رایتل اسناد رشد 31 درصدی در فروش تجمیعی را منتشر کند!

به گزارش مجله ایرکا، در حالی که طی یک سال گذشته سهم سیم کارت های فعال رایتل در مجموع سیم کارت های فعال کشور تنها از 3.32 درصد به 3.86 درصد رسیده است، شستا به استناد گزارش های اقتصادی رایتل ادعا نموده است که این اپراتور به رشد 31 درصدی در فروش تجمیعی نسبت به دوره شش ماهه مشابه سال قبل دست یافته است؛ حال از آنجا که رایتل وعده داده است که تا سرانجام سال جاری بورسی می گردد و طبیعتا شفافیت شرط نخست حضور شرکت ها در بازار بورس است، لذا انتظار می رود که رایتل با در نظر داشتن اصول حاکم بر مجوز و پروانه اپراتوری و با تعداد مشترکان و مشتریان معین، ضمن ارائه آمار و اطلاعات شفاف و مستند، معین کند که چگونه و با چه معاملاتی توانسته در بازه زمانی اعلامی، این افزایش حجم فروش تجمیعی را حاصل کند؟!

رایتل اسناد رشد 31 درصدی در فروش تجمیعی را منتشر کند!

بر استناد خبری که در تاریخ 22 آبان ماه امسال در خروجی سایت شستا منتشر شد، جلسه ارزیابی عملکرد شش ماهه هلدینگ رایتل با حضور مدیران شستا برگزار گردید. ادعا شده است که هلدینگ رایتل با پوشش 97 درصد بودجه شش ماهه، به رشد 31 درصدی در فروش تجمیعی نسبت به دوره شش ماهه مشابه سال قبل دست یافته است.

در این خبر شستا تاکید شده است که هلدینگ رایتل در شش ماه اول سال توانست سهم بازار خود را در صنعت اپراتور افزایش داده و به 3.9 درصد در شهریور 1400 برسد.

با نگاهی به گزارش دوره ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیرامون عملکرد اپراتورها در انتها شهریورماه سال 1399 و آنالیز جدول شرایط توسعه اپراتورهای تلفن همراه در انتها این بازه زمانی مشاهده می گردد که مجموع خطوط فعال رایتل 4.165.014 از مجموع 125.258.391 خطوط فعال سه اپراتور تلفن همراه بوده و تعیینا سهم رایتل 3.32 درصد بوده است.

بر پایه تازهترین گزارش رگولاتوری تا انتها شهریورماه 1400، مجموع خطوط فعال رایتل 5.149.145 است که سهم 3.86 درصدی از مجموع 133.098.168 خطوط واگذار شده سه اپراتور تلفن همراه دارد.

با مقایسه دو جدول بالا می توان گفت در حالی که طی یک سال گذشته (از انتها شهریورماه 1399 تا انتها شهریورماه 1400) مجموع خطوط فعال اپراتورها 7.839.777 افزایش یافته است، سهم رایتل از این مقدار 984.131 خط بوده است و سهم رایتل از 3.32 درصد به 3.86 درصد افزایش یافته است.

حال از آنجا که رایتل وعده داده است که تا انتها امسال بورسی می گردد و در این راستا ضرورت دارد که اسناد و اطلاعات مالی شفاف را ارائه دهد، درخواست می گردد که تعیین کند در بازه زمانی اعلامی فروش تجمیعی 31 درصدی این اپراتور از چه محلی و چگونه و با چه معاملاتی حاصل شده است؟!

حال آنکه به نظر می رسد حاصل شدن این رقم از فروش تجمیعی نمی تواند از محل فروش سرویس و خدمات باشد و احتمالا از فروش فرکانس حاصل شده است. در صورت صحت این موضوع باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فرکانس بلااستفاده را از این اپراتور دریافت کند و اجازه فروش آن به وسیله اپراتور به صورت مستقیم را ندهد تا این حجم اضافه فرکانس به دولت برگردد و به وسیله مزایده به متقاضیان واگذار گردد تا نهایتا سود بیشتری نصیب دولت گردد.

از آنجا که از سال گذشته تا کنون وعده های مکرر مدیران رایتل برای بورسی شدن به پایان نرسیده است، اگرچه در آخرین اظهار نظر مدیران شستا باز هم وعده بورسی شدن این اپراتور تا انتها امسال داده شد، انتظار می رود که با تغییر سیاست مدیریتی در این اپراتور و ارائه اطلاعات و آمار شفاف بر اساس جداول معتبر، شاهد اپراتوری باشیم که با حضور موثر در بازار بورس و رسیدن به جایگاهی قابل توجه در بازار اپراتورهای کشور، حداقل بتواند جوابگوی سرمایه گذاران اصلی اش که بیمه شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی هستند، باشد.

در انتها انتظار می رود؛ علی رستمی، مدیرعامل تازه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، با ریل گذاری تازه مدیریتی و حاکم کردن اصل شفافیت در شرکت های زیرمجموعه شستا، اعتمادسازی عمومی را در اولویت کاری مدیران این شرکت ها قرار دهد، تا با اجرای سیاست های مطلوب مالی، این شرکت ها به مجموعه هایی شفاف و ارزش آفرین تبدیل شوند.

سیتنا

منبع: رکنا
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1251

به "رایتل اسناد رشد 31 درصدی در فروش تجمیعی را منتشر کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایتل اسناد رشد 31 درصدی در فروش تجمیعی را منتشر کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید