قاسمی: خانه ها 30 درصد زیر قیمت فروخته می شوند

به گزارش مجله ایرکا، رییس اتحادیه مشاوران املاک شمیران با بیان اینکه معاملاتی که در بازار مسکن انجام می گردد بعضا بیش از 30 درصد با قیمت های پیشنهادی اختلاف دارد گفت: چند روز قبل یک پنت هاوس در شمال تهران متری 220 میلیون تومان قیمت خورد، ولی 160 میلیون تومان فرخته شد.

قاسمی: خانه ها 30 درصد زیر قیمت فروخته می شوند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمدرضا قنامی در نشست خبری با موضوع چالش های بازار مسکن اظهار کرد: از سال 1396 تا الان بعضی از املاک در شمیرانات هفت برابر رشد قیمت داشته است. آپارتمان سه سال ساختی که سال 1396 متری 9 میلیون تومان بوده الان که هفت سال ساخت شده به متری 60 میلیون تومان رسیده و قیمت نوساز ها تا هفت برابر افزایش یافته است.

وی افزود: آنچه در بازار می بینید با آنچه معامله می گردد فرق دارد. یک پنت هاوس متری 220 میلیون تومان قیمت خورد، ولی متری 160 تومان فروخته شد؛ بنابراین اگر مالکان بخواهند سرمایه خود را به سرمایه پولی تبدیل نمایند باید انعطاف داشته باشند.

قنامی با بیان اینکه مشاوران املاک باید سعی نمایند اطلاعات واقعی به خریداران بدهند گفت: قیمت ها باید پایین تر بیاید. اینکه می گویند قیمت را دفاتر املاک بالا می برند کذب محض است. ممکن است کسانی باشند که کار را بلد نیستند و اشتباه می نمایند و باعث شوند ذهنیت خریداران بر روی افزایش قیمت دور بزند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک شمیرانات درباره مالیات بر خانه های خالی اظهار کرد: افراد عادی تعداد زیادی خانه در اختیار ندارند. بیشتر واحد های خالی مربوط به بانک ها است و زمانی که ملک افزایش قیمت پیدا می نماید دارایی آن ها هم افزایش می یابد.

وی درباره طرح مجلس مبنی بر کاهش تعرفه بنگاه های ملکی که در کمیسیون عمران مجلس دنبال می گردد گفت: اگر چیزی به تصویب برسد باید اجرا گردد، اما من به نام کسی که در کف بازار مسکن هستم می بینم مشاوران املاک چقدر کوشش می نمایند تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند. هرکسی بالاتر از اندازه کمیسیون که 25 صدم درست است به مشاوران املاک پرداخت کرد می تواند به اتحادیه شکایت و مازاد پرداختی را دریافت کند.

قنامی گفت: ما به مجلس قبل پیشنهاد دادیم که رقم 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه نموده از قرارداد های اجاره از مستاجران دریافت نگردد. جالب اینکه بعضی نمایندگان خبر نداشتند مستاجران 9 درصد مالیات می گردد. قرار شد پیگیری نمایند که نهایتا به نتیجه نرسید.

افزایش لحظه ای قیمت مسکن دیگر اتفاق نمی افتد

در ادامه این نشست ایمان خدابخش ـ کارشناس بازار مسکن ـ اظهار کرد: با توجه به برنامه های دولت نو و آقای رییسی نظر شخصی من این است که بازار خوبی را در آینده داریم وافزایش قیمت نخواهیم داشت، البته کاهش قیمت نداریم. به دلیل رشد قیمت دلار، مصالح ساختمانی و افزایش شدید قیمت مسکن، بسیاری از متقاضیان مصرفی در دو سال اخیر خرید نکردند؛ بنابراین یک بخشی از تقاضا پشت بازار منتظر است تا بازار مسکن به ثبات برسد و بتوانند وارد بازار شوند.

وی افزود: اگر فراوری سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور اتفاق بیفتد قطعا افزایش قیمت نخواهیم داشت. با توجه به برنامه های دقیق آقای رئیسی و رزومه ای که از ایشان می بینم قطعا افزایش های لحظه ای اتفاق نمی افتد.

خدابخش توضیح داد: در حال حاضر به دلیل اپیدمی ویروس کرونا بسیاری از فروشگاه ها تعطیل شده و خدمات در فضای مجازی انجام می گردد.

وی با بیان اینکه مشاور املاک در وهله اول یک مشاور است و نباید صرفا فروشنده باشد گفت: مشاور باید شناخت کاملی از بازار املاک منطقه خود داشته باشد. پلتفرم آقای املاک امکانی را فراهم نموده تا مشاوران املاک بر اساس اندازه فعالیت رتبه بندی شوند. بعلاوه تمامی مشاغل ساختمانی پوشش داده می شوند. هوشمندسازی ساختمان، ضمانت و امنیت خرید هم از جمله کارکرد های این سامانه است.

به گفته خدابخش، تمامی فراورینمایندگان مصالح ساختمانی و سازندگان در این اپلیکیشن وارد می شوند که برای خود پروفایل دارند و رتبه بندی می شوند.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: سایتی ایجاد شده که قیمت مسکن و نرخ اجاره واحد مسکونی مدنظر را محاسبه می نماید که سقف و کف قیمت منطقه را معین می نماید. در حال حاضر بسیاری از آپارتمان ها بالاتر از نرخ واقعی اجاره داده می شوند که دلیل آن بالا بودن تقاضا نسبت به عرضه است.

در این نشست بعلاوه عبدالله اوتادی ـ عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک ـ گفت: کرونا هر بدی داشت برای اپلیکیشن ها خوب بود و بازدید مشتریان مسکن در فضای مجازی افزایش پیدا کرد. البته بعضی اپلیکیشن ها اندازهی سوءاستفاده کردند و وقتی دیدند استقبالشان نسبت به گذشته بیشتر شده قیمت خدمات خود را چندین برابر کردند که ما از اداره تعزیرات اقدام کردیم تا جلوگیری گردد.

منبع: ایسنا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1178

به "قاسمی: خانه ها 30 درصد زیر قیمت فروخته می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاسمی: خانه ها 30 درصد زیر قیمت فروخته می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید