گردش خون ضعیف در پاها

به گزارش مجله ایرکا، گردش خون ضعیف در اندام های تحتانی هنگامی رخ می دهد که در رگ های تأمین کننده خون پلاک ایجاد می گردد. با کاهش جریان خون در پاها علایمی مانند درد ، بی حسی یا احساس مور مور شدن ایجاد می گردد. مقاله ی زیر به ارائه

گردش خون ضعیف در پاها

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

گردش خون ضعیف در اندام های تحتانی هنگامی رخ می دهد که در رگ های تأمین نماینده خون پلاک ایجاد می گردد. با کاهش جریان خون در پاها علایمی مانند درد ، بی حسی یا احساس مور مور شدن ایجاد می گردد. مقاله ی زیر به ارائه اطلاعات درباره عوامل تأثیر گذار بر این مشکل می پردازد.

خون مایعی تخصص یافته در بدن است که انجام عملکرد حیاتی انتقال اکسیژن و مواد مغذی به بخش های مختلف بدن را بر عهده دارد. خون دارای اکسیژن و مواد مغذی پمپاژ شده به وسیله قلب به وسیله سرخرگ ها به سلول ها ، بافت ها یا اندام های بدن حمل می گردد در حالیکه خون فاقد اکسیژن به وسیله سیاهرگ ها به قلب بازگردانده می گردد. سیاهرگ های ریوی یک استثناء می باشد چرا که خون دارای اکسیژن را از ریه ها به قلب حمل می نماید.

اگر رگ های تأمین نماینده خون به قسمت خاصی از بدن به طور کامل یا جزئی مسدود گردد، به خاطر کاهش جریان خون علایم مختلفی می تواند به وجود آید. مسائل گردش خون بعلاوه می تواند به خاطر کارکرد صحیح دریچه های موجود در رگ ها به وجود آید. تحت چنین شرایطی، از بازگشت خون فاقد اکسیژن به قلب جلوگیری می گردد. این باعث تجمع خون در رگ ها می گردد.

بیماری عروق محیطی PVD اصطلاحی است که برای شرایط مرتبط با مسدود شدن رگ هایی که در مغز یا قلب ندارد به کار برده می گردد. اختلالات عروق محیطی اغلب با کاهش جریان خون در پاها همراه است. افرادی که سبک زندگی خوبی ندارند اغلب به مسائل گردش خون مبتلا می شوند.

عوامل مؤثر

بیماری شریان محیطی PAD که با تنگ شدن و سخت شدن رگ های محیطی همراه است اغلب علت اصلی ایجاد گردش خون ضعیف در پاها می باشد. این بیماری با ایسکمی همراه است که در آن خون کافی به بافت ها نمی رسد. ایسکمی ممکن است حاد یا مزمن باشد. ایسکمی ممکن است به خاطر سخت شدن رگ ها ، به خاطر ایجاد پلاک در دیواره رگ های محیطی یا تشکیل لخته های خونی ایجاد گردد. هنگامی که رگ ها سخت می گردد، جریان یافتن خون از میان آن ها سخت می گردد. این بعلاوه ممکن است باعث تنگ شدن رگ ها گردد. کاهش جریان خون بعلاوه می تواند به خاطر مسدود شدن رگ های محیطی به خاطر تشکیل لخته خون ایجاد گردد. لخته های خونی ممکن است به خاطر پارگی پلاک ها تشکیل گردد. ترومبوز به لخته خون گفته می گردد که در رگ ها تشکیل می گردد و آمبولی به لخته خونی گفته می گردد که ممکن است از محل اصلی خود به رگ ها حرکت کند.

عوامل خطر

چاقی عامل خطری برای PAD است. شلی یا اختلال در راه رفتن ممکن است در افراد چاق مبتلا به PAD تشدید گردد. افراد سیگاری و افرادی که از کم خونی رنج می برند هم در معرض خطر ابتلا به PAD هستند. افرادی که بستری می شوند و یا تحرک جسمی ندارند هم از گردش خون ضعیف در پاهاه رنج می برند. شرایطی که ممکن است فرد را در معرض ابتلا به گردش خون ضعیف در پاها قرار دهد عبارت است از:

فشار خون بالا

کلسترول بالا

دیابت

بیماری قلبی

سکته

بیماری کلیوی

استفاده طولانی مدت از مهارنماینده های بتا

بیماری های مرتبط با گردش خون ضعیف در پاها

گردش خون ضعیف در پاها را می توان در اختلالات عروق محیطی که سرخرگ ها و سیاهرگ ها را تحت تأثیر قرار می دهد مشاهده کرد.

بیماری برگر

بیماری برگر یک بیماری نادر است که با التهاب در رگ های بازو ها و پاها همراه است. مسدود شدن رگ های خونی به وسیله لخته های خونی تأثیر عکسی بر روی گردش خون دارد. افراد مبتلا دچار درد ، رنگ رفتگی پوست یا لنگش می شوند. عفونت یا قانقاریا با این بیماری در ارتباط است.

ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز ورید عمقی DVT با تشکیل لخته خون در سیاهرگی که در قسمت عمیق میان ماهیچه ها واقع شده است همراه است. لخته خون معمولاً در سیاهرگی ایجاد می گردد که در میان عضله ساق پا و ران واقع شده است. این بیماری ممکن است باعث ایجاد درد و تورم گردد. رنگ رفتگی پوست هم ممکن است مشاهده گردد. آمبولی ریوی از عوارض تهدید نماینده DVT است که در آن لخته خونی شکسته شده و به ریه ها منتقل می گردد و به موجب آن باعث ایجاد انسداد می گردد.

ترومبوفلبیت

اصطلاح فلبیت به التهاب رگ اشاره می نماید. ترومبوفلبیت هنگامی رخ می دهد که التهاب به وسیله لخته خون ایجاد می گردد. لخته های خونی در هنگام ایجاد جراحت می توند تشکیل گردد. افراد مبتلا به اختلالات لخته شدن خون در معرض خطر جدی ابتلا به این بیماری قرار دارند. احتمال تشکیل لخته های خونی در افرادی که برای مدت طولانی بستری می شوند بالاست. ترومبوفلبیت بعلاوه می تواند باعث ایجاد DVT گردد.

رگ های واریسی

عبارت رگ های واریسی به رگ های بزرگ شده یا پیچیده شده ای گفته می گردد که در زیر پوست قابل مشاهده است. رگ های واریسی را عمدتاً در پاها می توان یافت. رگ های واریسی هنگامی ایجاد می گردد که دریچه های موجود در رگ ها به درستی کار نمی نماید و خون به جای جریان یافتن در راستا قلب در رگ ها تجمع می یابد. رگ های واریسی ممکن است باعث ایجاد درد یا تورم در پاها گردد.

علایم و تشخیص

گردش خون ضعیف خود را به وسیله علایم بسیاری نشان می دهد. این علایم عبارت است از:

آغاز درد و گرفتگی عضلات هنگام راه رفتن

ضعف و احساس خستگی در پاها

هنگام راه رفتن یا ورزش کردن احساس درد آغاز می گردد و با استراحت کردن از بین می رود

رنگ پوست پاها خصوصاً در قسمت عضلات ساق پا متمایل به آبی تغییر رنگ پیدا می نماید

بی حسی یا احساس مور مور شدن در پاها

متورم شدن پاها

سرد بودن پاها یا دست ها

تست های تشخیصی خاصی به وسیله پزشکان برای پیدا کردن علت زمینه ای انجام می گردد. این ها عبارت است از:

سونوگرافی داپلر

آنژیوگرافی رگ های پا

آنژیوگرافی مغناطیسی یا سی تی آنژیوگرافی

مقایسه سطح فشار خون در بازوها و مچ پا

روش های درمانی

روش درمانی می تواند بسته به علت زمینه ای و شدت انسداد متغیر باشد. روش درمان می تواند شامل دارو درمانی ، جراحی ، حرکت درمانی و غیره باشد. تغییر در سبک زندگی بخش جدایی ناپذیری از فرآیند درمان می باشد. در زیر به روش های درمانی که ممکن است توصیه گردد اشاره شده است.

اگر گردش خون به وسیله لخته های خونی تحت تأثیر قرار بگیرد، فرآیند درمان ممکن است شامل استفاده از داروهای ضد انعقاد یا داروهای از بین برنده لخته باشد.

اگر رگ ها تنگ گردد، فرآیند درمان ممکن است شامل روش های جراحی مانند جراحی بای پس شریان محیطی ، آنژیوپلاستی ، پیوند رگ خونی ، از میان برداشتن پلاک با دستگاه برش دهنده یا جراحی باز برای برداشتن پلاک باشد.

برای افراد مبتلا به لنگش متناوب ممکن است داروهای گشاده نماینده عروق خونی تجویز گردد.

داشتن رژیم غذایی و ورزشی متعادل و مناسب به تقویت سیستم گردش خون یاری خواهد نمود.

اگر گردش خون ضعیف به خاطر مواردی مانند دیابت ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و کلیوی و غیره ایجاد گردد، درمان بیماری زمینه ای لازم است.

اگر چه دارو درمانی یا استفاده از روش های درمانی دیگر می تواند به کاهش علایم یاری کند ولی افراد مبتلا باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد نمایند. از آنجایی که چاقی عامل خطری برای PAD به شمار میرود، احتیاج است که از لحاظ فیزیکی فعال باشیم و رژیم غذایی کم چرب و با فیبر بالا داشته باشیم. بهتر است مصرف سیگار را ترک کنیم چرا که این کار خطر ابتلا به بسیاری از بیماری هایی که باعث ایجاد گردش خون ضعیف می گردد را کاهش می دهد. اگر گردش خون ضعیف پاها درمان نگردد می تواند منجر به ایجاد قانقاریا گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1173

به "گردش خون ضعیف در پاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردش خون ضعیف در پاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید