همه چیز راجع به دندان عقل

به گزارش مجله ایرکا، بعضی افراد با دندان های عقل خود حتی یک مشکل هم ندارند، اما در بعضی دیگر، آن ها می توانند باعث درد، عفونت و دیگر موارد ناراحتی شوند.

همه چیز راجع به دندان عقل

دندان عقل چرا بیرون می آید؟

از آنجا که دندان های عقل مسائل زیادی دارند و برای جویدن به آنها احتیاجی نیست، پزشکان در مورد عملکرد آن حدس هایی می نمایند. دندان های عقل در فک از سن 7 سالگی آغاز به رشد می نمایند.

در طول تاریخ بشر، رژیم غذایی معمولی، بسیار ساینده بوده است. تحت این شرایط، ممکن است دندان های عقل در گذشته برای جایگزین شدن دندان های آسیاب شده مفید بوده باشند.

اکنون که رژیم های غذایی ملایم تر و نرم تر هستند، این دندان ها این کار را سریع انجام نمی دهند و هیچ شکافی برای دندان خرد وجود ندارد. بعضی از فک های افراد تازه، نسبت به انسان های ماقبل تاریخ کوچک تر هستند.

مسائل با دندان های عقل در درجه اول شامل درد و ناراحتی، عفونت، بیماری های لثه و پوسیدگی دندان هستند.بعضی از اینها به دلیل سختی در مسواک زدن آنها است.مسواک زدن با یک مسواک ظریف و بلند، می تواند به جلوگیری از این مسائل یاری کند.

اثرات جدی دیگر دندان های عقل زمانی رخ می دهند که کیست زیر دندان شکل بگیرد.این کیست ها می توانند باعث از دست رفتن استخوان در فک و فشار بر اعصاب متشنج شوند.

مسائل دندان های عقل معمولاً با کشیدن آن ها سرانجام می یابند. دندانپزشکان اغلب ترجیح می دهند دندان های عقل را بکشند قبل از اینکه مسائلی ایجاد گردد.

در سنین جوانی، ریشه های دندان عقل در استخوان فک محکم نشده و راحت تر از بیماران مسن تر هستند. کشیدن دندان های عقل در زندگی نیز باعث کاهش خطر آسیب به عصب اصلی فک می گردد.

پس دندان عقل چیست؟
این دندان ها ربطی به رشد عقل ندارد.اگر دندان های عقل شما درد و یا ناراحتی دارند، باید به دندان پزشک مراجعه کنید.درمان اولیه به شدت خطر مسائل بزرگ تر را کاهش می دهد. اگر به کشیدن دندان احتیاج دارید، باید بیشتر در مورد فرایند بهبودی آن اطلاعات کسب کنید.1

علل درد دندان عقل چیست؟

درد دندان ها می تواند در بعضی افراد ثابت باشد، اما در بعضی دیگر فقط درد و ناراحتی در هنگام جویدن غذا و یا لمس کردن ناحیه ایجاد می گردد. اغلب متخصصان دندان پزشکی توصیه می نمایند که دندان های عقل باید قبل از خراب شدن کشیده شوند.

زمانی که دندان های عقل خراب می شوند, می توانند بسیار دردناک باشند.

درد دندان های عقل را می توانید در پشت دهان خود حس کنید.اگر به آینه نگاه کنید, ممکن است متوجه شوید که دندان های عقل شما کمی از لثه ها بیرون زده اند. این ناحیه ممکن است قرمز و گرم باشد.

با این حال بعضی از افراد علایم تعیینی از درد دندان عقل ندارند. درد دهان بعلاوه می تواند تعدادی علل دیگر نیز داشته باشد. آن ها می توانند شامل پوسیدگی دندان, شکستگی یا آبسه, پر کردن شکستگی یا آسیب دیدگی و عفونت لثه باشند.

مهم نیست که دلیلش چیست, باید به دندان پزشک مراجعه کنید. شاید دندان های عقل شما کج شده و نمی تواند درست از دهان خارج گردد و یا می توانند باعث عفونت در اطراف دندان ها شوند.

بدون توجه به دلیل آن, دندان عقل دردناک می تواند واقعاً سلامت دهان شما را تحت تاثیر قرار دهد و باید فوراً درمان گردد. درد دندان عقل گاهی از ناکجا میاد و ناگهان بدون اخطار آغاز می گردد. از طرف دیگر, درد دندان عقل نیز می تواند به آرامی و به تدریج ظاهر گردد.

قدم اول این است که اگر فکر می کنید درد دندان عقل دارید, یک قرار دیدار برای تماشا دندان پزشکتان ست کنید. او قادر خواهد بود که منطقه را ارزیابی کند و تعیین می نماید که درد شما واقعا از دندان عقل است یا خیر.1

پنج دلیل برای کشیدن دندان های عقل

استدلال های بسیاری در مورد مزایای کشیدن دندان های عقل وجود دارد؛ در ادامه به پنج دلیل مهم اشاره می کنیم که به شما یاری می نماید یک تصمیم قاطع بگیرید.
عفونت و التهاب لثه
به دلیل فضای کم و ایجاد فشار، دندان های عقل اغلب منجر به ایجاد التهاب لثه می شوند که به نوبه خود می تواند باعث درد لثه و بیماری ها و مسائل بهداشتی گردد.

بیشتر بخوانید:کشیدن دندان عقل مفید است یا مضر

مطالعات اخیر نشان می دهد که وقتی التهاب آغاز گردد، فروکش کردن آن بسیار سخت است و به آسانی هم در دیگر منطقه ها منتشر می گردد.

به علاوه، وقتی دندانی تحت فشار باشد، فاصله بین دندان و لثه محیطی برای رشد باکتری ها ایجاد می نماید و ریسک عفونت را به شدت افزایش می دهد.

روی هم قرارگرفتن و نامنظمی دندانهای مجاور
وقتی دندان های عقل جوانه می زنند، سعی می نمایند وارد فضایی شوند که بیش از حد شلوغ است. این دندان ها فضای خیلی کمی دارند بنابراین دندان های همسایه اغلب به همدیگر فشرده می شوند و درنهایت بهم ریختگی ایجاد می گردد.

این که لبخند زیبای شما حاصل ارتودنسی(براکت های دندانپزشکی) و یا ژنتیک باشد فرقی نمیکند، چون دندان های عقل به راحتی این لبخند زیبای شما را به نابودی می کشانند و سال های سال کارهایی را که روی دندان های شما اجرا شده تباه می نمایند.

آسیب به دندان های نزدیک
وقتی فضا کم باشد، دندان های عقل خیلی زیاد به دندان های مجاور خود فشار وارد می نمایند. در حقیقت این دندان ها منجر به ایجاد حفره های دندانی و ساییدگی و زوال استخوان فک و درنتیجه، آسیب به دندان های مولار دوم مجاور می شوند.
کیست یا تومور
دندان عقلی که تحت فشار است ممکن است منجر به ایجاد تومورهای کوچک یا کیست هایی در استخوان فک گردد که باعث درد مفاصل فک می شوند و به این ترتیب ممکن است سر و کار شما با متخصص بیماری های فک باشد و احتیاج به درمان هایی داشته باشید که همواره از آن گریزان بوده اید.
نظافت سخت
حتی اگر هیچ درد و نشانه ای از وجود مشکل در دندان های عقل خود ندارید، باز هم بهداشت و سلامت دندان های شما در معرض خطر است.

فضای دسترسی به این دندان ها بسیار کوچک است و امکان استفاده از نخ دندان و مسواک برای این دندان ها به حداقل می رسد و همین موضوع باعث می گردد که دندان های عقل محل بسیار خوبی برای تجمع ذرات غذا و باکتری ها باشند.3

کشیدن دندان عقل و مراقبت های پس از آن

بسته به شرایط دندان عقل، دندانپزشک یا جراح ممکن است برای کشیدن دندان از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده کند. پس از جراحی دندان، موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

ممکن است در روز اول، کمی خونریزی داشته باشید. بهتر است بیش از حد آب دهان خود را بیرون نریزید تا لخته خون از حفره دندان جدا نگردد. مطابق دستور جراح، گاز پانسمان خود را عوض کنید.

برای تسکین درد می توانید از استامینوفن یا داروهای ضد درد تجویز شده بهره ببرید. به علاوه، برای تسکین درد می توانید یک بسته یخ را بر روی فک خود بگذارید.

هر گونه تورم و کبودی معمولاً طی چند روز رفع خواهند شد.

به مدت یک هفته سعی کنید از انجام فعالیت های شدید اجتناب کنید.

پس از جراحی دندان عقل، آب زیاد بنوشید.

طی 24 ساعت اولیه پس از جراحی، نوشیدنی های کافئین دار، گازدار یا داغ خودداری کنید.

به مدت یک هفته از نی برای نوشیدن استفاده نکنید؛ زیرا عمل مکیدن می تواند لخته خون را از حفره دندان جدا کند.

طی 24 ساعت اولیه پس از جراحی، فقط غذا های نرم مصرف کنید. از خوردن غذا های سفت، جویدنی، داغ یا پر ادویه خودداری کنید.

طی 24 ساعت اولیه پس از جراحی، از مسواک زدن، شستشوی دهان و مصرف دهانشویه خودداری کنید. پس از 24 ساعت، می توانید به آرامی دندان های خود را مسواک زده و هر دو ساعت یکبار دهان خود را با آب نمک گرم شستشو دهید.

حداقل 72 ساعت پس از جراحی دندان، از کشیدن سیگار اجتناب کنید.

حداقل یک هفته پس از جراحی، از جویدن تنباکو پرهیز کنید. استفاده از دخانیات می تواند احتمال بروز عوارض را افزایش دهد.2

زمان مراجعه به دندانپزشک پس از کشیدن دندان عقل

اگر پس از جراحی دندان عقل، علائم زیر را مشاهده کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مشکل در بلع یا تنفس

خون ریزی بیش از حد

تب

درد شدید که با دارو رفع نگردد

تورمی که بعد از دو یا سه روز بدتر گردد

بوی بد دهان

بروز چرک و عفونت از حفره دندان

بی حسی دهان

بروز خون یا چرک از ترشحات بینی.2

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.setare.com

3.www.drsamanehshirani.com

منبع: راسخون
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1256

به "همه چیز راجع به دندان عقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به دندان عقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید