمان غذا خوردن در خانه، فرصت ملاقات اعضای خانواده برای صحبت در خصوص فعالیت ها و احساساتی است که هر فرد در طول روز با آنها روبرو بوده و کمتر شدن هر چه بیشتر این فرصت می تواند یکی از پیامدهای مصرف زیاد و پی در پی غذاهای آماده باشد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه- ش96

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1151

به "برای آنهایی که غذای فوری می خورند" امتیاز دهید

1 کاربر به "برای آنهایی که غذای فوری می خورند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای آنهایی که غذای فوری می خورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید