7 خاصیت مهم آلو برای سلامتی

به گزارش مجله ایرکا، آلو ماده غذایی بسیار مغذی با خواص فراوان برای سلامتی است. آلو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان است که خطر بروز بعضی بیماری های مزمن را کاهش می دهند. آلو را می توان به شکل تازه یا خشک شده (آلو خشک یا آلو بخارا) مصرف کرد. آلو و آلو خشک خواص بسیاری برای سلامتی دارند که ازجمله آنها می توان به درمان یبوست و پوکی استخوان اشاره نمود. در ادامه به آنالیز خواص آلو می پردازیم.

7 خاصیت مهم آلو برای سلامتی

خواص آلو برای سلامتی

1. داشتن مواد مغذی فراوان
آلو و آلو خشک محتوی مواد مغذی فراوانی هستند. آلو و آلو خشک علاوه بر آنتی اکسیدان ها و فیبر، محتوی بیش از 15 نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف هستند. در زیر به آنالیز ارزش تغذیه ای آلو و آلو خشک می پردازیم.

مواد مغذی آلوآلو کالری نسبتا پایینی دارد. اما محتوی اندازه فراوانی از ویتامین های ضروری و مواد معدنی است. یک عدد آلو محتوی مواد مغذی زیر است:

-کالری: 30؛

-کربوهیدرات: 8 گرم؛

-فیبر: 1 گرم؛

-قندها: 7 گرم؛

-ویتامین A: معادل 5٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-ویتامین C: معادل 10٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-ویتامین K: معادل 5٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-پتاسیم: معادل 3٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-مس: معادل 2٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-منگنز: معادل 2٪ احتیاج روزانهٔ بدن.

-علاوه بر مقادیر بالا، یک عدد آلو محتوی مقادیر اندکی از ویتامین های گروه B، فسفر و منیزیم است.

مواد مغذی آلو خشکآلو خشک نسبت به وزنش کالری بیشتری نسبت به آلو دارد. 28 گرم آلو خشک دارای ارزش تغذیه ای زیر است:

-کالری: 67؛

-کربوهیدرات: 18 گرم؛

-فیبر: 2 گرم؛

-قندها: 11 گرم؛

-ویتامین A: معادل 4٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-ویتامین K: معادل 21٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-ویتامین B2: معادل 3٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-ویتامین B3: معادل 3٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-ویتامین B6: معادل 3٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-پتاسیم: معادل 6٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-مس: معادل 4٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-منگنز: معادل 4٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-منیزیم: معادل 3٪ احتیاج روزانهٔ بدن؛

-فسفر: معادل 2٪ احتیاج روزانهٔ بدن.

درمجموع ویتامین ها و مواد معدنی یک عدد آلو با آلو خشک تفاوت چندانی ندارد. آلو خشک نسبت به آلو ویتامین های بیشتری دارد و مقدار ویتامین B و مواد معدنی آن اندکی بیشتر است.

بعلاوه کالری، فیبر و کربوهیدرات آلو خشک بیشتر از آلو است.

2. یاری به بهبود یبوستآلو و آب ِ آلو به بهبود یبوست معروف اند. این امر تا حدی به خاطر فیبر موجود در آلو است. هر عدد آلو محتوی تقریباً یک گرم فیبر است. بیشتر فیبر موجود در آلو از نوع غیرمحلول است. یعنی در آب حل نمی گردد. آلو با افزایش حجم مدفوع موجب پیشگیری از یبوست و افزایش سرعت حرکت ضایعات در دستگاه گوارش می گردد.

بعلاوه آلو و آب آلو محتوی سوربیتول است. سوربیتول یک قند الکلی است که خاصیت ملین دارد. مصرف آلو در درمان یبوست از بسیاری از ملین ها مانند پسیلیوم (نوعی فیبر است که برای بهبود یبوست استفاده می گردد) مؤثرتر است.

در مطالعه ای غلظت و دفعات مدفوع افرادی که به مدت سه هفته، هر روز 50 گرم آلو مصرف می کردند، بهتر از گروهی بود که به طور منظم پسیلیوم مصرف می کردند.

البته نباید فراموش کرد که مصرف زیاد آلو در یک زمان می تواند تأثیرات نامطلوبی، مانند اسهال، داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به مصرف یک چهارم تا نصف فنجان (44-87 گرم) آلو در روز اکتفا کنید.

بعلاوه در صورت مصرف آبِ آلو دقت کنید که این محصول محتوی شکر اضافه نباشد. بعلاوه مصرف آن را به 118 تا 237 میلی لیتر در روز محدود کنید.

3. سرشار از آنتی اکسیدان هاآلو و آلو خشک سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که در کاهش التهابات و محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مؤثرند. آلو و آلو خشک سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنُلی هستند که تأثیر مثبتی بر سلامت استخوان و کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت دارند. براساس بعضی مطالعات مقدار پلی فنل ها در آلو بیش از دو برابر میوه های معروفی مانند شلیل و هلو است.

بسیاری از مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی از خاصیت ضدالتهابی پلی فنل های آلو و آلو خشک حکایت دارند. همین ویژگی آلو می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب ها و پیشگیری از بیماری های مزمن یاری بکند.

در یک مطالعهٔ درون کشتگاهی (مطالعه ای که در آن از بخشی از بدن جانداران استفاده می گردد) پلی فنل های موجود در آلو به طور چشمگیری توانستند شاخص های التهابی مرتبط با بیماری های مفصل و ریه را کاهش بدهند.

به نظر می رسد آنتوسیانین ها که شکل خاصی از پلی فنل ها هستند، فعال ترین آنتی اکسیدان های موجود در آلو و آلو خشک باشند. این آنتی اکسیدان ها خواص بسیاری برای سلامتی دارند. ازجمله این موارد می توان به کاهش خطر بیماری های قلبی و سرطان ها اشاره نمود. بااینکه تمام این یافته ها امیدوار کننده هستند، ولی هنوز برای تأیید قطعی این نتایج باید مطالعات بیشتری روی انسان ها انجام گردد.

4. یاری به کاهش قند خونآلو با ویژگی های خاص خود می تواند در کاهش قند خون مؤثر باشد. آلو و آلو خشک علی رغم داشتن کربوهیدرات نسبتا بالا، پس از مصرف، باعث افزایش چشمگیر قند خون نمی شوند.

این امر به خاطر خاصیت آنها در افزایش سطح آدینوپکتین است. این هورمون نقش مهمی در تنظیم قند خون دارد. علاوه بر این فیبر موجود در آلو می تواند تا حدی مسئول تأثیر آن بر قند خون باشد. فیبر می تواند مقدار جذب کربوهیدرات را پس از وعدهٔ غذایی در بدن کاهش بدهد. درنتیجه باعث می گردد قند خون به جای جهش ناگهانی، به طور تدریجی بالا برود. بنابراین مصرف میوه هایی مانند آلو خطر بروز بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

البته باید حواس تان به مقدار آلوی مصرفی تان باشد. زیرا آلو سرشار از کالری است و پرخوری آن راحت است. اندازه مناسب مصرف آلو 44 تا 87 گرم در روز است.

5. یاری به سلامت استخوانآلو خشک برای سلامت استخوان مفید است. بعضی مطالعات از تأثیر مصرف آلو در کاهش بروز بیماری های ناشی از ضعف استخوان مانند پوکی استخوان و استئوپنیا (کاهش تراکم استخوان) حکایت دارند. آلو خشک نه تنها می تواند از بروز مسائل استخوان جلوگیری نموده، بلکه در بهبود آنها نیز مؤثر است.

بعلاوه مطالعات نشان داده اند که آلو خشک می تواند سطح بعضی هورمون های مؤثر در تشکیل استخوان ها را افزایش بدهد.

آلو خشک محتوی بعضی ویتامین ها و مواد معدنی ای است که در محافظت از استخوان ها مؤثرند؛ ازجمله آنها می توان به ویتامین K، فسفر، منیزیم و پتاسیم اشاره نمود.

درحالی که همهٔ این یافته ها مثبت بوده اند، اما بیشتر شواهد تأثیر آلو خشک بر سلامت استخوان بر پایهٔ مطالعات درون کشتگاهی و حیوانی هستند. البته اندک مطالعاتِ انسانی انجام گرفته نشان می دهند، مصرف آلو خشک می تواند بر سلامت استخوان تأثیر مثبت داشته باشد. به نظر می رسد درقیاس با سایر میوه ها، آلو خشک در پیشگیری از مسائل استخوان و بهبود آنها نقش بیشتری داشته باشد.

6. یاری به سلامت قلبمصرف منظم آلو و آلو خشک به سلامت قلب یاری می نماید. آلو و آلو خشک به خاطر خاصیت بالقوه شان در کاهش فشار خون وکاهش کلسترول مطالعه شده اند. این دو، از عوامل عمدهٔ بروز بیماری های قلبی هستند.

در مطالعه ای، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه، هر صبح و ناشتا، به مدت 8 هفته، آبِ آلو و 3 تا 6 عدد آلو داده شد. درحالی که به گروه دیگر تنها یک لیوان آب داده می شد. در سرانجام مشاهده شد فشار خون، کلسترول بد (LDL) و کلسترول کامل افرادی که آلو و آبِ آلو استفاده کردند، به طور چشمگیری کمتر از گروه دیگر بود.

در چندین مطالعهٔ حیوانی نیز نتایج مشابهی یافت شد.

در مطالعه ای دیگر مصرف پودر آلو خشک و آب آلو به وسیله موش ها توانست سطح کلسترول بد آنها را کاهش و کلسترول خوب شان را افزایش دهد. اگرچه الزاما نمی توان این نتایج را به انسان ها تعمیم داد.

تأثیرات مثبت آلو و آلو خشک بر بیماری های قلبی احتمالا به خاطر وجود فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان هاست. درحالی که نتایج مطالعات امیدبخش هستند، برای اثبات قطعی فواید آلو و آلو خشک برای قلب به مطالعات انسانی بیشتری احتیاج است.

7. راحت به رژیم غذایی شما اضافه می گرددافزودن آلو و آلو خشک به رژیم غذایی کار آسانی است. شما می توانید آنها را به تنهایی یا در اسموتی ها، سالاد ها و سایر غذاها استفاده بکنید.

بعلاوه می توانید آلو را با آب بجوشانید و سپس پس از جداکردن پوست و هسته، آبِ آلو را مصرف بکنید.

سخن سرانجامیآلو میوه ای بسیار مغذی است. آلو و آلو خشک منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند. علاوه بر اینها آلو چند خاصیت ممتاز دارد که ازجمله آنها می توان به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان، سرطان، بیماری های قلبی و دیابت اشاره نمود.

بعلاوه آلو طعم خوبی دارد و احتیاج به آماده سازی چندانی هم ندارد. به همین علت می توانید آن را به راحتی به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1212

به "7 خاصیت مهم آلو برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 خاصیت مهم آلو برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید